2024: De 10 grootste bezoekersirritaties van websites van bedrijven in het MKB
En hoe het MKB in 2025 voorkomt dat het ergernissen blijven
18 December 2024 - Categorie AlgemeenEen goede website is meer dan een online visitekaartje. Het is een cruciaal onderdeel van je merk, je bedrijf, je producten en je diensten. Het is de eerste indruk die telt. Toch ervaren bezoekers vaak frustraties die hen snel doen afhaken. Anders gezegd: ze klikken weg. Zonde, zonde, zonde!
Hier zijn de 10 meest voorkomende ergernissen én tips voor het MKB. Met daarbij het advies om zo aan het einde van het jaar dit lijstje eens door te lopen en te kijken hoe het op jullie eigen (bedrijfs)website is geregeld.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
1. Onvindbare contactinformatie
Een telefoonnummer of e-mailadres dat nergens te vinden is, zorgt voor wantrouwen. Grote bedrijven zoals de Rabobank of PostNL zijn hier meesterlijk in. Soms moet je wel 39 keer klikken om überhaupt iets van een telefoonnummer te vinden. En, als je pech hebt, kun je alleen maar chatten. Simpele tip: plaats contactgegevens duidelijk in de footer en op een speciale contactpagina.
2. Geen bevestiging na formulierverzending
Bezoekers willen weten dat hun ingevulde formulier goed is ontvangen. Zorg voor een bevestigingsmelding én stuur een bevestigingsmail. Ontzettend veel bedrijven doen dat niet waardoor de inzender (wellicht een potentiële klant of het is al een klant) in het ongewisse blijft of de boodschap wel terecht is gekomen. Ja, daar kunnen (potentiële) klanten boos om worden! Simpele tip: check meteen of alle formulieren op jullie site goed functioneren.
3. Trage Laadtijd
Een website die traag laadt, kost bezoekers én klanten. Optimaliseer afbeeldingen, gebruik caching en kies een snelle hostingpartij. Nee, dit heb je niet in één dag geregeld maar ga er wel mee aan de slag. Overleg met je websitepartij of ze de website kunnen optimaliseren. Of, dat ze op z’n minst een check kunnen doen en je kunnen adviseren waar (voor jou en jouw bedrijf) verbeterpunten zitten.
4. Gebroken Links
Niets is frustrerender dan klikken op een link die niet werkt. Controleer regelmatig op gebroken links en update verouderde pagina’s. Dat is overigens wel een stevige klus en eerlijk is eerlijk: het is soms best lastig – ook voor een webmaster – om dat allemaal bij te houden. Wat dan nog enigszins een béétje leuk is: maak een leuke 404-tekst. Dus, dat de bezoeker toch een glimlach op z’n gezicht heeft als een link niet meer werkt en hij op een niet bestaande pagina belandt.
Onderstaande 404-pagina vonden wij kort geleden. Nou... je wordt als bezoeker van de website in ieder geval leuk aangesproken, toch?
5. Slechte mobiele responsiviteit
Met meer dan 50% van het webverkeer via mobiele apparaten, is een niet-mobielvriendelijke website een no-go. Gebruik een responsief ontwerp dat zich aanpast aan elk schermformaat. Gelukkig is dit bij heleboel bedrijven op orde maar de tip is toch: neem eens wat steekproefjes met diverse pagina’s op jullie bedrijfswebsite. Bekijk deze op een smartphone. Klopt alles? Wordt alles goed weergegeven?
6. Te veel Pop-ups
Pop-ups kunnen nuttig zijn, maar overdaad schaadt. Beperk ze tot belangrijke momenten, zoals bij vertrekintenties, en maak ze makkelijk weg te klikken.
7. Onlogische navigatie
Bezoekers moeten intuïtief kunnen vinden wat ze zoeken. Gebruik duidelijke menu’s, logische categorieën, en een zoekfunctie. Tip: vraag eens aan wat willekeurige mensen om je heen of ze op jouw website bijvoorbeeld de tarieven van je dienstverlening makkelijk kunnen vinden. Zo ja. Prima! Zo nee… misschien is dit dan een aandachtspuntje!
8. Automatisch afspelende video’s of geluid
Ongevraagd geluid kan bezoekers afschrikken. Laat video’s alleen starten als gebruikers dat zelf activeren. Dat kun je instellen. Vraag eventueel aan jullie websitebouwer hoe je dat kunt regelen.
9. Onleesbare tekst
Slechte typografie, te kleine lettergrootte of lage contrasten tussen tekst en achtergrond maken lezen lastig. Kies voor een leesbaar lettertype en zorg voor voldoende contrast.
10. Verouderde of onnauwkeurige informatie
Oude informatie of foutieve gegevens verminderen je geloofwaardigheid. Update je content regelmatig en verwijder achterhaalde informatie. Er is niks zo ‘killing’ als het laatste nieuwsbericht op je bedrijfswebsite dateert van ……. 8 maanden geleden. Of, langer. Oude informatie kan overigens niet meer kloppen. Dat is best een klus om dat helemaal bij te houden – ook voor een webmaster – maar je lost al een deel van het probleem op door er voor te zorgen dat er een publicatiedatum op elke pagina staat. Althans, zeker bij de blogs en nieuwsberichten. Als de lezer ziet dat het blog van 5 jaar geleden is, dan zal deze – gemiddeld genomen – begrijpen dat de informatie mogelijk verouderd is.
Meer weten over het optimaliseren van je website?
Nee, neem géén contact met ons op. Wij zijn geen websitebouwers en geen techneuten. Neem dus contact op met jouw websiteleverancier. Wij – van Crown Media – helpen je graag verder met het creëren van geweldige content, bijvoorbeeld in de vorm van leesbare, renderende en relevante blogs.
Anders gezegd: neem contact met óns op!
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.