Vraag aan het MKB: hebt u al een Cheerleader-strategie?
En, welke soorten cheerleaders zijn er dan?
30 Maart 2021 - Categorie AlgemeenHoe gaaf is het als anderen (bijvoorbeeld: klanten, medewerkers, leveranciers, vrienden of andere stakeholders) uw ambassadeur zijn?
Hun juichen werkt, want deze ambassadeurs vertellen eerlijke verhalen, ze duiden oprecht hun ervaringen met uw bedrijf én ze zijn geloofwaardig omdat ze hún eigen netwerk niet voor de gek willen houden.
Ze willen de eigen vrienden, vriendinnen en kennissen informeren met een serieuze aanbeveling voor u.
Het is in het kader van uw marketing en communicatie essentieel om het belang van ambassadeurs (cheerleaders!) te erkennen.
Daarna ontstaat de vraag hoe u effectief een Cheerleader-strategie ontwikkelt, die commercieel gewin oplevert.
In dit blog een aantal stappen:
1)
Geef een heldere definitie van de ideale ambassadeur (de juichende cheerleader)!
Natuurlijk is het leuk als er toffe verhalen over u over de wereld gaan, maar vergeet niet dat die toffe verhalen uiteindelijk wel terecht moeten komen bij uw doelgroepen.
Daarom: definieer de ideale ambassadeur.
Deze juichende cheerleader (bijvoorbeeld een klant) dient dezelfde kenmerken te bezitten als de kenmerken van uw potentiële klanten. Het verhaal dat de Cheerleader dan vertelt is op maat. Immers, als de kenmerken identiek zijn, dan zullen de in te vullen behoeften ook overeenkomen.
2)
Beloon ambassadeurs
Het kan al zomaar beginnen bij een positief berichtje van een tevreden klant op Social Media. Bedank deze Cheerleader! Dat is al het minste wat u kunt doen. Of, stuur een smakelijke taart! Kortom, laat de complimenten niet voor wat ze zijn. Doe er iets mee!
3)
Lever aan uw klanten méér dan ze verwachten
U wilt méér dan tevreden klanten. U wilt dat ze uw ambassadeur worden. In alles wat u doet, is het essentieel om steeds te verrassen, te vermaken en te verblijden. In het Business-Engels is er de gevleugelde uitspraak: “Underpromise, Overdeliver!”.
Lever iets wat de klant niet verwacht of waar hij niet op had gerekend. Denk daarbij niet meteen in kortingen. Zeker niet zelfs!
4)
Maak van uw medewerkers juichende Cheerleaders
Ik hoop dat uw collega’s het leuk vinden om bij u te werken. Maar ‘leuk’ is niet voldoende U wilt eigenlijk dat ze door ‘weer en wind’ in de bres springen en dat ze zich altijd als een echte ambassadeur opstellen en ‘te vuur en te zwaard’ de visie, missie en algemene doelstellingen verdedigen.
En, dat ze zich betrokken voelen bij de planvorming in uw bedrijf.
Kortom, interne communicatie is een must. Medewerkers worden pas uw ambassadeur als ze weten waarom ze uw ambassadeur kunnen zijn!
5)
Hoe (en waar) laat u uw ambassadeurs hun verhaal vertellen?
Aarzel nooit om positieve klanten te vragen een review voor u te schrijven die u op uw eigen platforms kunt publiceren.
Bijvoorbeeld in de vorm van een Reference Case.
U kunt uw klant overigens interviewen en daar een blog van maken. Werkt heel goed!
Overigens is er inhoudelijk een onderscheid te maken in soorten ambassadeurs:
- Merkambassadeurs / Productambassadeurs
Dit is iemand die de absolute cheerleader is voor uw merk. Alles wat u op de markt brengt, wordt onvoorwaardelijk enthousiast ontvangen.
Een goed voorbeeld is Apple! Het is toch bijzonder dat mensen urenlang in de rij staan om de allernieuwste iPhone aan te schaffen terwijl ze die nog niet eens hebben gezien!
- Bedrijfsambassadeurs
U wilt een goede werkgever zijn, toch? Of, u wilt een bedrijf zijn waar andere bedrijven en organisaties fijn mee samenwerken. Dit is ook van groot belang.
Heerlijk als andere entiteiten zeggen dat ze altijd op u kunnen bouwen.
- Contentambassadeurs
Er zijn altijd mensen die waarschijnlijk nooit klant bij u zullen worden. Dat kan. Misschien vallen ze niet in uw doelgroep. Tóch kunnen deze mensen ‘fan’ zijn omdat ze graag uw blogs lezen of vlogs bekijken. U ziet dat ze liken en delen.
Dat is interessant want uiteindelijk hebben deze contentambassadeurs ook weer een netwerk waar zich wellicht wél mogelijke prospects bevinden.
- Uw vader en uw moeder!
Ouders zijn per definitie trots op alles wat hun kinderen doen. Ook al zijn hun kinderen al grote volwassen mensen geworden. Papa’s en mama’s vertellen graag aan hún netwerk wat u doet. Koester deze liefdevolle ambassadeurs!
Maar… houd wel goed in de gaten wát ze precies vertellen.
5 leuke vragen voor u:
-
Wie zijn uw 5 beste ambassadeurs?
En, waarom? -
Kunt u bij vraag 1 helemaal geen ambassadeurs benoemen?
Oei. Hoe komt dat? -
Wat is de kern van het verhaal dat elke ambassadeur (in welke vorm dan ook) over u aan de buitenwereld zou ‘moeten’ vertellen?
Kunt u dat in maximaal 75 woorden omschrijven? -
‘Underpromise, Overdeliver’…..
Hoe verrast u, vermaakt u en verblijdt u uw klanten structureel? (waardoor ze ambassadeur worden) -
Kunt u meer uit de communicatie van uw ambassadeurs halen?
En, wat dan precies? Hoe gaat u dat verder inzetten?
De C van Cheerleaders is trouwens één van de 69 C's van effectieve communicatiemarketing.
Tot slot: 2 handvatten om uw ambassadeurs te voeden:
- Ontwikkel een strategie van Free Publicity!
- Ontwikkel een slimme blogstrategie!
Daarmee hebt u op een gegeven moment een zichtbaar trackrecord waarnaar de ambassadeurs kunnen verwijzen.
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.