Klanten willen dat je oprechte liefde voor hen voelt.
Maar hoe laat je dat dan zien?
01 Juli 2021 - Categorie AlgemeenBeste MKB'er... Hoe gaat het? Bent u tevreden over uw omzet, de (bedrijfs)economische reuring en uw strategische groei?
Ik hoop dat alles goed gaat.
Maar... het kan altijd beter.
Toch?
Daarom dit blogje. Ter inspiratie. Over het oprechte gevoel van zorg voor uw klant. Oftewel, geeft u de klant (of de prospect!) door uw handelen de ervaring dat hij op handen wordt gedragen. Dat de klant weet dat u er serieus voor hem bent en dat u álles doet om het hem naar de zin te maken.
We hebben het over de C van CARE, een van de 69C's van communicatiemarketing. Kortom, de MarketingCode dus.
‘CARE’ wordt gezien als de MEEST ULTIEME VORM van klantbeleving.
Ik wil u dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
En toen waren de tennisschoenen niet meer in mijn maat beschikbaar...
Ik had een paar tennisschoenen nodig; ik was in de sportzaak bij mij in het dorp maar helaas hadden ze door de mij gewilde tennisschoenen niet meer in mijn maat. Ze waren wel beschikbaar in een andere kleur met de juiste maat, maar die wilde ik niet.
Echter, ik had de tennisschoenen wel in het aankomende weekend nodig! Dit in verband met een toernooitje dat ik zou spelen met mijn vader: het ouder-kind-toernooi!
Maar ja, als de schoenen niet op voorraad zijn, dan kan ik ze ook niet kopen.
De eigenaar van de sportzaak begreep het: hij belde met de leverancier in Nieuwegein (ongeveer 50 minuten rijden) en deze bevestigde hem dat hij de door mij gewenste maat van de juiste schoenen nog op voorraad had. Maar als hij ze nu zou bestellen dan zouden ze pas op de maandag ná het weekend in Badhoevedorp zijn. Te laat dus. Want, ik had de tennisschoenen het aankomende weekend nodig.
De eigenaar van de sportzaak (wat mij betreft een topondernemer!) is die namiddag nog speciaal voor mij op en neer gereden naar Nieuwegein om de benodigde schoenen persoonlijk bij de leverancier op te halen.
En, hij leverde de schoenen ’s avonds bij me thuis af.
Fantastisch.
Dit is voor mij nog altijd hét voorbeeld van ‘oog hebben voor de noden' van je klant .
Zorgzaam zijn.
De klant op handen dragen.
In dit geval dus écht begrijpen dat het niet alleen louter om die tennisschoenen ging maar ook om een leuke tennisdag die ik in gedachten had.
Uiteraard heeft deze sportzaakeigenaar geen cent verdiend aan de aankoop van mijn tennisschoenen. Denk alleen maar eens aan de feitelijke benzinekosten die hij kwijt was door zijn ritje heen en weer naar Nieuwegein (vanaf Badhoevedorp). En, de tijd die het hem kostte. Enfin, u begrijpt wat ik bedoel.
Maar tegelijkertijd was dit toch ongekend veel waard. Het heeft hem bij mij bizar veel goede PR opgeleverd. Ik zou het niet eens meer durven om bij een andere sportzaak mijn sportkleding of sportschoenen te kopen.
Door zijn ‘Care’ heeft hij zich eeuwig aan mij verbonden. En, omgekeerd.
‘Care’ bleek het ultieme marketinginstrument!
Underpromise, Overdeliver!
Doe dit! Implementeer dit in uw mindset. En, heb het er eens over met uw medewerkers. Ik weet zeker dat u uw klanten hier 100% gelukkiger mee maakt omdat u ze verrast, verblijdt en vermaakt. ‘Care’ werkt beter dan elk loyaliteitsprogramma dat u maar zou kunnen bedenken. U creëert klanten die maar al te graag uw cheerleader willen zijn! Jawel, u hebt een ambassadeur erbij.
‘Care’ is marketing in optima forma.
Mijn vragen voor u bij de C van CARE:
-
Hoe verrast en verblijdt u uw klanten?
-
Wat is uw mening over het businesscredo: ‘Underpromise, Overdeliver’?
-
Wees eens heel kritisch op uzelf: hebt u – achteraf – wel eens van uzelf gevonden dat u méér had kunnen doen voor een klant?
-
In aansluiting op vraag 3: waarom liet u toen die extra ‘zorg’ voor uw klant na?
-
Hoe zou u dat een volgende keer aanpakken?
-
Waar mag een klant u (letterlijk!) midden in de nacht voor wakker bellen?
-
Kunt u aangeven waar voor u ‘de grens’ ligt ten aanzien van ‘Care’ voor uw klanten?
-
Bedenk eens drie fictieve cases waarin de vraag wordt opgeworpen hoe ver u kunt gaan in het ontzorgen van de klant. Leg deze cases eens voor aan uw medewerkers. Laat hen – onafhankelijk van elkaar – eens bepalen wat zij wel of niet zouden doen voor deze klant. Bespreek de verschillen in uitkomst met elkaar. En voer een discussie over ‘Care’ in uw organisatie.
-
Is ‘Care’ voor u een marketinginstrument?
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik wil graag alles van de MARKETINGCODE ontvangen:
Lees hier ons privacy statement.