Stel: er bevindt zich een 'Marc Overmars' in jouw bedrijf. Hoe pak je de crisiscommunicatie aan?
Dit kan namelijk ieder bedrijf of organisatie overkomen: regeren is dus vooruitzien!
08 Februari 2022 - Categorie AlgemeenHieronder lees je het antwoord op de vraag wat je kunt doen - qua (crisis)communicatie - als het echt 'alle hens aan dek' is. Dus, als er bijvoorbeeld een 'Marc Overmars' actief in jouw organisatie. Maar natuurlijk geldt dit alles ook voor andere rampen die jouw bedrijfsimago kunnen schaden.
Áls er iets ernstigs voorvalt binnen jouw organisatie, dan is excellente communicatie hét recept om de potentiële aanverwante publicitaire ellende en de mogelijk commercieel nadelige schade te herstellen.
Crisismanagement staat dan als hoogste prioriteit op het To Do lijstje.
Niet voor niets is de C van Crisismanagement één van de 69 C's van slimme communicatiemarketing: de MarketingCode!
Ook al is er nu niets aan de hand in jouw bedrijf (gelukkig maar!), dan nog is het bewustzijn over het 'klaarzetten' van eventuele crisiscommunicatie belangrijk. Met andere woorden: heb van te voren een plan. Of, een protocol. En, zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van wat 'de regels' zijn als de crisis zich aandient.
Screenshot You Tube NOS
Op het moment dat 'de ellende' toeslaat, kun je dan namelijk meteen én doeltreffend in actie komen. Daardoor is de kans het grootst dat je de imagoschade rondom jouzelf, jouw bedrijf of jouw producten en diensten, zo veel mogelijk voorkomt of verkleint.
Over 'doeltreffend' gesproken....
Met alles wat we tot nu toe (8 februari 2022) weten, lijkt AFC Ajax dit goed te hebben gedaan in de affaire rondom het "grensoverschijdende gedrag" van directielid Marc Overmars.
[Nieuwsbrief]
10 tips:
1/10
Wees pragmatisch in je (crisis)communicatie.
Houd je aan de feiten.
Voor zover wij weten heeft Ajax dit prima opgepakt. Dat ze niet tot in detail naar buiten treden (lees: dat ze geen publiek bewijs leveren) is begrijpelijk. Want wie wil er een 'Dickpic' van Marc Overmars zien?
2/10
Er is maar één crisismanager die de communicatie intern verzorgt én naar buiten presenteert.
Edwin van der Sar is duidelijk de regisseur. Naar nu blijkt heeft hij ook al intern eerder een mail rondgestuurd naar alle medewerkers toen de geruchten en de verhalen ontstonden binnen én zelfs ook al buiten Ajax.
Hier kan Mark Rutte overigens nog wat van leren...
Belangrijk om daar iets mee te doen. |
3/10
Benoem gemeenschappelijke waarden in je communicatie.
Mensen zijn immers gevoelig voor de overeenkomsten.
Benadruk die in je verhaal om de kans op ‘verbinding’ (én begrip!) zo groot mogelijk te maken.
Directeur Edwin van der Sar gaf helder aan dat ook een organisatie als AFC Ajax een veilige werkplek moet bieden voor iedereen die daar werkt. Daar kun je het eigenlijk niet mee oneens zijn.
4/10
Als je maatregelen aankondigt, sta persoonlijk garant.
Daarmee creëer je vertrouwen en hoop op een goede afloop.
Wel, Edwin van der Sar heeft heldere maatregelen aangekondigd ('Marc Overmars gaat weg') maar het is nu nog niet duidelijk of van der Sar ook daadwerkelijk persoonlijk garant zal staan voor de toekomstige werkcultuur binnen Ajax. Eigenlijk had hij daar iets meer over kunnen zeggen.
|
5/10
Maak een Google Alerts aan met de juiste zoekwoorden.
Zo weet je onmiddellijk óf én wát er wellicht op het internet of in de media over de crisis binnen jouw bedrijf wordt gezegd. En, volg de #hashtags!
6/10
Laat je juridisch adviseren.
Zeker weten dat Ajax dit heeft gedaan!
Juristen of advocaten kunnen jou helpen de juiste woorden te kiezen waardoor de ellende niet nog als een grotere boomerang op je terugkomt.
7/10
Bepaal jouw doelgroep; wie is jouw belangrijkste stakeholder die je binnenboord moet houden.
Ajax heeft natuurlijk ontzettend veel doelgroepen maar in dit geval was wel helder dat 'heel Nederland' de doelgroep was. Zeker gezien de huidige tijdgeest.
8/10
Kies (bewust) jouw tone-of-voice want élk woord – elke blik in je ogen! – zal op een weegschaal worden gelegd.
Dit geldt zeker in de huidige tijden. Want, Cancel Culture ligt op de loer! Sterker nog: het is trend nr. 1 (lees: gevaar nr. 1) voor het jaar 2022.
|
9/10
Creëer altijd een online plek voor jouw laatste nieuws.
Dat zullen waarschijnlijk jouw website en jouw eigen Social Media-accounts zijn.
Wees daar ‘in control’.
AFC Ajax heeft op de eigen website én Social Media - accounts de officiële statements geplaatst. Het is logisch dat heel Nederland doortwittert maar mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan zal AFC Ajax ook helder het eigen verhaal moeten blijven communiceren.
10/10
Beschouw de crisis als een oorlog!
Als de jou overkomen ellende het voorbestaan van jouw entiteit bedreigt, dan is dit feitelijk een oorlogsverklaring. Heb die mindset!
Ook wij kunnen niet de gaande gedachten van de huidige directieleden lezen, maar ze zullen deze enorme crisis bij AFC Ajax ongetwijfeld als een enorme dreiging ervaren. AFC Ajax had wereldwijd een enorm goede reputatie, AFC Ajax heeft over de hele wereld fans.... en die moet Ajax zien te behouden of terug te winnen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sponsors, die uiteraard ook heel kritisch de ontwikkelingen volgen.
Een enorme opgave!
De C van CrisisManagement is een belangrijke C uit de 69C's van de MarketingCode. Met De MarketingCode wordt marketing behapbaarder en bereikbaar voor bedrijven en organisaties die geen eigen marketing- en communicatieafdeling hebben.
Een keertje hierover sparren?
Neem contact met me op!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Lees hier ons privacy statement.