Wat betekent het als bedrijven zeggen dat ze 'no nonsense' zijn?
5 verrassende criteria voor echte eenvoud in het MKB
15 November 2023 - Categorie AlgemeenAls je ondernemers in het MKB vraagt hoe ze willen dat klanten hun bedrijf zien, dan is heel vaak het antwoord: 'We zijn een 'No Nonsense' bedrijf'. Echter, er zijn zo ontzettend veel bedrijven die het begrip 'no nonsens' al gebruiken waardoor het een simpele holle kreet is geworden. Daarom beantwoorden we in dit blog de vraag: wat is nu eigenlijk écht 'no nonsense'.
We zetten vijf (verrassende) criteria op een rij die een bedrijf pas écht 'no nonsense' maken!
Lees verder onder de afbeelding
1.
Transparante communicatie zonder onnodige omwegen
No nonsens betekent eerlijke communicatie zonder verborgen agenda's. Een bedrijf dat werkelijk no nonsens is, vermijdt vage taal en communicatiejargon. Klare taal is koning, en transparantie is de troon waarop echte no nonsens-bedrijven zitten. Geen omwegen, geen dubbele bodems. En ja, soms recht-voor-z'n-raap. Transparant is dus ook écht .... transparant!
2.
Actie is belangrijker dan loze beloften
Het jezelf presenteren met wat grootspraak en bluf, is iets wat wel in mensen zit. Iedereen heeft immers een ego, de een wat minder dan de ander. Maar.... echte no nonsens-bedrijven bewijzen hun waarde vooral met tastbare acties. Het gaat niet alleen om wat ze zeggen, maar vooral om wat ze doen. Deze bedrijven beloven niet alleen, maar leveren gewoon consistent hoogwaardige producten of diensten. Resultaat boven retoriek. En, als er iets misgaat in de dienstverlening of bij het afleveren van de producten, dan is het begrip 'service' geen zinloos statement. Het wordt gewoon opgelost.
3.
Flexibiliteit zonde franje
No nonsens betekent tevens dat een bedrijf of organisatie niet star is. Een bedrijf is flexibel zonder overbodige tierelantijnen. Een bedrijf dat zich bovendien rap aanpast aan veranderingen in de markt of een gewijzigde klantvraag, zonder te verdwalen in ellenlange procedures, laat zien dat het begrijpt wat eenvoud betekent. Geen onnodige complexiteit, alleen pure flexibiliteit om klanten tevreden te stellen én klanten te behouden!
4.
Klantgericht zonder overdreven poespas
Echte no nonsens-bedrijven begrijpen dat de klant koning is, zonder hier een circus van te maken. Klantgerichtheid is de kern, maar het betekent niet dat elke actie overladen moet zijn met toeters en bellen. Het draait om het begrijpen van klantbehoeften waarna de medewerkers deze op een simpele, doeltreffende manier vervullen.
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
5.
Teamwork zonder vertragende bureaucratische hiërarchie
In een no nonsense-bedrijf is teamwork geen modewoord maar een levenswijze. In de organisatie heerst geen overdreven hiërarchie, maar een sfeer van gelijkheid en samenwerking. Ideeën worden niet beoordeeld op basis van rang, maar op basis van hun waarde voor het collectieve succes. De interne open communicatiestructuur, waarbij het overigens soms ook best wel eens mag knetteren omdat ideeën van verschillende medewerkers kunnen botsen, is de basis om effectief tot oplossingen te komen, die bovendien commerciële waarde hebben!
Samenvattend....
No nonsense is meer dan een trendy label dat gedachteloos wordt ingezet ten behoeve van de eigen marketing en communicatie. Het is een manier van zakendoen die diepgeworteld is in de organisatie en uitgaat van eenvoud, transparantie en resultaatgerichtheid.
Dus, ondernemers en marketeers, voordat je de term 'no nonsense' in je bedrijfsprofiel plakt, check eerst dus een bovenstaand lijstje van vijf (verrassende?) criteria!
Als het antwoord ja is, dan ben je echt no nonsense.
Zo niet, misschien is het dán tijd geworden om de aanpak te vereenvoudigen en de echte betekenis van 'no nonsense' te omarmen. Of om eens te sparren met een professionele communicatie- en marketingstrateeg die weet hoe het werkt in bedrijven in het midden- en ondersegment van het MKB, waar bijna nooit een marketing- of communicatieafdeling is ingericht en waar marketing en communicatie er vaak 'een beetje' wordt bijgedaan.
Maar laten we niet vergeten: als je niet 'no nonsense' wilt zijn, dan is het uiteraard ook prima! Want, ieder bedrijf maakt zijn eigen keuze en bepaalt zijn eigen profilering!
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk. Neem meteen contact op!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.