De 5 ultieme geheimen van een onweerstaanbare clickbait
Het draait niet om misleiding, maar om slim verleiden
11 Februari 2025 - Categorie AlgemeenJe kent het vast: je scrolt door je social media-feed en plotseling zie je een titel waar je moet op klikken. Je wilt weten wat erachter zit. En voor je het weet, heb je het artikel geopend, de video bekeken of de post geliket. We hebben het over de magie van een goede clickbait!
Maar wat maakt een clickbait nou echt onweerstaanbaar?
En hoe kun jij als ondernemer in het MKB hier slim gebruik van maken in je marketing en communicatie?
Het is de hoogste tijd om de 5 meest originele en effectieve clickbait-tactieken te onthullen!
Wat is een clickbait?
En waarom is een clickbait zo belangrijk?
Clickbait is een titel of tekst die zo verleidelijk is dat mensen er niet omheen kunnen. Het trekt aandacht, wekt nieuwsgierigheid en verleidt tot actie: klikken, lezen, kijken of reageren.
Ook voor bedrijven in het MKB die geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of bedrijven waar 'marketing en communicatie' er een beetje worden bijgeaan, is 'de clickbait' essentieel. Een sterke titel of post kan het verschil maken tussen onopgemerkt blijven of viral gaan. Clickbait is dus geen trucje. Nee, het is een uiterst slimme strategie om je boodschap wél gezien te krijgen.
De 5 ultieme geheimen van een onweerstaanbare clickbait
Hoe verleid je jouw doelgroep?
1.
Doe een belofte die de lezer niet kan weerstaan.
Je titel moet direct waarde uitstralen. Wat levert het op voor de lezer? Denk aan:
- 'Hoe je in 3 stappen meer klanten aantrekt (zonder extra kosten!)'
- 'Dé geheime techniek waarmee succesvolle bedrijven online scoren'
2.
Gebruik onverwachte woorden of cijfers
Zorg voor verrassing en nieuwsgierigheid. Getallen werken goed, maar wees creatief!
- 'De 7 meest bizarre marketingfouten (en hoe jij ze voorkomt!)'
- 'Waarom 89% van de ondernemers deze fout maakt'
3.
Speel met angst of gemiste kansen
Mensen willen geen fouten maken of iets belangrijks missen. We noemen dat ook wel: FOMO (Fear Of Missing Out). Gebruik dat fenomeen!
- 'Mis deze marketingtrend niet, anders loop je klanten mis!'
- 'Waarom jouw concurrent nú wel scoort op social media (en jij niet)'
4.
Creëer mysterie en intrige
Laat nét genoeg weg om nieuwsgierigheid te wekken. Onthul niet meteen alles. Maar communiceer wel in je titel of header dat jij iets meer weet en dat je best bereid bent om dat aan je lezers te vertellen.
- 'Dit simpele trucje verdubbelde onze omzet – niemand vertelt je dit!'
- 'Wat deze ondernemer ontdekte, veranderde alles…'
5.
Maak het persoonlijk en direct
Gebruik ‘jij’ of ‘je’ en spreek de lezer direct aan.
- 'Ben jij klaar om je bedrijf écht te laten groeien?'
- 'Je doet dit waarschijnlijk al jaren verkeerd (maar dat is oké!)'
Kortom... een slimme, strategische én verleidelijke clickbait-titel zorgt ervoor dat jouw boodschap gezien én gelezen wordt. Het draait niet om misleiding, maar om slim verleiden. Pas de 5 bovenstaande aanbevelingen, tips of suggesties toe in je social media-posts, blogs en nieuwsbrieven en maak van je marketing een succes! Want hoe leuk is het om uiteindelijk meer nieuwe klanten te verwelkomen bij jouw bedrijf!
Klaar om aan de slag te gaan?
Of heb je een vraag over hoe jij clickbait effectief inzet?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de MarketingCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.