Slim zakelijk bloggen: hoe schrijf je een goede Customer Reference?
Laat de klant jouw verhaal vertellen!
03 Oktober 2022 - Categorie AlgemeenDit blog beantwoordt de vraag hoe je nuttige en relevante content schrijft voor je bedrijfswebsite. En, hoe je dat doet in samenwerking met de klant. We hebben het over de Customer Reference!
Veel ondernemers – vooral in het midden- en ondersegment van het MKB – vragen zich af hoe en waarover ze content moeten creëren voor hun bedrijfswebsite.
Even los van de vraag of ze er zelf tijd voor hebben, (*) is het vaak ook een uitdaging om te bedenken waarover een blog dan moet gaan. Wel, ik heb een idee: de Customer Reference!
Als eerste: een Customer Reference is géén review. Bij een review schrijft de klant zelf een stukje tekst dat dan wordt gepubliceerd. Bijvoorbeeld op Google, bij de recensies, of uiteraard op de eigen bedrijfssite.
Bij een Customer Reference schrijf jij - als leverancier - zelf het stukje tekst. Dit is meestal in de vorm van een interview met de klant.
De tekst gaat uiteraard verder onder de afbeelding
Dus, je gaat (letterlijk) naar de klant toe en je neemt een interview af.
Natuurlijk begrijpt de lezer in-the-end écht wel dat het artikel, dat dan op de eigen website wordt gepubliceerd, een één-tweetje is tussen leverancier en klant. Dáárom is het van groot belang dat de publicatie van het interview met de klant wel geloofwaardig is.
Het moet niet een ongenuanceerd en te vrolijk Hoera-verhaal. Géén ‘Wij-Van-WC-eend’ dus.
Welke 7 vragen stel je tijdens het interview?
1/7
Laat de klant zijn eigen pitch doen.
Wat voor producten/diensten leveren ze? Aan wie? Hoe groot zijn ze? Hoe lang bestaan ze? Hoeveel medewerkers werken er? Welke problemen van de markt lossen ze op?
Allemaal belangrijk om deze informatie mee te nemen in het artikel omdat dit bij potentiële klanten (lezers van het blog) een feest van herkenning kan opleveren!
Pitchen is overigens een vak apart. |
2/7
Welke problemen/uitdagingen heeft de leverancier voor jou opgelost?
Ook daarmee creëer je herkenning voor de lezer. Je laat de klant dus vertellen welke problemen en uitdagingen JIJ - met jouw producten en diensten - voor hem hebt opgelost.
3/7
Hoe werden die problemen en uitdagingen dan opgelost?
Daarmee ga je een stukje de diepte in: je laat de klant uitleggen hoe jij het werk hebt opgepakt. Stap voor stap.
Ook leuk om te laten vertellen: hoe lang kennen jullie elkaar?
En, waarvan kennen jullie elkaar. En ook: waarom heeft de klant voor jouw bedrijf gekozen?
De tekst gaat uiteraard verder onder de afbeelding
4/7
Welke producten neemt de klant precies van jou af?
Vergeet dit niet te noteren in het stuk. Dit is sowieso zeer inhoudelijk en daardoor relevant maar deze informatie biedt ook mogelijkheden om intern te linken naar de product- en dienstenpagina’s op je eigen website.
Handig voor de vindbaarheid in Google!
5/7
Vraag wat de klant belangrijk vindt in de samenwerking met jou als leverancier?
Hier kunnen best mooie algemene antwoorden uitkomen, maar die kun je in de tekst uiteraard wel betrekken op jouw bedrijf!
Want, blijkbaar voldoe jij aan die criteria!
De tekst gaat uiteraard verder onder de afbeelding
6/7
Spannende vraag: laat de klant vertellen als er iets mis is gegaan in de samenwerking of in de levering van de diensten of producten.
Natuurlijk hoef je niets te ‘verzinnen’ als werkelijk alles vlekkeloos verliep, maar door dit toch te benoemen in een artikel creëer je met het stukje tekst ook gewoon een stukje geloofwaardigheid. Immers, je elimineert de Hoera-Wij-Van-WC-Eend-modus.
Belangrijk is dan wel dat je de klant laat vertellen hoe ‘de fout’ is hersteld.
Ook dát zegt namelijk iets over de kracht van jouw bedrijf. Want, waar mensen werken, worden soms fouten gemaakt. En, niemand is foutloos.
7/7
Hoe zit het met de liefde?
Ook leuk om te vragen: waarom is de klant verliefd op jou? Op welke wijze heb jij - als leverancier - laten zien dat je uitgaat van het credo 'Underpromise, Overdeliver'.
CARE dus.
Hoe heb jij de ultieme klanttevredenheid bereikt?
De tekst gaat uiteraard verder onder de afbeelding
Het eindresultaat in het blog?
Je hebt leuke, relevante en informatieve content op je eigen website dat in de diepte natuurlijk wel commercieel gelardeerd is, maar wat niet de uitstraling heeft van commerciële content. Daardoor is deze content prettig leesbaar.
Onverwachte bijvangst:
Dit is eigenlijk een vervolg op punt 6 uit bovenstaand lijstje. Want, als er echt hele wezenlijke dingen verkeerd zijn gegaan, of waar de klant intrinsiek gewoon niet tevreden over is, dan is dit ook voor jouw bedrijf een inspirerend leermoment. Dit kan namelijk ter sprake komen in het interview dat je afneemt.
Nee, je hoeft uiteraard niet alles letterlijk en zo scherp in het artikel op te nemen maar zo’n interview van een uurtje met de klant, kan dus nuttige bijvangst genereren waar je in je eigen bedrijfsvoering wat mee kunt doen.
Het interview is dus uiteindelijk ook de gezonde basis voor een slim verbeterproces!
Kortom: start met de publicaties van strategische Customer References.
Laat de klant jouw verhaal vertellen!
Veel succes!
(*) - Je kunt natuurlijk ook een copywriter met verstand van communicatie en marketing inhuren.
Een keertje hierover sparren?
Of, nieuwsgierig naar andere suggesties met betrekking tot bijvoorbeeld uw content?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.