Wel eens aan deze vorm gedacht bij het zakelijk bloggen in het MKB? De open brief!
Wedden dat het je nu wel lukt om een stukje tekst te schrijven!
26 Maart 2022 - Categorie AlgemeenWat is de beste vorm om zakelijke blogs te schrijven en te publiceren? Wat werkt wel? Wat werkt niet?
En, hoe kan ik het mezelf het zo makkelijk mogelijk maken als ik een blog moet schrijven voor de bedrijfswebsite?
Het zijn allemaal goede vragen die we regelmatig vanuit het MKB ontvangen. Vanzelfsprekend schrijven wij graag die zakelijke blogs voor het MKB - wij kennen daar ook een hele creatieve blogger voor! - maar het is ook leuk om het zelf eens te proberen.
Bijvoorbeeld als je geen budget hebt om een professionele copywriter met kennis van communicatie en marketing in te huren.
Het is dan aan jou om creatief dat stukje tekst van ongeveer 500 woorden op papier te zetten. En dáár begint het vaak te knellen. Over het algemeen weet de ondernemer in het MKB immers best wel wat zijn of haar boodschap aan de markt is.
-
Maar hoe zet je dat precies op papier?
-
Waar moet je beginnen?
-
Wat wordt je eerste zin?
-
Wat wordt je tweede zin?
Tja, alle begin is moeilijk!
Hier mijn tip:
Focus in eerste instantie eens niet zo op het begrip 'blog'.
Maar maak er een open brief van, waarbij je bijvoorbeeld de klant rechtstreeks aanspreekt. Begin dan ook letterlijk in de aanhef van de tekst met 'Beste klant' of 'Beste consument'. Of, wat voor jou relevant is.
Maar je hoeft natuurlijk niet per sé de klant direct aan te spreken.
Als je als 'deskundig' in de markt geprofileerd wilt worden, dan kun je - mits van toepassing - ook een open brief schrijven aan iemand die heel relevant is in de markt, of daar veel invloed heeft. Bijvoorbeeld een minister of staatssecretaris.
Ik vond daar kort geleden overigens een goed voorbeeld van.
Lees die slimme open brief HIER, die in een blog is verpakt.
Je ziet het: de brief achter de extenre hyperlink is gericht aan de minister. Daar wordt door dit bedrijf een oprechte én terechte boodschap gecommuniceerd maar tegelijkertijd laat dit blog aan alle lezers zien dat het bedrijf (de afzender) verstand van zaken heeft. Ze weten hoe de markt in elkaar zit en... Ze hebben Dé Oplossing.
Heel slim bedacht, hoor.
En, praktisch.
Want, het is mijn ervaring dat de meeste ondernemers in het MKB wél weten hoe ze een brief moeten schrijven. Dat hebben ze namelijk vaker gedaan. En ineens is daar dan dus ook dat blog.
Kortom, probeer het eens op deze manier.
Natuurlijk kan ik je vanaf deze plek ook nog adviseren om goed te letten op belangrijke zoekwoorden die op de juiste posities in de tekst moeten worden geplaatst. En dat je soms ook - bij wat langere teksten - goed moet nadenken over de tussenkoppen. Want ook die zaken hebben invloed op de vindbaarheid van het blog in Google.
Maar gewoon eens beginnen met die open brief is met zekerheid een eerste stap om leuke goed leesbare en vooral relevante content te creëren.
Wedden dat het je gaat lukken?
Zo niet? Laat het me weten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie,
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Lees hier ons privacy statement.