4 (pikante) redenen waarom nieuwsbrieflezers zich afmelden voor jouw nieuwsbrief
Maakt u zich zorgen?
03 Januari 2023 - Categorie AlgemeenDe meeste bedrijven in het MKB versturen regelmatig een nieuwsbrief naar hun klanten. Of, naar de mensen die zich ooit met hun e-mailadres daarvoor hadden aangemeld.
Goed, eigenlijk vind ik dat het gros van de MKB’ers wél meer regelmaat zou kunnen brengen in het versturen van die nieuwsbrief (vanwege het McDonalds-effect), maar daar kom ik op een ander moment nog wel eens op terug. (Lees: één keer per vijf maanden is echt niet voldoende!).
In dit blog heb ik het echter kort over de redenen waarom nieuwsbrieflezers zich afmelden voor uw nieuwsbrief.
Want, het overkomt je ongetwijfeld ook.
Dat je na elke verzonden nieuwsbrief ‘met angst en beven’ de statistieken opent en dan ziet dat er weer mailadressen van de lijst gehaald zijn omdat de ontvanger klikt op dat verfoeide (doch: verplichte!) linkje onderaan de nieuwsbrief.
Maar waarom meldt men zich eigenlijk af?
4 redenen:
1/4
De ontvanger is overleden
Letterlijk ja. De ontvanger is niet meer onder ons. Zeker als het om zakelijke e-mailadressen gaat, is er altijd wel een ijverige ICT-medewerker – bij dat bedrijf - die één keer in de zoveel tijd het betreffende e-mailadres afmeldt voor allerlei nieuwsbrieven.
Jou treft geen enkele blaam.
Je kunt er ook niets aan doen dat de ontvanger is gestorven. May He Rest In Peace.
2/4
De ontvanger werkt niet meer bij dat bedrijf
Iets minder dramatisch dan punt 1 uit dit lijstje. De ontvanger is niet meer werkzaam bij dat bedrijf en dus is dat e-mailadres niet meer van belang.
Ook dan kan de ijverige ICT-medewerker actie ondernemen (bijvoorbeeld: het deleten van dat emailadres, waardoor je een 'bounce' ziet) maar ik heb het ook al meegemaakt dat de ontvanger – daags voor zijn vertrek – zich keurig even afmeldt voor alle nieuwsbrieven die binnenkwamen.
3/4
De ontvanger heeft een ander e-mailadres.
Ook dit gebeurt regelmatig. Mensen veranderen wel eens van e-mailadres. De bedrijven die in de Business-To-Consumer zitten, zullen dat ervaren.
Maak je dus geen zorgen.
Vaak geeft de ontvanger dan ook nog wel aan dat hij de post op een ander mailadres wil ontvangen, door zich opnieuw aan te melden.
4/4
Jouw content is waardeloos en oninteressant.
Tja, dat kan natuurlijk ook. De content die je verstuurt in je nieuwsbrief wordt helemaal niet gewaardeerd. Er is gewoon geen enkele interesse (meer).
Of, je bent misschien wel veel te commercieel in die nieuwsbrief-content. Dat hoeft overigens niet altijd een nadeel te zijn, maar dat verschilt per branche.
Daarnaast is er altijd een kans dat de zogenoemde clickbaits niet voldoen. Of, het beeldmateriaal dat je plaatst in uw nieuwsbrief, is niet aantrekkelijk genoeg.
En, denk je er wel aan dat er sowieso iets te klikken moet zijn vanuit een nieuwsbrief?
Bijvoorbeeld naar superinteressante leuke en relevante blogs waarmee je niet alleen jouw expertise presenteert, maar waarmee je ook de lezer bedient!
Ideeën om de nieuwsbrief-abonnees erbij te houden!
Het zijn dus allemaal redenen waarom ontvangers (of die ijverige ICT-medewerkers) zich afmelden voor je nieuwsbrief. Met de punten 1, 2 en 3 uit dit lijstje kunnen we je overigens niet helpen. Met punt 4 uiteraard wel.
Wij hebben zat ideeën om óók jouw nieuwsbrief zo aantrekkelijk mogelijk te maken waardoor de kans op leads (of welke andere doelstelling je ook hebt) het grootst blijft. En, dat er zo weinig mogelijk (liefst: geen) afmeldingen komen.
En daarnaast doen we nog iets belangrijks: wij kunnen ook de regelmaat van het verzenden van de nieuwsbrief vergroten, Want, één keer in de vijf maanden is natuurlijk veel te weinig. Wij raden doorgaans aan om het minstens één keer per maand te doen.
Het resultaat?
De passieve herkenbaarheid bij de ontvangers blijft in stand. Dat werkt in jouw voordeel voor de lange termijn. Want 'passief' kan op een gegeven moment veranderen in 'actief'.
En dan is het cirkeltje rond want met dit laatste bedoelen we andermaal het… (jawel…) McDonalds-effect!
Enfin, zin om een keertje hierover te sparren?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Lees hier ons privacy statement.