Deze maand geen regenboogkleuren in je bedrijfslogo?
Prima! Maar dan moet je deze ‘kritische’ vragen wel kunnen beantwoorden!
07 Juni 2022 - Categorie AlgemeenIedereen die goed rondkijkt, ziet dat veel bedrijven in hun bedrijfscommunicatie deze maand (juni 2022) de regenboogkleuren hebben toegevoegd aan hun logo.
Het is Pride Month, een fenomeen overgewaaid vanuit – hoe kan het ook anders – de Verenigde Staten waar inclusiviteit en diversiteit méér dan ooit gevierd worden.
En dus gaan intussen ook de Nederlandse corporates overstag: ze willen graag laten zien dat ze daar ook voor staan en dat ze de LHBTIQ… (etc) …. vanzelfsprekend omarmen.
Screenshot Twitter: de profielfoto van de KLM (6 juni 2022)
Meer en meer bedrijven in het MKB kiezen er daardoor ook voor om (onder druk?) vooral deze maand te laten zien dat de regenboog bij hen past.
Er zijn echter nog veel bedrijven die hun eigen logo deze maand juist niet hebben getransformeerd in een regenboogversie. Bewust of onbewust.
Wel, prima.
Maak vooral je eigen keuze.
Maar, als je het niet doet (dus ook: prima) hou er dan wel rekening mee dat de fanatieke regenboogvlag-aanbidders het je heel moeilijk kunnen maken. En dat ze er zeker niet voor terugdeinzen om zich keihard op Social Media uit te laten over jouw bedrijf.
Sterker nog: je bedrijf zou zomaar slachtoffer kunnen worden van de oprukkende cancelcultuur.
Kortom, kun je - als onderneming in het MKB - omgaan met de suggestieve en (bij voorbaat) boze vragen die activisten (publiekelijk) aan je voorleggen?
De 3 meest gestelde vragen door regenboog-activisten
Natuurlijk ben ik de kwaadste niet: ik heb hieronder meteen een antwoord voor je geformuleerd op die drie meest gestelde vragen. Je bent communicatie-/marketingadviseur of niet, hè?
Een gewaarschuwd mens (bedrijf!) telt immers voor twee!
En, regeren is vooruitzien!
Vraag 1/3
We zien dat uw bedrijf geen regenboogvlag in het eigen logo heeft verwerkt? Waarom beschouwt u uw LHBTIQ+ medewerkers niet als gelijk?
Mijn suggestie voor het antwoord dat je kunt geven namens jouw bedrijf:
“Dat klopt. We beschouwen ze niet als ‘gelijk’. En dat is logisch. Want niemand is gelijk aan elkaar. Als dat zo zou zijn, dan zou de hele wereld ont-zet-tend saai en eentonig zijn. De mensen zijn echter wél gelijkwaardig aan elkaar.”
Vraag 2/3
Wat doet u aan de stigmatiserende en seksistische grappen die vaak over LHBTIQ’ers worden gemaakt?
Mijn suggestie voor het antwoord dat je kunt geven namens jouw bedrijf:
“Wel, wij raden de LHBTIQ’ers aan om sowieso met zelfspot veel grappen over zichzelf te maken. Er is niks leukers dan alle vooroordelen over je eigen community over de rug van uiteraard je eigen identiteit met een dikke vette knipoog te bevestigen.
Het leuke is dan dat je ‘ongrijpbaar’ wordt voor echt gemeende stigmatisering en seksistische verbale onaardigheden.
Door die ongrijpbaarheid, houdt de vermeende onvriendelijkheid vanzelf op (voor zover deze al aanwezig was) en de sfeer in het bedrijf wordt alleen maar beter en beter! We lachen wat af hier met elkaar! Uiteindelijk vertaalt zich door in meer motivatie, een beter bedrijfsresultaat en een geweldige plek om te werken. Voor iedereen!”
Vraag 3/3
Maar waarom geen regenboog in uw logo verwerkt? Waarom spreekt u uw steun niet uit?
Mijn suggestie voor het antwoord dat je kunt geven namens jouw bedrijf:
“Steun uitspreken is leuk. Maar we zien liever écht actie dáár waar het nodig is. Een vlag is slechts een lapje stof. Het gaat er niet om hoe je inclusiviteit en diversiteit verwoordt. Het gaat er om hoe je het in de praktijk oppakt.
Of beter gezegd: als je uitgaat van scherpe kernwaarden, een heldere visie en een begrijpelijke missie, dan hóef je niet eens specifiek diversiteitsbeleid te formuleren.
De kracht van sterk diversiteitsbeleid is dat je geen diversiteitsbeleid moet willen hebben! Dan komt het vanzelf goed!”
Een keertje sparren over die kernwaarden, visie en missie?
En, over wel/niet een regenbooglogo?
Be My Guest.
We bespreken dan meteen de C van Concept, één van de 69C’s uit De MarketingCode. Deze C van Concept is de optelsom van al je modellen, denkbeelden, principes, ideeën, vragen, antwoorden en plannen. Als dit inhoudelijk op orde is, dan begrijpt de markt jou en jouw bedrijf. Het is een belangrijk startpunt voor effectieve marketing en communicatie.
En daardoor ook voor meer omzet en structurele bedrijfsgroei.
Verder heel belangrijk om te weten...
Heel veel homo's en lesbina's hebben totaal geen behoefte aan al die aparte regenbooghokjes en -vlaggen.
Onderstaande tweet zagen we op 7 juni 2022 voorbijkomen. Deze mevrouw was verrast dat 'ineens' de regenboogvlag was opgehangen bij de ingang van haar kantoor. Check altijd of je medewerkers daar echt achter staan!
Genderneutrale teksten op je website:
Zijn ze wel of niet nodig om vindbaar te blijven in Google?
Veel succes allemaal met de keuzes die je tegenwoordig als bedrijf 'moet' maken! (lees: worden opgedrongen)
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie,
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de MarketingCode. Neem svp contact met mij op; ik zou graag willen weten wat de Code voor mijn organisatie kan betekenen
Lees hier ons privacy statement.