Als je reclame maakt: moet je dan alles vertellen over je product of dienst of creëer je liever wat mysterie?
Kies je voor suggestief of concreet?
16 Mei 2024 - Categorie AlgemeenOf je in een reclame of advertentie duidelijk moet zijn met je boodschap of juist iets aan de verbeelding moet overlaten, hangt af van je doel, doelgroep en het type product of dienst dat je aanbiedt.
Beide strategieën hebben hun eigen voordelen en kunnen effectief zijn in verschillende situaties.
Hier is een overzicht:
Een duidelijke boodschap werkt beter wanneer:
-
Je iets nieuws introduceert: Als je een nieuw product of een onbekende dienst aanbiedt, wil je dat de doelgroep snel begrijpt wat je aanbiedt en waarom het belangrijk is.
-
Het om een actie gaat: Voor calls-to-action zoals “Koop nu,” “Schrijf je in,” of “Bezoek onze winkel” is duidelijkheid essentieel om conversies te stimuleren.
-
De doelgroep minder betrokken is: Als mensen niet veel tijd besteden aan nadenken over jouw product (zoals in FMCG), moet de boodschap helder en eenvoudig zijn.
-
Het product complex is: Bij technische of moeilijk te begrijpen producten helpt het om direct en transparant te zijn.
Voordelen:
-
Minimaliseert verwarring.
-
Bevordert snelle beslissingen.
-
Werkt goed bij doelgroepen die weinig tijd of aandacht besteden.
Iets aan de verbeelding overlaten werkt beter wanneer:
- Je een merk wilt bouwen: Voor sterke branding en emotionele connectie wil je dat mensen je merk associëren met een gevoel of idee, in plaats van alleen met een product.
- Je doelgroep nieuwsgierig wil maken: Reclames die iets mysterieus hebben of een puzzel bieden, trekken vaak meer aandacht en blijven langer hangen.
- Het product inspirerend of luxueus is: Bij producten zoals parfum, mode, of high-end technologie werkt een meer suggestieve aanpak vaak beter, omdat het emoties oproept.
- De boodschap visueel aantrekkelijk is: Visuele storytelling kan krachtiger zijn dan woorden.
Voordelen:
- Zorgt voor meer betrokkenheid en gesprek.
- Blijft langer hangen omdat mensen het interpreteren.
- Werkt goed bij aspiratiegedreven producten of diensten.
Welke werkt beter?
Het hangt af van jouw doel:
- Conversies op korte termijn: Duidelijke boodschap.
- Langetermijnmerkwaarde: Verbeelding en associatie.
Een mix kan ideaal zijn: begin met een prikkelend idee (verbeelding) om nieuwsgierigheid te wekken en sluit af met een concrete boodschap (duidelijkheid) om actie te stimuleren. Denk aan campagnes als 'Just Do It' van Nike (suggestief) versus '30% korting dit weekend' (concreet).
TIP:
Verdiep je ook eens in de vraag wat aspiratiemarketing is!
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de MarketingCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.