Marketing 2022: hoe de wens naar inclusiviteit op het werk schuurt met het warme gepuf van een hittegolf
Zijn mannen en vrouwen (en X'en!) echt gelijk(waardig) aan elkaar?
13 Juli 2022 - Categorie AlgemeenHet zou volgende week in Nederland zomaar een aantal dagen 35 graden of méér worden. Uiteraard moeten we het gewoon afwachten want de weersvoorspellingen in Nederland blijken vaak nogal grillig. Maar… de discussies worden al wel gevoerd: hoe luchtig gekleed mogen we volgende week naar het werk?
En, wat vind jij als MKB’er? Mag jouw personeel op teenslippers achter de laptop plaatsnemen, mogen de rokjes van de dames korter en mag jouw beste representatieve salesman voor deze ene keer in short verschijnen? Ondanks zijn zwaar behaarde benen?
Zeg het maar.
Het is jouw bedrijf.
Maar, het is ook jouw omzet, jouw profilering, jouw klantenbinding…
Daarom eerst een andere belangrijke vraag: heb jij voor jouw bedrijf een inclusiviteits-statement geformuleerd?
Dus, dat je er als bedrijf voor staat dat mannen en vrouwen (en alle X’en die er tussenin zitten) altijd en onvoorwaardelijk gelijkwaardig zijn? Dat er bij jouw bedrijf tussen de sexen geen enkel onderscheid mag worden gemaakt.
Iedereen dus dezelfde rechten!
Toch?
Prima, ik begrijp dat je in deze tijd graag met je bedrijf inclusief wilt zijn. Of ‘moet’ zijn omdat je de omzetverwoestende cancelcultuur wilt ontlopen.
Misschien ben je al wel zó ver gegaan dat je om al die redenen al bewust koos voor genderneutrale teksten op je bedrijfswebsite. Omdat mannen en vrouwen 100% gelijk of gelijkwaardig zijn.
Wat jij wilt.
It’s all up to you.
Maar dan ten aanzien van die kledinguitdagingen tijdens een hittegolf: als vrouwen het wordt toegestaan een korter rokje te dragen, of een luchtig mouwloos hemdje mogen aantrekken… dan mogen mannen toch ook wat meer lichaam laten zien als je – als bedrijf - uitgaat van het principe ‘inclusiviteit’?
Iedereen is toch gelijkwaardig?
Dus, die manlijke collega met overgewicht en te dikke behaarde benen mag dan toch ook in short en hemdje? En teenslippers.
Want hij wil óók de verzengende hitte overleven!
Wát is de reden – als je scherp bent op inclusiviteit - om dát dan dus wellicht niet toe te staan?
Enfin, ik zei het al: it’s all up to you maar interessant genoeg is dit dus ook een marketing- en communicatievraagstuk want dit gaat over de vraag wie en wat je wilt zijn met je bedrijf.
Het probleem (of lees: de uitdaging) bij bedrijven is vaak dat bedrijven dit alles wel (denken te) weten, maar er niet naar handelen. En, als je er niet naar handelt, dan heb je een geloofwaardigheidsprobleem.
Dé tip...
Je mag het dus zelf zeggen wat je wilt ten aanzien van die kledingdiscussies.
Er is dan ook maar één tip: wees consequent en consistent.
Jouw bedrijf heeft immers een visie en een missie. Zeker als je staat – met je bedrijf – voor inclusiviteit.
Maar dan moet het ook échte inclusiviteit zijn!
Laat die wens op kantoor niet schuren met het warme gepuf van de mogelijke aanstaande hittegolf!
Ik wens je daar veel succes mee!
Of, schaf een airco aan.
Hoezo marketing?
De kledingetiquette op het bedrijf (als deze al bestaat) is dus een marketinginstrument. Hieronder lees je het hoofdstuk C van Clothes uit ‘De MarketingCode’. Het is één van de 69C’s van communicatiemarketing, die je aan het denken zetten hoe een bedrijf beter zijn marketing en communicatie kan vormgeven.
C van Clothes
Hoofdstuk 21 uit de MarketingCode
Kleding maakt de man. En, de vrouw natuurlijk.
De kleding (van mantelpakje tot aan maatkostuum of spijkerbroek met polootje) die je gedurende de business draagt is namelijk een communicatiemiddel en kan het verschil maken bij het antwoord op de vraag of (potentiële) klanten in jou geloven, of niet.
Met je kleding maak je een statement dat jouw visie, missie, mening of karakter versterkt. Het zegt iets over wie je bent en hoe je als mens – met jouw bedrijf – in het leven staat.
Zo ken ik een fantastische succesvolle IT-ondernemer die er – conform de standaard – ‘niet uitziet’. Hij draagt bijvoorbeeld regelmatig een roze broek met daaronder totaal niet-bijpassende twee verschillende kleuren gympies (bijvoorbeeld groen en geel).
Soms heeft hij zowaar nog een neutraal wit overhemd uit de kast getrokken maar dan word je toch weer afgeleid door kleurige bretels met afbeeldingen van De Kleine Zeemeermin van Disney.
Tóch past dit 100% bij hem. Want zijn manier van werken – in de IT – is volledig gebaseerd op het creëren van continue disruptie. Een strak getailleerd maatkostuum zou voor hem een belediging zijn. Zijn klanten snappen de boodschap.
Met kleding communiceer je dus. Bovendien kun je – als team – professionaliteit uitstralen. Denk bijvoorbeeld eens aan de onderhoudsmonteurs die klanten bezoeken.
Maak daarom altijd een bewuste keuze: als je een acquisitiegesprek hebt met – bijvoorbeeld – een statig doch stoffig notariskantoor in de Amsterdamse grachtengordel, dan is jasje-dasje waarschijnlijk de meest commerciële optie.
Maar… verlies nooit jezelf!
Een keertje sparren over die kernwaarden, visie en missie?
En, over wel/niet naveltruitjes op de zaak?
Be My Guest.
We bespreken dan meteen de C van Clothes, één van de 69C’s uit De MarketingCode.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie,
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de MarketingCode. Neem svp contact met mij op; ik zou graag willen weten wat de Code voor mijn organisatie kan betekenen
Lees hier ons privacy statement.