Gedragscode Social Media is voor veel bedrijven intussen geen overbodige luxe!
TELEGRAAFCOLUMN Jerry Helmers (9 maart 2021)
09 Maart 2021 - Categorie AlgemeenKlik HIER voor de originele versie op de site van De Telegraaf (Premium) * column van dinsdag 9 maart 2021.
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Gedragscode Social Media is voor bedrijven intussen geen overbodige luxe meer
door Jerry Helmers
Als ijdele columnist hoop ik altijd dat mijn proza lekker gelezen wordt, maar in dit geval hoop ik dat paralympiër Bibian Mentel even niet de Wakkere Krant open klikt.
Want, helaas zijn er onverlaten die een ander gewoon ’de kanker’ toewensen.
Kort geleden een fikse controverse op Twitter: eerder geplaatste tweets van een 27-jarige student van de TU in Delft kwamen plots aan de oppervlakte. En, daarbij voerde het woord ’kanker’ de boventoon. Na ontdekking reageerde de student furieus: op Twitter vroeg hij de ontdekker voortaan zijn ’tyfusmuil’ te houden.
Ja, ik weet het.
We hebben vrijheid van meningsuiting.
Je mág dit in Nederland vrijuit zeggen.
Maar ja, wat is de reactie als je de werkgever van zo’n knul bent? Wil je met dergelijke uitspraken geassocieerd worden? Een belrondje langs wat juristen en advocaten leverde een duidelijk antwoord op: ontslag zal niet altijd juridisch houdbaar zijn. Immers, vrijheid van meningsuiting. Maar ja, kun je als werkgever zulke medewerkers nog met fatsoen op pad sturen, bijvoorbeeld naar een klantgesprek?
Wat zou u doen – beste lezers, beste werkgevers – als uw medewerker op social media ontspoort?
Afkeurend en ontoelaatbaar
Het overkwam Aedes, de branchevereniging voor woningcorporaties, die ook geconfronteerd werd met de ’kanker- en tyfustweets’. En, het overkwam De Jonge Democraten waar desbetreffende student actief is. Hun beider reacties waren helder. Zéér afkeurend. Beide organisaties hebben intussen een gesprek gehad met de jongen gehad.
De branchevereniging reageerde professioneel:
„Aedes verwacht van medewerkers dat zij zich bewust zijn van de impact die posts op social media kunnen hebben. Wij vinden de uitgelichte tweets van de medewerker dan ook onwenselijk. Aedes heeft een gedragscode voor social media en daar passen uitlatingen als deze niet bij. Wij hebben de medewerker hierop aangesproken. Dat hij nog maar net bij ons in dienst is (naast zijn studie doet hij werkervaring op), zien we als een verzachtende omstandigheid. Dat laat onverlet dat we zijn uitingen afkeuren.”
Gedragscode
Eigenlijk mooi dat een werkgever hem niet meteen voor de bus gooit door hem de laan uit te sturen, hoewel uit een Instagram-poll bleek dat 58% vond dat ’het twitterende onverlaat’ ontslagen moest worden, wat overigens bij de student ook weer tot een klagende tweet leidde: ’Zojuist slachtoffer geworden van cancel culture. Veel om over na te denken’.
Bij de Jonge Democraten ook een puike vervolgactie: de organisatie meldde dat het ontwikkelen van een gedragscode door deze schrijnende ’kanker’-kwestie nu ook op de eigen interne agenda is gezet.
Lontjes!
Precies dát is dan ook mijn advies aan werkgevend Nederland. De lontjes zijn kort anno 2021. Maar daar kun je wel je grenzen aan stellen. Maak duidelijk wat niet toelaatbaar is. Geef de eigen werknemers een helder kader en wellicht zelfs ook de zzp’ers die je inhuurt. Dit advies – of zo men wil, de dringende tip – is nodig want vooral het midden- en ondersegment van het mkb in Nederland heeft die gedragscode nog helemaal niet. Het lijkt wel alsof men er helemaal niet mee bezig is.
Het is echter geen overbodige luxe.
Integendeel!
Voor je het weet ben je zelf de Kop van Jut. Vraag het dat glazenwassersbedrijf dat werd geconfronteerd met een medewerker die foto’s van het huis van Akwasi op social media postte. Dat was niet echt de beste pr voor dit bedrijf. Dit verhaal zweeft bovendien eeuwig rond op het internet.
En de TU-student zelf?
Wel, ik hoop dat hij heeft geleerd dat hij niet alléén op de wereld is en dat hij te maken heeft met de professionele belangen van het netwerk waarin hij verkeert. Het is je plicht om die stakeholders niet met je eigen stommiteiten in problemen te brengen.
De publicatie van die oude tweets was bovendien erg wrang omdat het gebeurde in een week waarin bekend werd dat ons aller heldin Bibian Mentel het verdrietige nieuws kreeg…. dat juist zij definitief is gecanceld. Door het leven.
De 27-jarige student had dus – gek genoeg - gelijk met een van zijn laatste tweets: ’Veel om over na te denken’.
Jerry Helmers
(wie ben ik?) (Linkedin-profiel)
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Wil je reageren op deze column?
Stuur een berichtje!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen (1x per maand) waarin de Telegraafcolumns zijn opgenomen?
Meld je meteen aan!
Sinds januari 2010 schrijft Jerry Helmers één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf. Hij schrijft over ondernemerschap in Nederland, zowel persoonlijke eigen ondernemersverhalen als duiding van het ondernemersnieuws in Nederland. Vanaf juni 2020 staat deze column echter bij de Premium-artikelen op de site van de Telegraaf. Daarom voor die 'fans and friends' wordt de column van Jerry ook op deze site gepubliceerd.
Lees hier ons privacy statement.