Zakelijke blogs voor uw website: er zijn slechts 2 insteken als startpunt!
Kiest u voor informeren of verleiden?
24 September 2021 - Categorie AlgemeenNatuurlijk zorgt u er voor dat u regelmatig blogs of nieuwsartikelen op uw bedrijfs-website publiceert. (Of u huurt daar een professionele zakelijk blogger met communicatie-inzichten voor in).
Immers, het is in anno 2021 – beredeneerd vanuit marketing, communicatie en commercie - een ‘No Go’ om daar helemaal niets mee te doen want Content = King.
Zo eenvoudig is het eigenlijk.
Los van de expert-status die u met uw blogs met zekerheid genereert, bouwt u daarnaast aan een trackrecord waarmee uw bedrijfs-website levendig blijft. En, alles wat leeft, is betrouwbaar. In ieder geval méér dan iets waar helemaal geen leven is of waar het laatste gepubliceerde blog of nieuwsbericht dateert van (meer dan) anderhalf jaar geleden.
Enfin, vraag het maar aan de zoekmachines van Google.
En ja, ik hoor heel vaak van ondernemers dan zeggen: ‘Maar, over wat voor onderwerpen moet ik dan in Godsnaam bloggen?’
Nu ben ik er sowieso van overtuigd dat een MKB-ondernemer eigenlijk veel meer kennis en nieuws heeft over zijn eigen producten en diensten (en over zijn bedrijf) dan hij zich in eerste instantie realiseert (en daar help ik graag bij om die ideeën naar boven te halen!), maar dan nog is het goed om initieel het juiste startpunt van elk zakelijk blog te bepalen.
Sterker nog: er zijn eigenlijk maar 2 startpunten voor het schrijven van een zakelijk blog:
-
Schrijft u het blog voor die lezers die al weten wat uw precies bedrijf doet en welke oplossingen uw producten en diensten bieden?
-
Of, schrijft u het blog voor die lezers die nog nooit van u hebben gehoord en zelfs niet eens weten dat er een oplossing bestaat voor hun uitdaging of probleem?
U snapt het ongetwijfeld al.
Of u nu kiest voor optie 1 of optie 2, de keuze beïnvloedt hoe dan ook de richting van de inhoudelijkheid van uw blogtekst.
(Startpunt 1) - Verleiden!
Bij optie 1 kan ik me voorstellen dat u de betreffende lezers wil overhalen om tot een concrete Call-To-Action te komen.
Dus, als die lezers al weten wat uw bedrijf doet en hoe fantastisch uw oplossingen, producten en diensten zijn, dan is het een kwestie geworden van verleiden om die lezer dan tot klant te gaan maken.
Dat kan op ontzettend veel manieren.
Uiteraard is dat afhankelijk van de branche waarin u werkzaam bent. Maar bij deze optie heeft het géén pas de in’s en out’s van uw oplossingen, producten en diensten (weer) uit te leggen.
De lezers weten dat immers al.
(Startpunt 2) - Uitleggen
Bij optie 2 gaat het vooral om het raken (lees: het herkenbaar beschrijven) van het probleem waar de potentiële klant voor staat. Even los van de mogelijkheid om hier uitgebreide onderzoeken qua zoekmachine-marketing op los te laten, kunt u wellicht zélf een eerste inschatting doen.
Bijvoorbeeld:
-
Welke vraag toetst de potentiële klant, die nog nooit van uw bedrijf heeft gehoord, op Google in?
-
Naar welk antwoord is hij écht op zoek?
Wel, die antwoorden weet u. U hebt namelijk de oplossing(en).
En dáár schrijft u over.
Het heeft op dit moment dus nog helemaal geen zin om te verleiden tot een aankoop. Laat de lezer eerst eens de tijd nemen om kennis te maken met u!
Customer Journey
Feitelijk hebben we het met het bovenstaande dus over de plek in de zogenoemde Customer Journey: wáár bevindt de (potentiële) klant zich in denken en doen?
Pas als u dat in kaart hebt, weet u hoe u uw communicatie gerichter kunt vormgeven. En dat u dus uiteindelijk ook méér rendement haalt uit de publicatie van uw zakelijke blogs! Omdat u een keuze maakt voor het juiste startpunt! Niet voor niets is de C van Customer Journey dan ook één van de 69C’s uit De MarketingCode.
Daarom de slotvraag:
Zeker weten dat we samen tot mooie inzichten komen en wie weet wat daar dan nog meer uit kan voortvloeien!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.