Ondernemers die geen mening hebben, verdienen het niet om aandacht te krijgen
En daardoor geen kans op bedrijfsgroei...
16 Maart 2021 - Categorie AlgemeenIn dit blog heb ik het met u over de kansen die Free Publicity opleveren voor uw business! |
Afgelopen week stond ik – drie dagen voor de Tweede Kamer-verkiezingen – in de zaterdagbijlage van tig kranten in Nederland. Van het Leidsch Dagblad tot aan het Noord-Hollands Dagblad, de Gooi- en Eemlander, het Haarlems Dagblad etc etc. Allemaal titels van Het Mediahuis.
En het was zeker geen lullig stukje. Paginagroot zelfs.
Het was een artikel over ondernemerschap en vanzelfsprekend kwam mijn mogelijke stemkeuze ter sprake.
Superleuk om dat interview te geven.
En, bi-zar veel reacties mogen ontvangen, uit het hele land.
Op Social Media reageerden veel mensen, zowel inhoudelijk als met likes en Thumbs Up. Overigens, er reageerden ook mensen die het met me oneens waren. Prima trouwens. Even goede vrienden.
Maar wel een leuk feit: in slechts 2 dagen tijd kon ik meer dan 30 nieuwe Linkedin-connecties toevoegen en er waren zelfs twee hele concrete uitnodigingen voor business. Goed, eerlijk is eerlijk: dat laatste moet zich natuurlijk nog wel aan waarde in de komende weken en maanden gaan bewijzen maar als ik zo even terugkijk op dit stukje Free Publicity, dan mag ik niet ontevreden zijn.
Weliswaar kostte het me anderhalf uur om aan de nieuwsgierige journalist een interview te geven en ik was ook nog 1 uur kwijt voor een fotosessie in Haarlem. Maar het was het waard.
Echter, toen ik de journalist na afloop van het interview vroeg waarom hij mij had uitgekozen om te interviewen terwijl er in Nederland toch echt tig (ondernemende) ZZP’ers zijn met leuke bedrijven, gaf hij een interessant antwoord:
-
“Jerry, ik zeg het eerlijk: ik kende je niet. Maar toen ik bij mijn collega’s vroeg of ze een ondernemer met een stevige mening kenden, kwam jij al snel naar voren. En daar was ik blij mee, want ik had in de dagen ervoor al diverse ZZP’ers benaderd voor een interview maar die waren allemaal – stuk voor stuk – behoorlijk meningloos. Ze hadden eigenlijk helemaal niets te vertellen.”
Wel, een leuk compliment dus voor mij. Ik ben dus iemand met inhoud. Ik ben een ondernemer die wat te melden heeft. En precies daarom genereerde ik Free Publicity.
Eigenlijk logisch.
Want, wát hebben journalisten en media aan ondernemers die helemaal geen mening hebben?
Wel, he-le-maal niets.
Grijze muizen zijn er genoeg. En precies daar kom ik bij mijn punt als ik het met mijn opdrachtgevers en klanten heb over het creëren van de kans op Free Publicity waarmee je jezelf – en je bedrijf, en dus ook je producten en diensten – onder de aandacht kunt brengen.
U wilt als ondernemer toch niet onzichtbaar zijn? Ik in ieder geval! Bescheidenheid siert de mens, maar niet de ondernemer!
Daarom 5 eenvoudige tips om uw kans op Free Publicity te vergroten:
-
Ontwikkel een slimme en strategische blogstrategie met waardevolle en relevante content!
U bouwt dan een trackrecord op van inspiratie en informatie.
En… niet onbelangrijk: Google maakt u beter vindbaar in de zoekmachines! Journalisten en media zien dat u verstand hebt van uw onderwerpen. En dus bent u deskundig! -
Stuur op gezette tijden een persbericht uit.
Want nieuws is er altijd.
En anders creëert u nieuws!
Natuurlijk weet u dat een persbericht er anno nu anders uitziet dan een paar jaar geleden, toch? -
Hebt u de bereidheid om de CHUTZPAH van uw branche of vakgebied te zijn?
Het antwoord moet natuurlijk ‘JA’ zijn. -
Bent u bereid om de heersende CONVENTIES in de markt te doorbreken?
Het antwoord hier moet natuurlijk ook ‘JA’ zijn! -
Schrijf een boek!
U bent dan he-le-maal DE EXPERT van uw vakgebied!
Zeker als u met iets eigens en iets unieks komt.
Een soort claim dus.
DURF OP DE VOORGROND TE TREDEN
Het moge duidelijk zijn: heb een mening. Verstop u niet. Wees niet bang.
Durf op de voorgrond te treden. Heb visie.
En, durf statements te maken.
Uiteraard zijn die statements inhoudelijk altijd goed onderbouwd, want natuurlijk kent u de kenmerken van een goed argument.
De 4 P's van de MarketingMix zijn zóóóóó jaren '80. Er is intussen een beter alternatief! |
Uw verhaal wordt daardoor logischer en begrijpelijker. En, u overtuigt. U wordt als betrouwbaar gezien en misschien zelfs wel als een autoriteit.
Mensen die een mening hebben, ontvangen overigens wel meer kritieken (maar who cares?) maar deze mensen zijn uiteindelijk wel veel leuker, boeiender en interessanter. Zelfs zó leuk, boeiend en interessant dat u – voordat u het weet – zelfs de hele wereld mag toespreken op een groot internationaal platform waar meer dan 100 landen aan deelnemen!
En ja, ik heb het bij dat laatste natuurlijk andermaal over mezelf. Slechts 2 dagen na de publicaties van het interview, kreeg ik ineens dat wereldwijde podium.
Waarom mij dat werd gegund?
Nou het is heel eenvoudig. Ik had (weer) wat te melden!
En nu bent u aan de beurt!
Hebt u geen mening?
Nou ja even goede vrienden, hoor. Maar dan verdient u het ook niet om aandacht te krijgen. En dát is een gemiste kans!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Heel graag ontvang ik leuke en handige tips om de Free Publicity van mijn bedrijf een boost te geven. Ik laat mijn gegevens hieronder achter:
Lees hier ons privacy statement.