Dit dus nooit zeggen tegen een klant of prospect.
Bijvoorbeeld in een acquisitiegesprek. Of in uw marketing en communicatie.
28 September 2020 - Categorie AlgemeenDe essentie van dit blog is helder. Vermijd het gebruik van clichés of dooddoeners in uw marketing en communicatie.
Vanzelfsprekend snap ik dat u er in het dagelijkse ondernemersleven niet altijd aan ontkomt en dat het gebruik ervan ‘vanzelf’ gaat. Uiteraard weet ik dat clichés of dooddoeners 100% waar zijn (daarom zijn het immers clichés en dooddoeners!) maar het werkt niet. Immers, in uw marketing en communicatie wilt u overtuigen, toch?
Clichés en dooddoeners hebben - vanuit communicatie beredeneerd - namelijk geen inhoudelijk effect.
Precies om die reden heb ik een aantal No Go’s genoteerd waarvan ik zeg: vermijd deze in uw communicatie en marketing.
De 7 NO GO's:
1)
‘We zijn all-round’
Dus, u hebt helemaal geen specialisatie? U bent nergens écht goed in? U bent helemaal niet De Expert in uw vakgebied?
Jammer. U wilt juist toch ook Dé Opiniemaker van uw branche zijn?
2)
‘Wij kunnen snel schakelen, we hebben een flexibele schil rondom ons bedrijf’
‘Snel schakelen’ is een subjectief begrip. Want, hoe snel is snel? Veel ondernemers leggen dan ook – ten onrechte – het verband tussen ‘snel schakelen’ en de ‘flexibele schil’. Want, is dat verband er wel? De vraag is dan ook of de flexibele schil snel schakelt… Vat u ‘m?
3)
‘De klant staat centraal’
Fout… fout… fout… U kunt veel beter zeggen: ‘De oplossing staat centraal’.
Als u de klant centraal zet, dan kan er dus zomaar een foute oplossing komen. En het interessante is: daar zal de klant uiteindelijk niet blij mee zijn. Of, in ieder geval niet bij gebaat.
4)
‘We denken met u mee’
Nee. Dit écht nooit zeggen. Ik ben nu 20 jaar zelfstandig ondernemer met mijn communicatie- en marketingbureau maar als ik in die twee decennia alleen maar had meegedacht met de klant, dan waren die klanten en opdrachtgevers nooit een stap verder gekomen. Ik zeg wel: ‘Ik denk voor de klant’.
(Want, daarvoor huurt hij mij of mijn bureau voor in).
5)
‘Wij staan voor persoonlijk contact’
Als u dít nog écht 'moet' zeggen – in de tijdgeest van nu met een cumulatief toenemende behoefte aan meer en meer transparantie en 24/7 interactie – dan klopt er iets niet. Persoonlijk contact is geen USP meer. Dat is een must. Het is weliswaar hét credo voor succesvol ondernemerschap maar iets wat vanzelfsprekend is ga je niet benadrukken.
Er is bovendien niemand die in zijn marketing en communicatie zegt: ‘Wij staan niet voor persoonlijk contact’.
6)
‘Wij ontzorgen’
Dit is zo een beetje dooddoener nummer 1 in de algehele MKB-communicatie. Méér dan een No Go dus. Streng verboden! Ontzorgen is ten eerste een subjectief begrip. Waarom? Omdat de ondernemers die roepen dat ze ‘ontzorgen’ feitelijk zelf al niet eens kunnen definiëren wat ze onder ‘ontzorgen’ verstaan.
Deze zit dus een beetje in de categorie ‘ik-roep-maar-wat-want-het-klinkt-zo-lekker-logisch’ terwijl – ten tweede – de boodschap niet overkomt en betekenisloos is omdat… iedereen dit al roept. U bent toch geen grijze muis? U bent toch origineel in uw communicatie?
7)
‘Wij gaan altijd voor de hoogste kwaliteit’
Dit is ook een subjectief begrip. Bovendien is dit begrip beredeneerd vanuit het eigen product of de eigen dienst.
Bovendien is het vaak niet nodig om de hoogste kwaliteit te leveren.
De juiste kwaliteit wel. Snapt u het verschil? Soms kan de klant met minder genoegen nemen. Dat is regelmatig méér dan voldoende. Prima toch?
Tot slot:
Wat u ook zegt in uw marketing en communicatie – en vooral ook in de persoonlijke gesprekken, pitches en verkoopbetogen…denkt u svp ALTIJD aan het volgende:
-
Horizontaal argumenteren een MUST is om de prospect of klant een goed intrinsiek gevoel te geven over het verkoopgesprek.
(Waardoor u uw kansen op ‘de deal’ aanzienlijk vergroot). -
Uw verkoop-, marketing- en communicatie-argumenten behoren altijd aan drie voorwaarden te voldoen.
Argumenten zijn waar, belangrijk en relevant. -
Het gaat in elke uiting of bij ieder gesprek altijd om de kern van de zaak: uw geloofwaardigheid!
Veel succes!
(En, bouw dat strategische en broodnodige trackrecord op ter ondersteuning van uw verkoopgesprekken, marketing en communicatie!)
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
DEZE ZOMER HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.