Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Check de formats om meteen te kunnen beginnen!
17 Oktober 2022 - Categorie AlgemeenOndernemers in het MKB herkennen het volgende vast wel: ze wéten dat ze 'iets' met content moeten doen op de eigen site, zoals het publiceren van blogs.
Want 'Content is King'.
En vindbaarheid is een must. Immers, een zo hoog mogelijke 'organische' ranking in de zoekresultaten van Google is toch iets wat iedere ondernemer met zekerheid heel graag wil!
Dus... blogs schrijven!
-
Maar HOE.....?
-
En WAAROVER?
We snappen het.
Want, om het heel eerlijk te zeggen 'moet' je ook best wel een zekere dosis creativiteit en een 'schrijversoog' hebben om succesvolle blog-content te kunnen produceren.
Natuurlijk begrijp ik tegelijkertijd de meest gestelde vraag in het MKB: 'Wat kost een externe blogschrijver eigenlijk die ook nog eens superwaardevolle content creëert?'. En als u dan tot de conclusie komt dat u - of uw medewerkers het zélf moeten doen, omdat u er toch nog geen budget voor hebt, dan komen de genoemde vragen op.
Juist voor die mensen heb ik een eenvoudig lijstje samengesteld met 'soorten blogs'.
Het is mijn ervaring dat dit al een motiverend aanzetje kan zijn om tóch iets van content te kunnen schrijven.
Kortom...
Een bulletlijstje met 5 blogvormen:
1/5
DE INTERVIEWVORM
Zo kan de ondernemer zich laten interviewen door een medewerker waardoor het voor de ondernemer makkelijker wordt om to-the-point te komen. Dit vraag-antwoordspelletje is dan ineens redelijk eenvoudig te verwerken in een stukje tekst dat op de bedrijfssite kan worden gepubliceerd.
2/5
DE LIJST MET TIPS
Deze werkt altijd heel goed. Vanuit uw expertise móet het u toch lukken om bijvoorbeeld 5 tips te bedenken waarmee u uw doelgroepen (en klanten) verder kunt helpen. Zo zou een afvalcoach bijvoorbeeld een blog kunnen schrijven met de titel: '5 tips om binnen 3 weken 2 kilo af te vallen.'
Of, een ICT-specialist schrijft: '3 suggesties om te voorkomen dat uw bedrijf wordt gehackt!'.
3/5
DE LIJST MET NOT-TO-DO'S
Ook redelijk eenvoudig te bedenken. Ook hier kunt u onbeperkt vanuit uw expertise beredeneren.
Bijvoorbeeld die afvalcoach: '7 dingen die je NIET moet eten zo vlak voor het slapen gaan.'
Of die ICT-specialist: '5 redenen waarom u echt niet op onbekend mailtje moet klikken'.
4/5
DE REFERENCE CASE
Vraag een klant of deze (door u) geïnterviewd wil worden. Heel simpel. Maak hier ook - net als bij het eerste voorbeeld in dit lijstje - een vraag-antwoordspelletje van. (4 vragen aan een tevreden klant!). Tijdens dat gesprek maakt u aantekeningen en het blog ontstaat bijna als vanzelf.
5/5
DE MEEST GESTELDE VRAGEN
U kunt ook een blog schrijven in samenwerking met uw binnendienst, die de hele dag telefoontjes en mailtjes ontvangen vanuit de markt. Maak daar eens een overzicht van. Ik zie de titel namelijk al helemaal voor me: 'De 3 meest gestelde vragen aan ons van de maand januari!'
SLIMME BLOGSTRATEGIE
Overigens laat al het bovenstaande onverlet, dat er uiteindelijk wel een slimme blogstrategie 'moet' worden ontwikkeld. Want, als u er in slaagt om meerdere blogs te publiceren, dan dienen deze natuurlijk ook wel enige verwantschap met elkaar te hebben. En, als het even kan slim aan elkaar gelinkt te worden.
Denk ook eens na over het verschil tussen offensief bloggen en defensief bloggen.
Daarnaast zeg ik ook tegen iedere ondernemer die 'iets met bloggen' wil doen: vergeet aan het slot van uw stukje proza nooit de Call-To-Action. Je wilt toch dat een blog ergens toe leidt?
Dat kan overigens van alles zijn: van het laten doorklikken tot een volgend of ander blog, van de uitnodiging aan de lezer om een inspirerend en prikkelend e-book te downloaden of zelfs ook tot het triggeren om een daadwwerkelijke aankoop of reservering te doen.
U blogt immers niet om het bloggen.
U blogt omdat u commercieel bent!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, schreef 270 columns voor de Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.