Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een tekstschrijver?
We hebben een aantal belangrijke verschillen op een rijtje gezet!
28 Oktober 2022 - Categorie AlgemeenIn dit blog leggen we u uit - beste ondernemer of beste baas van de Marketing- en communicatieafdeling - wat het ware verschil is tussen een tekstschrijver en een tekstschrijver. Best belangrijk om te weten. Vooral op het moment dat u op zoek bent naar... een tekstschrijver.
De tekstschrijver wordt overigens ook wel copywriter genoemd.
Als eerste de tekstschrijver:
We hebben een aantal kenmerken op een rijtje gezet:
-
De tekstschrijver schrijft goed leesbare stukjes waar lezers blij van worden.
-
De blogs zijn uiteraard goed opgebouwd; inleiding - middenstuk - slot... de structuur is op orde! Bovendien gebruikt de tekstschrijver op de juiste plekken prikkelende tussenkopjes waardoor de lezer het geheel van tekst goed kan scannen.
-
De goed leesbare stukjes inspireren en hebben ook impact.
Ze zetten de lezer aan het denken.
Maarrrrr...... de teksten zélf zijn nooit commercieel gelardeerd. Immers, lezers hebben helemaal geen behoefte aan adverentie-achtige-hoera-teksten. Ze hebben wel behoefte aan relevante informatie.
En, als het even kan is een tekst NIET gebaseerd op het principe van StoryTelling maar op het principe van StoryShowing!
En dan de tekstschrijver:
-
De tekstschrijver snapt dat een website - waarop de stukjes tekst als content worden gepubliceerd - een verkoopmiddel is.
De site, waarop de blog(s) komen te staan, is eigenlijk een 'ordinair verkoopinstrument'.
En dus zijn de blogs ook bedoeld om 'iets' te verkopen. -
De tekstschrijver werkt altijd toe naar een rendabele en relevante Call-To-Action.
Dat kan van alles zijn!
Bijvoorbeeld een trigger voor de lezer om zich aan te melden voor de nieuwsbrief, een slimme doorklik naar een ander blog, een motivatie om contact op te nemen of zelfs een aansporing om meteen te bestellen. -
De tekstschrijver schrijft uiteraard een lekker stukje proza maar in de tekst komen vooral op de juiste plekken de juiste zoekwoorden voor, zodat het blog een zo groot mogelijk organisch bereik krijgt in zoekmachines zoals Google. De tekstschrijver is ook bekend met kreten als meta descriptions en SEO-waarde.
-
De tekstschrijver doet vanzelfsprekend aan SpiderWeb-Linking.
Kortom, de te publiceren content verwijst zo veel mogelijk naar andere relevante content op de site. -
De tekstschrijver weet natuurlijk het verschil tussen offensief en defensief bloggen.
En daarin wordt een duidelijke keuze gemaakt. -
De tekstschrijver weet het verschil tussen directe en indirecte blogs.
-
De tekstschrijver weet dat het heel erg belangrijk is om externe links in een blog op te nemen omdat daardoor de zoekmachines het blog méér relevantie geven.
-
De tekstschrijver schrijft geen teksten omdat hij het per sé zo leuk vindt om teksten te schrijven, maar omdat hij begrijpt dat de opdrachtgever (bijvoorbeeld een MKB'er) de content ziet als een middel om bijvoorbeeld meer leads te genereren, bekender te worden of zelfs een hogere omzet te halen.
De tekstschrijver gaat in die zin dan ook niet als een eigenwijze architect uit van zijn eigen kunstzinnige kunnen, maar vooral uit van het commerciële of marketingdoel dat met het stukje tekst moet worden bereikt.
-
De tekstschrijver weet ook als geen ander wat de Unique Selling Points zijn van het product of de dienst waarover hij schrijft. Die verwerkt hij ook.
Maar... natuurlijk wordt in het blog vooral op de Unique Sense Of Urgency ingezet. -
De tekstschrijver - tot slot - beredeneert in zijn content alles vanuit een gedegen communicatie- of marketingstrategie. Er is een basis gelegd van waaruit wordt verder gewerkt. Een blog is geen los zand. Het is onderdeel van een groter geheel.
Dus, zegt u het maar......
Kiest u voor een tekstschrijver of wellicht toch voor een tekstschrijver?
Hebt u geen budget of helemaal geen zin om een tekstschrijver of een tekstschrijver in te huren?
Geen probleem!
U kunt altijd het blog nog zelf schrijven.
Natuurlijk weet ik niet hoe uw schrijverskunsten zich verhouden tot de commerciële en technische inzichten die je nodig hebt om een goed blog te produceren, maar niet getreurd: zelfs een zeer slecht geschreven blog kan nog steeds heel succesvol blijken!
Als u wel budget hebt om een tekstschrijver in te huren, dan resteert uiteraard nog de vraag:
Wat kost een tekstschrijver?
By the way:
Als u in gesprek gaat met een tekstschrijver, let er dan op of deze de volgende vragen aan u stelt!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, schreef 270 columns voor de Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.