Weet een bedrijf of ondernemer zijn eigen unieke CLAIM wel?
Vooral lezen als u vindt dat u te veel last hebt van de concurrentie!
10 Februari 2021 - Categorie AlgemeenEigenlijk is dit één van de leukste onderwerpen waar ik het altijd over heb met de klanten en opdrachtgevers van mijn communicatie- en marketingbureau.
Het is echter tegelijkertijd een van de meest ingewikkelde thema’s want… veel ondernemers weten vaak niet wat hun eigen unieke positie in de markt is.
Ze hebben niet in de smiezen dat ze zelf een uniek eigen en niet-kopieerbaar verhaal in handen hebben waarmee ze zich (beter) zouden kunnen profileren in de markt. Alleen, hoe krijgen we dat aan de oppervlakte?
We hebben het dus over de CLAIM uit de MarketingCode! Het is één van de 69C's uit de routekaart van de MarketingCode waarmee bedrijven (vooral in het MKB) eindelijk de tools in handen hebben op weg naar een betere profilering, de juiste klanten en een hogere omzet.
ENKELE VOORBEELDEN VAN BEKENDE CLAIMS
Denk eens aan Neil Armstrong die absoluut de eerste man was die op de maan liep. Of, zoals René de Bos de eerste Nederlander was die (in 1990) de top van de Mount Everest bereikte. Dit kan René immers altijd gebruiken in zijn acquisitie om spreekbeurten te geven.
Maar denk ook eens aan Betty Stöve, die als enige Nederlandse tennisvrouw ooit de damesenkelspelfinale op Wimbledon speelde.
Ook in mijn eigen zakelijke netwerk een paar leuke unieke claims. Bijvoorbeeld Studio Stephan Timmers in Berkel en Rodenrijs; Stephan schreef het eerste wiskunde-onderwijsboek ter wereld dat in stripvorm werd uitgegeven! (Wauw!).
Maar wat te denken van ondernemer Bas van der Lans die initiatiefnemer is van WordProof, waarmee op basis van Blockchain-technologie zogenoemde TimeStamps worden gegeven aan content op het internet. Om fake nieuws en fraude te bestrijden!
Fantastisch!
U hebt dus ook in uw eigen marketing en communicatie een CLAIM nodig.
Al is het alleen maar om makkelijker Free Publicity te genereren.
We gaan hier dus feitelijk op zoek uw unieke propositie in de markt.
Waardoor bent u het opvallende bloemetje in het veld?
ASSOCIËREN IS THE KEY!
Het formuleren van de CLAIM heeft te maken met de ultieme bereidheid om een plekje te willen veroveren in de hoofden en harten van de prospects en de klanten. Dus, dat zij u met iets associëren waar ze uw concurrenten NIET (liever: nooit!) mee associëren.
Zo hoor ik vaak bij bedrijven – als we het over de CLAIM hebben – dat ze vinden dat ze écht meedenken met de klant. (“Daar zijn we uniek in!”).
Maar ja, dat zeggen de concurrenten ook van zichzelf. En, er is altijd wel een voorbeeld te bedenken of een casus aan de oppervlakte te krijgen waaruit bleek dat ‘het meedenken met de klant’ toch best wel wat tegenviel in de praktijk. Één ontevreden klant bewijst al het tegendeel.
Ik hoor ook regelmatig van bedrijven ze écht absoluut de beste kwaliteit leveren in de markt. (“100% zeker!”).
De vraag is of deze claim daadwerkelijk bewezen kan worden. Want, kwaliteit is een subjectief begrip.
Het is maar welke definitie men er aan geeft.
Het is echter heel vaak nog een glijdende schaal.
De 5 ‘kenmerken’ van een goede claim::
-
Een claim is objectief
Daarmee bedoel ik: de claim is aantoonbaar meetbaar.
Deze is uiteindelijk onbetwistbaar. -
Een claim is uniek
Uw bedrijf is 100% zeker de enige die deze claim legitiem kan gebruiken. -
Een claim is assertief
Uit de claim straalt kracht en een gezonde dosis zelfvertrouwen. -
Een claim bewijst de waarde van de verkoopargumenten
De claim bewijst uw expertise en uw innovatiekracht. En daarmee uw vermogen om unieke waarde te leveren als u levert aan uw klant(en). De claim is daarom ondersteunend voor uw verkoopargumenten. -
De claim is altijd gekoppeld aan de behoeften van de klant
De claim is geen losse flodder. Uw doelgroepen, klanten en prospects zullen (moeten) ervaren dat uw claim ook voor hén van waarde is. Ergens wordt er in die claim – en in de bewijsvoering van die claim – dus iets gezegd over de behoeften van de klant en hoe u hun problemen oplost.
En, wat zijn mijn claims dan – als marketingdeskundige?
Een claim kan ook ‘klein’ zijn. Het hoeft niet altijd ‘wereldwijd’ te zijn. Als het maar uniek is binnen én voor de door u beoogde doelgroepen. Het maakt uw marketing en communicatie makkelijker en succesvoller! |
MIJN VRAGEN OVER ÚW CLAIM:
-
Waarin is uw bedrijf (of: uw producten/diensten) uniek?
En, waarom? Bewijs dat eens. -
Wat zeggen anderen over uw bedrijf (of: uw producten/diensten) als u er niet bij bent?
Bent u het eens met wat ze zeggen? -
Was u (of: uw bedrijf) ergens ooit aantoonbaar de eerste of de beste in?
-
Wat kunnen klanten bij u krijgen wat ze nergens anders kunnen krijgen?
(En, bewijs dat!) -
Hebt u concurrentie?
(En zo ja, waarom hebt uw concurrentie?)
ZIN OM TE SPARREN?
Overigens... als u zin én tijd hebt om hier een keer over te sparren, neem dan meteen contact met me op.
Als we elkaar treffen, dan neem ik meteen De MarketingCode voor u mee!
En anders... veel succes met het vinden van uw claim!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.