10 praktische tips voor Content Marketeers die betere prompts willen formuleren
Creëer met behulp van ChatGPT nóg betere (blog)content voor je bedrijfswebsite!
18 Januari 2024 - Categorie AlgemeenAan de opkomst van Artificial Intelligence hoeft niemand meer te twijfelen. Negeren van de groei van AI is zinloos (én... zal jouw bedrijf op achterstand zetten!). Maar de dagelijkse marketing- en communicatievragen blijven bestaan. Want ook met behulp van AI heb jij als MKB'er de kans om je contentstrategie naar een hoger niveau te tillen.
Bovendien: het traditionele model van samenwerken met tekstschrijvers evolueert.
De sleutel tot succes?
Word een Prompt Professional.
Of huur deze in.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Als je het zelf gaat doen?
Prima.
In dit blog heb ik daarom 10 praktische tips voor je genoteerd om effectieve prompts te creëren die een programma als ChatGPT aansporen tot het leveren van topcontent, die niet alleen relevant is voor je lezers (potentiële klanten?) maar ook commercieel rendement oplevert.
Wat is een prompt eigenlijk? Een prompt die je in ChatGPT invoert, is een tekstuele instructie of vraagstelling die de gebruiker aan de Kunstmatige Intelligentie (Artificial Intelligence) van dat programma voorlegt. Deze instructie dient als uitgangspunt voor de AI om een relevante en contextueel passende reactie te genereren. De inhoud van de prompt kan variëren van eenvoudige vragen, verzoeken om advies, tot complexere opdrachten zoals het schrijven van artikelen of het genereren van creatieve verhalen.
Belangrijk: de kwaliteit en duidelijkheid van de prompt hebben een directe invloed op de effectiviteit en relevantie van de respons van de AI. |
1
Ken je doelgroep
Voordat je ChatGPT om content vraagt, moet je glashelder voor ogen hebben wie je doelgroep is. Een gedetailleerde beschrijving helpt ChatGPT om content te creëren die resoneert met jouw publiek. Als je (per ongeluk) een belangrijk detail vergeet, dan zal het antwoord van ChatGPT ook minder goed zijn. (En dus minder resoneren!).
2
Bepaal het doel van je content
Wat wil je bereiken? Meer websitebezoekers, productverkoop stimuleren, of misschien brand awareness vergroten? Je doel bepaalt de richting van de content. Vertel het ChatGPT als je de opdrachten gaat invoeren!
3
Wees specifiek in je vraagstelling
ChatGPT is krachtig, maar specifieke instructies zijn cruciaal. Hoe gedetailleerder je vraag, hoe relevanter het antwoord. Benoem het onderwerp, de toon, de doelgroep en het gewenste resultaat. Een voorbeeld daarvan: als jij op jouw bedrijfswebsite de lezer aanspreekt met 'jij' en 'jou', vertel dit dan ook aan ChatGPT. Of, zeg dat je een blog wilt genereren dat informatief en inspirerend is, maar zeker niet belerend!
4
Wat zijn je SEO-woorden?
Integreer SEO-trefwoorden op een natuurlijke wijze in je prompt. Dit helpt niet alleen om de content SEO-vriendelijk te maken, maar zorgt ook voor relevantere resultaten. Overigens kun je ChatGPT ook om advies vragen: 'Hallo ChatGPT, wat zijn - volgens jou - de beste SEO-woorden voor de content die we gaan creëren?'
5.
Vraag om structuur
Een goed gestructureerd blog begint bij de prompt. Vraag of ChatGPT het blog ook logisch wil opbouwen, bijvoorbeeld via een inleiding, een middenstuk en een allesomvattende conclusie, of specificeer dat je lijstjes of tips wilt. Overigens... structureer je eigen vragen ook zo goed mogelijk. Beschouw ChatGPT als een 'mens' dat naar je luistert. Als je vijf specifieke wensen hebt die je terugwilt zien in het genereren van jouw content, gebruik dan ook 5 bullets in jouw prompt voor ChatGPT. Heel overzichtelijk!
6
Experimenteer met creativiteit
Daag ChatGPT uit met creatieve prompts. Vraag om ongewone invalshoeken of interessante metaforen. Dit maakt je content uniek en boeiend. Maar je kunt ook toetsen of jouw 'gekke creativiteit' toch iets serieus / relevants kan opleveren.
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
7
Gebruik feedbackloops
Contentcreatie is een iteratief proces. Gebruik de output van ChatGPT als basis en vraag om verfijningen of alternatieven op basis van je feedback. Je mag best tegen ChatGPT zeggen dat je niet tevreden bent en dat je aantal zaken verbeterd wilt zien. Ja... je kunt de discussie ook echt aangaan! En het leuke is: ChatGPT werkt altijd mee!
8
Blijf actueel
Vermeld specifieke (actuele) gebeurtenissen of trends in je prompt om ervoor te zorgen dat de content ook daadwerkelijk actueel en relevant is.
9
Benadruk je merkidentiteit
Elk stuk content moet je merkidentiteit weerspiegelen. Geef duidelijke instructies over je merkwaarden en -stem om consistentie te waarborgen. Vertel in je prompt bijvoorbeeld iets over je missie en visie. Of hoe je wilt dat de lezers van je content tegen je bedrijf aankijken: welk imago wil je hebben. Vertel het ChatGPT!
10
Leer van elke interactie
Elke prompt en de daaropvolgende content biedt een leermoment. Analyseer wat werkt en wat niet, en pas je strategie dienovereenkomstig aan. Speel met ChatGPT!
Kortom...
In 2024 is een succesvolle blogspecialist veel meer dan (slechts) een content marketeer; je bent een Prompt Professional. Althans, dat zou je moeten willen zijn.
Deze rol vereist niet alleen kennis van je vakgebied, maar ook de vaardigheid om AI effectief te benutten. Door de bovenstaande 10 (beginners)tips toe te passen, kun je content creëren die niet alleen vandaag relevant is, maar ook toekomstbestendig.
En wie weet, misschien zoek je op een dag toch een expert om binnen deze nieuwe contentwereld voor jou te navigeren. Tot die tijd: experimenteer zelf, leer, en groei. Een ding kan ik je alvast garanderen: de Prompt Professional is niet meer weg te denken uit elke actie op het gebied van marketing en communicatie!
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk. Neem meteen contact op!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.