Is het einde van (jouw) online bedrijfsmarketing in zicht door de opkomst van Artificial Intelligence?
Hoe kan het MKB hiermee omgaan?
11 April 2023 - Categorie AlgemeenLaat ik in dit blog meteen met de deur in huis vallen: het einde van SEO (Search Engine Optimization) – we hebben het over online marketing - is (vooralsnog) niet in zicht door de razendsnelle opkomst van AI-software zoals ChatGPT.
Hoewel ChatGPT en andere AI-modellen absoluut een impact hebben op online marketing en zoekmachineoptimalisatie, speelt SEO nog steeds een cruciale rol in de online zichtbaarheid en het marketingsucces van bedrijven.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de corporates, maar ook voor de bedrijven in het midden- en ondersegment van het MKB, die vaak geen eigen communicatie- of marketingafdeling hebben. Juist dat type ondernemingen dient meer dan ooit waakzaam te zijn.
In dit (jawel... zélf geschreven!) blog leg ik uit hoe dit in elkaar steekt.
Het is – ten eerste - belangrijk om te begrijpen dat ChatGPT en vergelijkbare AI-modellen voornamelijk gericht zijn op het genereren van tekstuele inhoud op basis van gegeven input. Ze zijn ontworpen om mensachtige conversaties na te bootsen en nuttige informatie te verstrekken aan gebruikers in de vorm van gegenereerde teksten.
De koppeling met SEO
SEO kan het beste omschreven worden als het proces van het optimaliseren van websites om organisch verkeer van zoekmachines te verkrijgen. Denk daarbij onder andere aan het verbeteren van de technische bouw van de site, het optimaliseren van de inhoud (onder andere door relevante blogs!) en het verkrijgen van relevante backlinks. SEO blijft dan ook van vitaal belang omdat zoekmachines zoals Google nog steeds afhankelijk zijn van gestructureerde gegevens en de inhoud om websites te indexeren en te rangschikken.
Ik kom nu tot mijn punt...
Hoewel ChatGPT zeker kan helpen bij het genereren van die inhoud, moet deze nog steeds worden geoptimaliseerd volgens de beste SEO-praktijken om de zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren.
Leuk dus die lekker makkelijk gegenereerde teksten uit AI, maar nog steeds zal de ‘auteur’ - wie dit ook is binnen die bedrijven in het MKB - de vereiste zoekwoorden slim en strategisch op de juiste plekken in de tekst moeten verwerken, voordat deze online wordt gezet.
Gebeurt dit niet?
Wel, dan heeft die gegenereerde tekst uit ChatGPT nog steeds geen enkele (online) marketing-waarde.
Zonde!
Beperkingen
Laten we dus niet vergeten dat ChatGPT nog steeds beperkingen heeft. Hoewel het in staat is om natuurlijk taalgebruik te begrijpen en relevante antwoorden te genereren, kan het model ook fouten maken of onnauwkeurige informatie verstrekken.
Het vertrouwen op ChatGPT als enige bron voor het genereren van inhoud brengt dus risico's met zich. En, het biedt nog zeker niet dezelfde beleving, expertise of ervaring als menselijke marketeers en communicatieprofessionals die juist gespecialiseerd zijn in SEO.
ChatGPT waarschuwt de gebruikers hier zelf ook voor: het programma is bij lange na nog niet perfect.
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Samenvattend: in plaats van het einde van SEO, kunnen we stellen dat ChatGPT en vergelijkbare AI-technologieën juist nieuwe mogelijkheden bieden voor marketeers en communicatiedeskundigen om hun taken efficiënter uit te voeren. Met name tijdwinst!
ChatGPT en andere AI-modellen hebben dus weliswaar een impact op online marketing voor het MKB, maar ze vervangen SEO (nog?) niet. Het menselijke gevoel, de menselijke expertise én de menselijke creativiteit zijn nog steeds factoren die de (online) marketing krachtiger maken. Artificial Intelligence heeft nu – anno 2023 – die power niet.
Maar, wat niet is, kan nog komen. Daarom is het van belang om vinger aan de pols te houden. Het leven gaat sneller dan ooit. Marketing zal nooit meer zijn wat het altijd was!
Belangrijkste tip: helemaal niets doen met (online) marketing is in deze tijden van snelle technologische ontwikkelingen geen optie meer voor het midden- en ondersegment van het MKB. Want als de concurrent wel (meer) structuur aanbrengt in de eigen marketing en communicatie, dan is de achterstand een feit.
Ontdek daarom vooral het gemak (en de tijdwinst) van Artificial Intelligence en implementeer het in de eigen marketing en communicatie met betrekking tot slimme SEO, hoe klein die activiteiten wellicht ook zijn.
Een handige en creatieve communicatie- en marketingadviseur kan daar zeker bij ondersteunen!
Een keertje hierover sparren?
Of, nieuwsgierig naar andere suggesties met betrekking tot uw content?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.