Nooit meer negatieve reviews. Met deze aanpak voorkom je dat klanten op het internet klagen over jouw bedrijf en producten.
Een controversiële aanpak, maar het werkt wel!
12 Oktober 2023 - Categorie AlgemeenHet is de vrees van elke ondernemer voor zijn bedrijf: klagende klanten die uitgebreid op het internet hun gal spuien over de geleverde diensten of producten. Voor je het weet sta je op achterstand, als bedrijf. Dat kan anders. En het kan vooral veel slimmer.
In dit blog lees je met welke eenvoudige strategie je veel minder hoeft te vrezen voor negatieve reviews van ontevreden klanten.
Sterker nog: met deze strategie is de kans aanzienlijk dat je nooit meer met een negatieve review wordt geconfronteerd.
Nee, in dit blog krijg je niet de tip dat je gewoon – als bedrijf – beter je best moet doen. Dus, dat de producten en diensten die je levert in orde behoren te zijn. In essentie is dat alles ook logisch, maar toch ook weer niet want… waar mensen werken, worden soms fouten gemaakt. Zo is het nu eenmaal. Bovendien: als er een fout is gemaakt, dan hoeft dit ook helemaal niet opzettelijk te zijn gebeurd.
Echter… je kunt daarom wél in je algemene (verkoop)voorwaarden opnemen dat je klachten van klanten die éérst op internet (bijvoorbeeld via Google) worden gepubliceerd, niet meer in behandeling neemt.
Daarmee geef je een helder signaal af.
Immers, je zegt niet dat jouw bedrijf geen fout zou kunnen hebben gemaakt of dat de processen in jouw bedrijf altijd op orde zijn.
Je zegt wel dat je het netjes en fatsoenlijk vindt als de klant – als die niet tevreden is – éérst rechtstreeks met jou contact opneemt. Natuurlijk maak je het de (klagende) klant daarmee niet al te moeilijk: een klachtenformulier of een klachtentelefoonnummer is eenvoudig te vinden op je site. En, je belooft de klagende klant een redelijke termijn waarbinnen jij als bedrijf reageert. En daar houd je je dan aan. Belofte maakt schuld.
Fatsoenlijke klanten zullen dan ook begrijpen dat ze op dat moment serieus genomen worden en dat jij met jouw bedrijf altijd bereid bent om problemen op te lossen. Mogelijke grote én belangrijke bijvangst: die klanten worden de cheerleaders van jouw bedrijf!
Door helder te zijn over hoe je omgaat met klachten en hoe je deze – bijvoorbeeld - in je algemene of leveringsvoorwaarden opneemt, leg je de klant dus altijd een keuze voor.
Kort samengevat, jouw bericht voor de markt...
-
Als jij – beste klant - wilt klagen over ons op het internet of een vernietigende negatieve review gaat publiceren voordat je überhaupt rechtstreeks met ons contact hebt opgenomen… prima! Ga je gang!
Maar, wij helpen jou niet meer. -
Als jij - beste klant - een klacht hebt over wat wij hebben geleverd… prima! Kan altijd gebeuren.
Wij helpen je graag. Altijd!
Laat de klant dus de keuze: wil hij dat z’n probleem wordt opgelost of niet?
We wensen je veel succes!
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk. Neem meteen contact op!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.