3 oorzaken waarom een marketingplan niet tot het gewenste resultaat leidt
Commitment, Casus en het Causaal verband!
17 November 2022 - Categorie AlgemeenU wilt als ondernemer in het MKB maar één ding bereiken met uw bedrijf: The Next Level!
Dus, een betere profilering, een grotere bekendheid, de juiste klanten, meer omzet en daardoor structurele bedrijfsgroei.
En, u weet als geen ander dat u daarvoor wel iets aan marketing moet doen.
Ja, zelfs ondanks het feit dat De Waan van de Dag overheerst. Zeker in het midden- en ondersegment van het MKB is dit geen onbekend verschijnsel, juist omdat die bedrijven vaak geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben. Daar wordt marketing er vaak een beetje bij gedaan.
Maar goed: als u er voor kiest om het inderdaad zelf te blijven doen, bestudeer dan eens de onderstaande drie basisoorzaken van een falend marketingplan.
Of positief beredeneerd: als u van uw marketing een (commercieel) succes wilt maken, beschouw de onderstaande drie bullets dan als inspirerende tips.
Achtereenvolgens behandel ik in dit blog:
-
Commitment
-
(uw) Casus
-
(het) Causaal verband
1 Commitment
Commitment is een optelsom van persoonlijke betrokkenheid, toewijding en bevlogenheid dat uiteindelijk leidt tot inspiratie en groei! Van commitment wordt u gelukkiger omdat het zo nauw is verbonden met het eindresultaat.
De twee allerbelangrijkste ondernemersvragen ten aanzien van het begrip commitment zijn dan ook:
-
Hoe behoudt en vergroot u het commitment bij uzelf?
-
Hoe behoudt en vergroot u het commitment bij uw medewerkers?
U hebt immers commitment nodig om een marketing- en communicatieplan daadwerkelijk een succes te laten zijn. Het mag geen Papieren Tijger worden. Bent u bereid om daadwerkelijk het plan te laten slagen? Welke opofferingen doet u omdat uiteindelijk ook uw tijd beperkt is?
Ga hier eens mee aan de slag:
-
Maak de geformuleerde einddoelstellingen behapbaar en overzichtelijk.
-
Geef continu duidelijk aan wat het behalen van de einddoelstellingen concreet oplevert.
-
Split de geformuleerde doelen en doelstellingen in kleinere delen.
-
Maak duidelijk voor alle betrokkenen wat het gewenste eindresultaat is. (De stip aan de horizon!) – What’s In It For Them?
-
Betrek alle stakeholders (vooral: de medewerkers!) bij de planvorming waardoor ze mede-eigenaar worden.
-
Houd bij het maken van een planning (wanneer doen we wat en waarom?) rekening met de Killing Fields van de Waan van de Dag.
-
Maak duidelijke afspraken met uzelf en met elkaar. En wees kritisch op het nakomen daarvan.
-
Stel heldere en ondubbelzinnige deadlines.
-
Erken, beoordeel, bekritiseer en complimenteer alles wat wordt opgeleverd.
-
Communiceer, communiceer en communiceer!
Zonder commitment géén succesvol marketing- en communicatiebeleid. Dus, geen groei.
Maar, er is meer…
2 Casus
Wat ik – in mijn rol als strategisch marketingadviseur - wil voorkomen is dat u het verkeerde bedrijfs- of ondernemersprobleem gaat oplossen. Het is in uw belang dat u uw uitdagingen en knelpunten zo scherp mogelijk formuleert. Dus, wat is feitelijk uw bedrijfscasus?
Zonder casus geen oplossing.
En, met een verkeerde casus ontstaat sowieso de verkeerde oplossing.
Voordat u van start gaat met een verkoop-, bedrijfskundige-, marketing- of communicatie-uitdaging, is het essentieel dat u zichzelf de volgende vraag stelt: welk probleem wil ik feitelijk oplossen?
Ik heb hieronder 4 bullets op een rijtje gezet, die u helpen een start te maken met een eerste probleemanalyse. Die bullets geven het benodigde antwoord op de allerbelangrijkste vraag van nu: wat is mijn bedrijfscasus?
De bullets:
-
Wat is de essentie van uw zakelijke probleem of uitdaging?
-
Waarom is dit probleem of deze uitdaging belangrijk voor u?
-
Omschrijf de urgentie.
-
Als het probleem (of: uitdaging) binnen een jaar niet wordt opgelost, wat gebeurt er dan?
Een belangrijke noot: onbewust hebt u blinde vlekken (dat neemt niemand u kwalijk!) waardoor het stellen van kritische vragen over uw eigen kindje (uw bedrijf!) waarschijnlijk niet het allerhoogste niveau bereikt. Misschien kunt u bij deze eerste stap daarom wat externe hulp inzetten die mag doorvragen, doorvragen en doorvragen.
Maar begin sowieso zelf eens.
3 Causaal verband
Probeer ten aanzien van uw Casus (zie bullet 2) (nu) te ontdekken ‘hoe het zo ver heeft kunnen komen’.
Dus, wát veroorzaakte de casus? Wat is het causaal verband met gebeurtenissen of keuzes uit het verleden? Want, als u de oorzaken kunt definiëren, dan kunt u de gevolgen voorspellen. En daar dus uiteindelijk op handelen.
Er zijn twee typen oorzaken:
-
Directe oorzaken (of: aanleidingen) zijn gebeurtenissen (of: gemaakte keuzes) die onmiddellijk impact hadden op de gevolgen. Bijvoorbeeld het schrappen van de marketingbudgetten. Meteen in de daaropvolgende maand kon er niet meer geadverteerd worden voor de bijzondere aanbiedingen die het bedrijf altijd heeft eind april / begin mei. Het resultaat? De Moederdag-verkopen vielen tegen! De beoogde omzet werd niet gehaald.
-
Indirecte oorzaken zijn gebeurtenissen die op de lange termijn een grote invloed hebben gehad. Zo kan een bedrijf ooit geconfronteerd zijn geweest met plots veranderende wet- en regelgeving die niet alleen grote gevolgen hadden voor de eigen bedrijfsvoering maar die ook in de markt bij klanten tot een ander (koop)gedrag leidden.
Zonder ‘Casus’ en zonder onderzoek naar het ‘Causaal verband’ kunt u geen succesvol (lees: rendementsvol) marketing- en communicatiebeleid optuigen.
U weet namelijk niet wat u aan het oplossen bent. Noch voor uzelf. Noch voor de markt.
En als u dit alles nu wel weet of juist hebt geanalyseerd, dan is ‘Commitment’ andermaal essentieel.
Opdat de waardevolle analyse van uw uitdagingen geen papieren tijger wordt!
De in dit blog genoemde 3 genoemde C’s (Commitment, Casus, Causaal verband) zijn onderdeel van de 69C’s van Communicatiemarketing die in het boekje ‘De MarketingCode’ zijn beschreven.
De MarketingCode is een heel handig routeplan voor ondernemers in het MKB die geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben, maar die tóch met structuur aan marketing willen doen om uiteindelijk…. strategische bedrijfsgroei te kunnen bereiken!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, schreef 270 columns voor de Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik wil graag alles van de MARKETINGCODE ontvangen:
Lees hier ons privacy statement.