Moeten bedrijven wel of niet vertellen of content op website door AI is gegenereerd?
Advies: maak een duidelijke keuze!
02 Mei 2023 - Categorie AlgemeenOf een bedrijf of ondernemer ervoor kiest om wel of niet bekend te maken dat de eigen zakelijke blogs op de bedrijfswebsite door AI (Artificial Intelligence) worden gegenereerd, hangt af van verschillende factoren.
Denk daarbij aan ethiek, transparantie en het beoogde doel van de blogs.
Voordat we daar inhoudelijk op ingaan, eerst het volgende:
De keuze tussen ‘AI’ of ‘puur natuur’ is een interessant thema om te bespreken want met name het midden- en ondersegment van het MKB heeft bij deze snelle technologische ontwikkelingen absoluut ontdekt dat het genereren van content – met name zakelijke blogs – op deze wijze heel veel tijd kan besparen.
Sterker nog: door AI in te zetten, kan de productie van zakelijke blogs omhoog, waardoor de relevantie in de markt toeneemt. Immers, er wordt méér kennis gedeeld. Bovendien is het regelmatig publiceren van blogs ook goed voor de zoekmachinewaarde!
Juist bedrijven in het MKB, die geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben, zullen hier garen mee spinnen.
Toch willen we in dit blog heel graag de volgende overwegingen meegeven, die het antwoord geven op de vraag of een bedrijf wel of niet aan de lezers moet laten weten of de gepubliceerde content is gegenereerd door een echt mens, van vlees en bloed, of door AI?
Tekst gaat verder onder de afbeelding
De overwegingen:
1)
Een keuze voor transparantie en geloofwaardigheid
Voor bedrijven die waarde hechten aan transparantie en geloofwaardigheid, is het belangrijk om open te zijn over het (eigen) gebruik van AI-technologieën bij het genereren van o.a. zakelijke blogs. Het verbergen hiervan, kan leiden tot een verlies van het vertrouwen bij de lezers (dus: klanten en prospects) als later zou blijken dat de blogs niet zelf ‘handmatig’ zijn geschreven.
2)
Een keuze voor ethiek en eerlijkheid
Het verbergen van het gebruik van Artificial Intelligence kan als misleidend worden beschouwd, vooral als lezers in de veronderstelling zijn dat de inhoud door een mens is geschreven. Het is belangrijk om eerlijk te zijn over de bron van de inhoud, omdat – heel simpel – lezers recht hebben om te weten of ze informatie krijgen van een menselijke auteur of een geautomatiseerd systeem.
Deze kennis is voor de lezers van belang omdat ze de boodschap van de content dan veel zuiverder kunnen duiden én waarderen: ze weten beter te bepalen wat ze zelf met de inhoud van het blog wel of niet gaan doen.
3)
Een keuze, beredeneerd vanuit de eigen communicatiestrategie
Gek genoeg (?) kan het in sommige gevallen ook strategisch zijn voor bedrijven om Artificial Intelligence als onderdeel van het eigen creatieproces te benadrukken en te communiceren. Zo kan die keuze zelfs dienen als een onderscheidende factor, waardoor dat bedrijf kan laten zien dat er vanuit het bedrijf innovatieve technologieën worden ingezet om kwalitatief hoogwaardige inhoud te produceren.
Dus...
Uiteindelijk is het aan elk bedrijf zelf om zorgvuldig af te wegen welke benadering het beste past bij de eigen normen en (kern)waarden en de verankerde merkidentiteit.
Vanzelfsprekend dient het ook aan te sluiten op de gekozen communicatiestrategie.
Belangrijk dus om het hier binnen het bedrijf eens over te hebben.
Of, spreek er eens over met een professionele communicatie- en marketingadviseur.
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.