Is een bedrijf in het MKB in staat om de bestaande CONVENTIES van zijn branche te doorbreken?
Een nuttig maar wel gewaagd marketinginstrument.
18 November 2020 - Categorie Algemeen
Ben je bereid om de geschreven en ongeschreven regels te tarten of op te schudden waardoor jouw bedrijf commercieel succesvoller wordt. Welke keuze kun je daartoe maken? |
Weet jij wat de geschreven en ongeschreven regels (de conventies) zijn in jouw branche of in jouw vakgebied? Die zijn best belangrijk om te kennen, waarbij ik meteen stel dat niemand jouw bedrijf verplicht om zich aan die regels te houden.
Als eerste een definitie van dit begrip, om misverstanden te voorkomen.
Ik omschrijf CONVENTIES als algemeen vastgelegde of algemeen aanvaarde uitgangspunten of opvattingen die een antwoord geven op de vraag hoe men (in de branche) met elkaar omgaat. Als men bewust of onbewust afwijkt van die conventies, dan valt dit op én kan het zelfs weerstand oproepen.
Een voorbeeld van een verplichte conventie in –de beleggingssector is dat beleggers altijd moeten vermelden dat ‘de in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden’. Het is een gezamenlijke afspraak die de branche heeft gemaakt, overigens op dringend verzoek van de overheid en iedereen houdt zich er aan. Maar bovenal kan men elkaar daar stevig op aanspreken als men zich er niet aan houdt. Een conventie kan dus behoorlijk belangrijk zijn. Sterker nog: zo heeft de AFM (Autoriteit Financiële Markten) de bevoegdheid om boetes op te leggen als beleggingsorganisaties dat belangrijke credo (‘de in het verleden behaalde resultaten…’) niet vermelden op de plekken waar ze die verplicht hadden moeten vermelden.
Uiteraard zijn er ook voorbeelden van ongeschreven conventies.
Dan heb ik het over uitgangspunten, regels of opvattingen die heel simpel in de loop der jaren zijn ontstaan zonder dat het ergens officieel of schriftelijk is vastgelegd. Het zijn regeltjes die op de een of andere manier – zonder morren en zonder tegenspraak – door iedereen zijn overgenomen. Niemand weet eigenlijk precies waar deze vandaan komen. Maar ze zijn er.
Je kunt dergelijke conventies ook wel ‘gentlemens-agreements’ noemen.
Zo is het een ongeschreven regel op een vakbeurs, dat het geen enkel probleem is om de stand van je concurrenten te bezoeken, om even een praatje te maken, maar dat je wél meteen verdwijnt als er dáár klanten binnenkomen. Dat je dan dus niet – plagerig – blijft staan omdat je jouw concurrent geen (nieuwe) klanten gunt.
Overigens… je zult de mensen de kost moeten geven die niet begrijpen dat dit eigenlijk ook gewoon fatsoenlijk gedrag is.
Het kennen (en: herkennen, erkennen, verkennen) van al die geschreven en ongeschreven regels is echter van groot belang voor jouw ondernemerschap én jouw bedrijf, producten en diensten. Het geeft je een inzicht in de mores van je eigen ondernemersomgeving en de markt.
Daarmee kom ik dan bij mijn punt ten aanzien van jouw eigen profilering c.q. marketing en communicatie: verplicht je jezelf om je te houden aan de conventies of ga je deze betwisten?
-
Ga je het anders doen?
-
Ga je de gentlemens-agreements opschudden of handhaven?
-
Wil je onderscheidend zijn?
Natuurlijk ligt de bal bij jou, maar ik attendeer je er graag op dat de keuze die je kunt maken, dus ook een marketing-tool is. Deze kan een nuttige (andere) bijdrage leveren aan de door jou gewenste profilering. En dus aan je verkopen en omzetpotentie.
Mijn marketingvragen voor jou t.a.v. de CONVENTIES:
-
Wat is de mores bij jou in de branche of in jouw vakgebied?
Kun jij drie vastgelegde (wettelijke?) conventies noteren waar ook jij met jouw ondernemerschap en jouw bedrijf onvoorwaardelijk mee te maken hebt? -
Kun je ook drie niet-vastgelegde conventies noteren?
-
Ben je het eens met de conventies die je bij vraag 1 en 2 als antwoord hebt genoteerd?
-
Zo ja, waarom?
-
Zo nee, waarom niet? En, wat ga je hier aan doen? HOE pak je dat aan?
-
Welke conventies lopen synchroon met jouw eigen beoogde profilering?
-
Welke conventies schuren met jouw eigen marketing-, communicatie- en verkoopdoelstellingen?
-
Welke conventies ga je breken?
Zullen we hier een keertje over sparren?
Graag ga ik met jou - beste ondernemer in het MKB - op zoek naar het antwoord op de vraag of je de profilering van jouw bedrijf in de branche kunt versterken? Simpelweg om jouw bedrijf commercieel succesvoller te laten zijn.
VERWANT EN RELEVANT BLOG:
Durf jij - als ondernemer - de CHUTZPAH te zijn?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
DEZE ZOMER HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.