Als u deze 3 dingen NIET in uw zakelijke blog verwerkt, dan is publicatie zinloos
Laat het schip op weg naar meer omzet niet stranden!
28 Mei 2021 - Categorie AlgemeenEen béétje ondernemer wil scoren met zijn bedrijf, en met zijn producten en diensten. Vanzelfsprekend begrijpt diezelfde ondernemer dat het creëren van relevante content – bijvoorbeeld aan de hand van een slimme en strategische blogstrategie – een ware must is om onder de aandacht te komen en te blijven.
En, vindbaar te zijn in Google.
Een blog moet dus goed in elkaar zitten. Zo simpel is het eigenlijk.
Uiteraard kunt u er voor kiezen om een professionele copywriter in te huren, die eigenlijk ook als een ware marketing- of communicatieadviseur functioneert. Echter, het spreekt voor zich dat u al die content ook zelf gewoon kunt creëren én publiceren.
Maar... laat het schip op weg naar méér omzet niet voortijdig stranden!
Daarom in dit blog 3 dingen die van groot belang zijn t.a.v. het publiceren van zakelijke blogs.
Als u deze 3 dingen niet verwerkt in uw stukjes relevante proza, dan is publicatie van het blog eigenlijk zinloos.
Ik zet ze kort hier op een rijtje:
1
GEEN CALL-TO-ACTION
Een blog moet altijd ergens toe leiden. Of de lezer nu meteen tot een aankoop overgaat of bijvoorbeeld zijn of haar e-mailadres achterlaat om een gekoppeld e-book te downloaden. Het maakt allemaal niet uit.
Er moet een call-to-action aan een blog hangen.
Met andere woorden: als de lezer geen kans krijgt om een volgende actie (op uw site) te ondernemen, dan heeft publicatie van het blog geen zin. U bent de geïnteresseerde lezer kwijt en het is nog maar de vraag of die zomaar spontaan ooit een keer terugkomt.
Zonder call-to-action: publiceer het blog niet! Het heeft gewoon geen zin. Laat het schip op weg naar meer omzet niet stranden!
2
GEEN SPIDERWEBLINKING
In een blog probeert u altijd zo veel mogelijk op de actualiteit in te gaan. Of, u doet een goede poging om de zoekvraag van de zich oriënterende prospect te beantwoorden. Uiteraard kunt u niet álle vragen beantwoorden; u wilt van uw blog immers ook niet een heel uitgebreid boekwerk maken. Het moet allemaal wel behapbaar blijven.
Spiderweblinking is dan ook de oplossing.
Met andere woorden: u maakt hyperlinks aan vanuit uw huidige blog naar andere blogs. Of, bijvoorbeeld naar de ‘statische’ producten- en dienstenpagina’s. Daarmee houdt u niet alleen de bezoeker langer op de site (dat vindt Google buitengewoon interessant!), maar u informeert de lezer daarmee nog beter en optimaler.
Zonder Spiderweblinking: publiceer het blog niet! Het heeft gewoon geen zin. Laat het schip op weg naar meer omzet niet stranden!
3
GEEN TUSSENKOPJES
Het grootste deel van blogs wordt inmiddels op mobile devices gelezen zoals een tablet of mobiele telefoon. Het is dan ook van groot belang dat de optische leesbaarheid volledig op orde is. Immers, de lezer haakt af bij het zien van een hele lap tekst.
Daarom: gebruik tussenkopjes.
Maak de alinea’s niet te lang. Liever een tussenkopje te veel dan géén tussenkopjes. De lezer wordt dan in de gelegenheid gesteld om het artikel of blog wat te scannen. (“Wat ga ik zo lezen?”).
Hoewel er geen keiharde wetten en regels voor zijn, geef ik hier het bescheiden advies om een alinea niet langer dan 300 woorden te laten zijn. Overigens hebben die tussenkopjes ook nog een technische functionaliteit: als u in de tussenkopjes de zoekwoorden verwerkt, dan geeft u een impuls aan de vindbaarheid (en relevantie!) van het blog!
Dus, zonder tussenkopjes: publiceer het blog niet! Het heeft gewoon geen zin. Laat het schip op weg naar meer omzet niet stranden!
PUBLICATIEPLEZIER
Vanzelfsprekend moet een blog natuurlijk ook lekker geschreven zijn.
Daardoor wordt het goed leesbaar, hoewel… een bizar slecht geschreven blog kan nog steeds scoren!
Zo is het toch ook weer.
Als u zelf uw blogs schrijft… helemaal prima!
We wensen u dan ook veel schrijf- en publicatieplezier toe met natuurlijk veel commercieel rendement.
GEEN ZIN EN TIJD OM ZELF TE GAAN BLOGGEN?
We kennen in dat geval nog wel een ware professional die voor u een strategische blogstrategie kan ontwikkelen en die het ook nog eens op creatieve wijze vormgeeft.
En... die ook nog eens heel veel verstand heeft van alle andere mogelijke opties voor het creëren van interessante content.
Sterker nog: deze marketing- en communicatieadviseur annex zakelijk blogger publiceerde in 2021 zelfs nog een succesvol marketingboek: De MarketingCode!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.