5 simpele ideeën om snel een onderwerp voor je zakelijke blog te verzinnen!
Maak van jouw content een magneet voor goede leads!
22 September 2022 - Categorie Zakelijk bloggenHet is iets waar ondernemers én marketeers nog wel eens van wakker liggen. Enerzijds weten ze goed dat het belangrijk is om de contentstroom (bijvoorbeeld in de vorm van blogs) op de eigen website gaande te houden, anderzijds weten ze niet altijd waar ze die zakelijke blogs dan over moeten laten gaan. Ze kunnen maar niet op nieuwe ideeën komen!
Wel, in dit blog vind je 5 hele simpele suggesties om toch een onderwerp voor het eerstvolgende eigen zakelijke blog te genereren.
Jouw klanten, jouw lezers, jouw potentiële klanten, volgers, fans & friends zijn er in ieder geval blij mee.
Natuurlijk lees je verder onder deze afbeelding
Idee 1/5
Welke vragen stellen klanten?
Overleg met de helpdesk of binnendienst van je bedrijf en vraag de medewerkers wat de klanten aan de telefoon of per mail zoal vragen. Er zit ALTIJD een vraag bij die je op een idee brengt om daar een blog omheen te bouwen. Want, niet elke vraag is hetzelfde én je ontdekt altijd wel een verrassend perspectief in die vragen.
Trouwens, vraag de medewerkers van de helpdesk of binnendienst om sowieso die vragen en opmerkingen van klanten te gaan categoriseren. Dat kost inderdaad wel wat tijd maar… het levert in-the-end veel informatie op. Niet alleen voor het schrijven en publiceren van de benodigde zakelijke blogs maar ook voor je marketing in het algemeen.
Ik geef overigens toe: je moet daar wel wat creativiteit voor in huis hebben. Een externe copywriter / communicatie-/marketingadviseur heeft die creativiteit.
Idee 2/5
Duid het nieuws!
Elke bewuste ondernemer en élk bedrijf dat midden in de samenleving staat, volgt het nieuws op de voet. En, je houdt zeker vinger aan de pols bij al het nieuws en de ontwikkelingen in je eigen vakgebied.
Natuurlijk heb je daar een (gepeperde?) mening over. Misschien ben je het wel (grondig) oneens met wat er in je branche wordt gezegd of welke opinies worden gedeeld.
Wel, deel die mening dan in een zakelijk blog.
Jouw lezers (dus ook jouw klanten en potentiële klanten) vinden het fijn om te weten wat je vindt.
Idee 3/5
Wat gebeurt er volgend jaar?
We gaan nu het laatste kwartaal van het jaar in. We kijken dus al een beetje vooruit naar 2023. Jij ook?
Mooi. Er is dan ook niets mis mee om je klanten en lezers te vertellen wat er – volgens jou – gaat gebeuren in 2023 in je vakgebied. En wat voor gevolgen dat heeft voor jouw klanten en lezers. Regeren is immers vooruitzien.
Je zult worden gewaardeerd om je inzichten! Die inzichten hebben ongelooflijk veel PR-waarde: jouw klanten en lezers gaan je nog meer zien als ‘deskundig’. Natuurlijk onderbouw je jouw inzichten en expertise wel met scherpe argumenten. Maar… dat kun je!
Idee 4/5
Vier elk feestje
Het leven is elke dag een feestje maar je moet wel zélf de slingers ophangen.
Wie kent deze vrolijke gevleugelde uitspraak niet?
Het credo geldt in ieder geval ook voor je content. Want, het mag best verteld worden als je een nieuwe klant verwelkomt. (Natuurlijk doe je dat in overleg met de klant!). Dat alles kan best in een blog verwerkt worden.
Maar ook als je voor de 10.000e keer een bepaald product verkoopt. Of, vier een tienjarige samenwerking met een klant. Laat die klant dan in het blog vertellen waarom men graag met jouw bedrijf samenwerkt. En, maak er ook melding van als je bedrijf precies 14 jaar bestaat. Het hoeft niet altijd een precies mooi rond getal (5, 10, 20, 25 etc) te zijn.
Kortom, zoek naar feestelijke momenten (en vind die!) en creëer haakjes om dat met goede nieuwswaarde te presenteren.
Idee 5/5
Doe een Case Study
Dit idee sluit zeer goed aan op idee 4 uit dit lijstje.
Want ook al is er geen jubileum of speciaal moment te vieren… dan nóg kun je in de vorm van een blog een Case Study beschrijven. Natuurlijk doe je dat in overleg met de klant.
In die Case Study vertel je dan welk probleem je oploste voor de klant, hoe je dat hebt aangepakt en wat de resultaten zijn. In dat blog laat je dus eigenlijk je praktische expertise zien. Mooi toch? Je hebt dan meteen nuttige content en de lezer wordt getriggerd op alle kennis die je in huis hebt.
Kortom...
... waar gaat je eerstvolgende zakelijke blog over?
Een keertje sparren over jouw onderwerpen?
Be My Guest.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie,
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.