Zijn genderneutrale teksten op uw website nodig om (beter) vindbaar te zijn in Google?
Google geeft u nl. al adviezen om u genderneutraler te laten worden in uw communicatie!
13 December 2022 - Categorie AlgemeenAls u het nieuws volgt, dan is het u zéker niet ontgaan: er is een wereldwijde tendens gaande waarbij voor velen het streven lijkt om niemand te willen kwetsen.
De gemeente Amsterdam is in Nederland de twijfelachtige koploper.
Zo kwam een tijdje geleden daar de instructie uit om inclusief over LHBTI’ers te praten. We hebben het over de 'Regenboog Taaltips!' Zo pleit men er bovendien voor om woorden als ‘vader’ en ‘moeder’ te schrappen omdat je daarmee mensen, die géén vader en moeder meer hebben, zou kunnen kwetsen.
Dit blog gaat overigens niet over wat wij van deze ontwikkelingen vinden. Dit blog gaat WEL over de vraag of deze (wereldwijde) maatschappelijke ontwikkelingen van invloed zijn op de keuzes die u maakt in uw marketing en communicatie.
Bijvoorbeeld voor de teksten op uw website.
Genderneutrale teksten
Zo wordt de vraag actueel of u nu op uw website uw teksten – dus die van blogs of van de productenpagina’s – moet aanpassen naar een genderneutraal niveau. En… of, u daardoor beter vindbaar wordt in Google als u die teksten genderneutraliseert.
Wel, niemand weet de exacte algoritmen van Google (die zullen ook altijd geheim blijven) maar ik verwacht dat het niet lang zal duren voordat genderneutrale teksen HOGER worden gewaardeerd door Google en daardoor HOGER in de zoek- en vindresultaten belanden.
Andersom beredeneerd: als u zich (nu) niets aantrekt van de trend dat ‘we’ met z’n allen meer genderneutraal en ‘minder kwetsend’ moeten communiceren, en uw concurrent doet dat wél, dan zou het zomaar kunnen zijn dat u op een gegeven moment daalt in de zoekresultaten.
En daar worden toch úw commerciële belangen geraakt.
Oei....
Waarom ik verwacht dat dit alles (toch) gaat gebeuren?
Wel, er is al een tool in Google Docs. waarbij Google de gebruikers attendeert op (uw) genderonvriendelijke teksten. Deze tool doet dan verbetersuggesties. Bijvoorbeeld voor ‘Beste dames en heren’ wordt dan de suggestie gedaan om ‘Beste mensen’ te gebruiken.
Dit zou voor Google zomaar de eerste stap kunnen zijn richting een algoritme dat uw online teksten ook op deze wijze beoordeelt.
Met alle gevolgen voor uw ranking in de zoekresultaten.
Moet u nu uw teksten herzien?
En ze ‘politiek correcter’ maken?
Mijn antwoord: de keuze is aan u.
Het is maar hoe u met uw bedrijf – en met uw producten en diensten – in het leven en de maatschappij staat. Ja, natuurlijk zijn er mensen die zéér gekwetst zijn (zeggen ze) als u bijvoorbeeld in een vacaturetekst het woord ‘directeur’ gebruikt. En niet directeur/directrice. Want, vrouwen zouden zich anders benadeeld kunnen voelen.
Maar…. (en dat is misschien wel het goede nieuws) …. Er zijn (gelukkig) nog steeds heel veel mensen (ja, zelfs ook vrouwen!) die zich helemaal niet beledigd of gekwetst voelen als bijvoorbeeld alleen het woord ‘directeur’ in een online tekst staat vermeld. En die mensen vallen nog steeds binnen uw reële doelgroepen.
U kunt deze discussie vergelijken met de vraag of u in al uw uitingen de regenboogvlag voor inclusiviteit en diversiteit wel of niet moet laten zien.
Want ook daar geldt: genoeg homo’s en lesbina’s hebben helemaal niets met die regeboogvlag. Die worden helemaal niet boos als u niets Pride-achtigs laat zien.
Kortom, het heeft nú nog vooral te maken met welke keuze u ten aanzien van uw eigen doelgroepen maakt. En… of u die doelgroepen wel scherp heeft gedefinieerd.
Maar ik vrees dat het niet lang zal duren dat u door Google wordt gestraft als u niet genderneutraal genoeg bent.
DIVERSITEITS-STATEMENT
Hoe ik het zelf doe, met de teksten op mijn eigen site(s)?
Wel... eerder dit jaar heb ik een helder diversiteits-statement voor ons debat-trainingsinstituut gemaakt en gepubliceerd. De bottomline is: ‘We hebben géén diversiteitsbeleid. En juist daarom zijn we diverser dan divers!’.
Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen: áls Google dit op een gegeven moment gaat afstraffen, dan kom ik daar dus ook voor een (nieuwe) keuze te staan.
En dan toch even mijn persoonlijke mening: ik mag hopen dat dit niet zo ver komt!
Wat op dit moment in ieder geval – bij het creëren van online content zoals blogs en product- en dienstenpagina’s – uw prioriteit moet blijven is het verwerken van relevantie in uw teksten. Dus: beantwoordt u met uw content de vragen die uw potentiële klanten (op Google) stellen?
-
Voldoen uw teksten aan de ingetoetste zoekvraag?
-
Zijn de zoekwoorden op de juiste plek verwerkt?
En…
-
Realiseert u zich dat elke pagina op uw website intussen een homepage is? (De homepage bestaat niet meer).
-
En, is uw content onderdeel van een complete en slimme blogstrategie? (waardoor de relevantie (*) verder toeneemt).
(*)
Wellicht nog even ter toelichting: met ‘relevantie’ bedoel ik ook dat u met uw content op een juiste wijze de gevraagde expertise laat zien waardoor de kans groeit dat bezoekers op uw website bereid zijn om tot een volgende actie over te gaan.
Zoals bijvoorbeeld het aanmelden voor uw nieuwsbrief, het doorklikken naar een ander relevant blog (SpiderWeb Linking), het doen van een aankoop of het downloaden van een e-book. Noem het maar op! Want… het schrijven en publiceren van een blog is nooit het doel. Een blog is juist een van de middelen op weg naar meer omzet, een grotere bekendheid, een betere profilering en uiteindelijk strategische bedrijfsgroei. Een slimme blogstrategie is derhalve dan ook een must!
Uw site is uiteindelijk (ook) gewoon een 'ordinaire' omzetbrenger.
En precies dáár zit de crux: zal dat succesvoller zijn als u genderneutraal blijft communiceren of als u de huidige maatschappelijke tendens nog even laat voor wat die is.
De tijd zal het leren! Als de klant maar oprechte liefde voor u blijft voelen!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.