De serieuze marketing- en communicatietrends voor het MKB in 2022: overleven wordt ingewikkelder
Dit blog gaat NIET over technische ontwikkelingen
15 December 2021 - Categorie AlgemeenNatuurlijk kijken we zoals altijd – in december – vooruit naar het nieuwe jaar. Vanzelfsprekend doen wij dat vanuit het perspectief van marketing en communicatie.
We hebben weer een aantal aandachtspunten op een rijtje gezet waar ondernemers en bedrijven in het MKB eens over zouden kunnen nadenken in 2022.
En, misschien niet alleen over nadenken: vaak is het hebben van een standpunt of visie over de benoemde trends voor het nieuwe jaar gewoon zéér verantwoord.
Overleven als ondernemer wordt namelijk steeds ingewikkelder.
1
De Cancelcultuur
Linksom of rechtsom… door de transparantie van alle social media, kan ook uw bedrijf ‘zomaar’ in opspraak komen. Want u – of uw medewerkers – hebben ‘de verkeerde mening’. Misschien bent u – als ondernemer – er zich niet eens van bewust dat bijvoorbeeld uw medewerkers in hun eigen tijd op hun eigen social media-accounts stevig te keer gaan. Wel, dit kán als een boomerang bij uw bedrijf terecht komen.
“Waarom zouden we nog bij bedrijf X kopen als daar mensen werken die zulke slechte dingen roepen op Social Media?”
U wordt – helaas – verantwoordelijk gesteld voor het gedrag van uw medewerkers. Zo is een gedragscode voor Social Media, voor uw medewerkers, wellicht een serieuze optie.
Maar ook willen activisten steeds meer bepalen hoe uw producten en diensten er moeten (!) uitzien. En dat zullen ze laten weten ook! Want, bent u wel inclusief genoeg? Laat u wel genoeg van u horen tegen racisme en seksisme? Koestert u de LHBTIQ (etc) - gemeenschap wel genoeg?
Dan hebben we het hier nog niet eens gehad over de vraag of uw websiteteksten wel genoeg genderneutraal zijn!
Best lastig allemaal hoor.
Dus, denk daar eens over na. En heb een gesprek met uw medewerkers, bijvoorbeeld over de vraag wat de definitie van ambassadeurschap is voor uw bedrijf. Wilt u wel of geen 'hysterische activisten' op de werkvloer?
Overigens verwacht ik in 2022 wel het volgende: er zullen (eindelijk) ook moedige bedrijven zijn die zich niet meer willen laten ringeloren door de cancellende critici. “Dit is waar we voor staan. Take It. Or, Leave It.”
Daarom: een Wij-Van-WC-Eend-Momentje op dit thema… dit diversiteits-statement vind ik namelijk écht heel erg goed!
Kortom, beste ondernemers en bedrijven van Nederland… wees ervan bewust dat ook u plots het mikpunt kunt worden! Be Prepared! Regeren is vooruitzien!
2
Alles wordt duurder (en wat wordt uw verhaal?)
Je hoeft geen econoom te zijn om te weten dat ook in 2022 de prijsstijgingen doorgaan. En, omdat de economie vooralsnog goed draait, hebt u daar eigenlijk ook geen last van. Maar… er gaat in 2022 wel een punt komen waarop mensen (klanten) zeggen: ‘Ik heb weliswaar het geld, maar het is me gewoon te duur. Ik koop niet’.
Als dát punt wordt bereikt (en dat gaat in diverse branches in 2022 zeker gebeuren), dan is de vraag of u uw marketing- en communicatieverhaal op orde hebt. Kunt u nog ‘rechtvaardigen’ waarom de prijzen van uw producten en diensten op dat moment zijn wat ze zijn. En, als klanten gaan afhaken omdat ze u te duur gaan vinden, weet u dan toch waarin u zichzelf onderscheidt?
Kortom, het inhoudelijke verhaal over de toegevoegde waarde van u en uw bedrijf gaat belangrijker worden in 2022. Er komt namelijk een punt dat het niet meer vanzelf gaat…
3
2G / 3G / wel/geen vaccinatieplicht
Tja, op dit moment is het nog wel een beetje koffiedik kijken wat er precies qua coronamaatregelen in 2022 op ons afkomt. Maar we moeten zeker niet uitsluiten dat er bijvoorbeeld een vaccinatieplicht komt voor op de werkvloer. Of, dat 2G de norm wordt.
Voor u als bedrijf heel belangrijk, want HOE gaat u om met medwerkers die bijvoorbeeld niet gevaccineerd zijn maar in geval van ‘2G op de werkvloer’ dat wel zouden moeten zijn.
Dat levert discussies binnen de organisatie op. Zeker weten! Maar… bent u - bijvoorbeeld - bereid om u wel of niet aan de door de overheid opgelegde maatregelen te houden? En, kunt u – welke keuze u ook maakt – dit uitleggen aan de buitenwereld? Deze coronacrisis en alles wat daardoor nu in de samenleving door gebeurt, vereist een stevige en ondubbelzinnige visie van uw kant.
Want… voordat u het weet (u hebt misschien ‘de verkeerde mening’) is bullet 1 uit deze lijst ook op u en uw bedrijf van toepassing.
4
Event-marketing
Ik ben er van overtuigd dat event-marketing een boost gaat krijgen, juist ook voor het midden- en ondersegment van het MKB. Want door iets te organiseren, creëert u op een informele wijze een zeer waardevol contact met doelgroepen. En met dat ‘iets organiseren’ bedoel ik bijvoorbeeld het volgende: een seminar, een webinar, een (online?) congres, rondetafelgesprekken met de markt, het bedenken én uitreiken van een Award of zelfs een competitie of wedstrijd.
Een goed voorbeeld van dit laatste is (al zeg ik het zelf) het Nederlands Kampioenschap Online Debatteren, dat door Dé Nederlandse Debatclub werd georganiseerd.
Natuurlijk was dit event inhoudelijk op orde: debaters uit het hele land gingen verbaal met elkaar de strijd aan en er was een prachtige finale-avond, die ook voor iedereen ontzettend veel leerzame en inspirerende momenten opleverde. Maar… het was ook event-marketing. Het organiserende comité (Dé Nederlandse Debatclub) bereikte door het organiseren van dit event allemaal huidige en potentiële doelgroepen.
We hebben daar overigens super-positieve reacties ook mogen ontvangen van die doelgroepen. Het leverde dus echt oprecht goede PR op.
Kortom, wat doet u op dit vlak in 2022?
5
Employee Engagement wordt belangrijker dan ooit
Ik schreef het al bij een van de eerdere bullets: hoe zit het met het ambassadeurschap van uw medewerkers. Bij 1) in dit lijstje vertelde ik dat cancelcultuur zomaar een vervelend gevolg kan zijn als medewerkers zich ook buiten de werktijden en op eigen kanalen zich ‘misdragen’.
Maar… het werkt ook omgekeerd.
Oftewel: in hoeverre zijn de eigen medewerkers bereid om bijvoorbeeld belangrijke relevante blogposts en content in eigen netwerken te delen. Uit een onderzoek van Sociabble bleek dat de leads die de eigen medewerkers voor de zaak weten te genereren – door positief én op persoonlijke titel namens het bedrijf op Social Media aanwezig te zijn – maar liefst 7x waardevoller zijn dan content dat via andere kanalen bij die prospects komen.
Daarom is het van belang om ook op dit vlak eens een goed gesprek te hebben met uw medewerkers.
De kernvraag: “Wat doe jij – in het dagelijkse leven – om ons bedrijf, onze producten, onze dienstverlening en ons verhaal te promoten? Hoe vul jij jouw rol van ambassadeurschap in of… ben je ‘slechts’ de gewone medewerker die van 9 tot 5 zijn ding doet?’
Deze kernvraag is terecht. Want, het gaat om Employee Engagement, dat uiteindelijk leidt tot een (nog) betere profilering van het bedrijf, meer opdrachten, een hogere omzet, de juiste klanten én dus structurele bedrijfsgroei.
Een keertje sparren over deze én andere trends voor 2022?
Want er zijn uiteraard voor het komende jaar meer trends te benoemen voor het MKB op het gebied van marketing- en communicatie.
Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan...
-
ICT/Cybersecurity,
-
de concurrentie op de arbeidsmarkt,
-
de D2C-marketing,
-
de verschuiving naar meer visualisering van content én
-
de nuanceverschillen die nodig zijn om een nóg betere Thought Leader in de branche te worden.
Wanneer zien we elkaar? Neem contact met me op!
Leestip: Contextmarketing wordt in 2022 steeds belangrijker voor het MKB |
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.