Blogs schrijven met behulp van ChatGPT? Wees niet te scheutig met het geven van informatie!
Geef niet al je data weg om de beste teksten te krijgen!
24 Februari 2024 - Categorie AlgemeenOok jij begrijpt - als ondernemer in het middensegment van het MKB - dat je goede content voor je eigen website moet creëren. We hebben het dan over content die niet alleen je doelgroep aanspreekt, maar ook effectief bijdraagt aan de online zichtbaarheid van je business.
Zeer waarschijnlijk maak je al gebruik van ChatGPT, jouw assistent om goede zakelijke teksten te genereren. Prima, vooral doen!
Maar... ben je je ook bewust van het risico?
De vraag die ik in dit blog beantwoord is: hoe ga je veilig om met deze technologie, zodat je data beschermd blijven. Soms is 'Top Secret' namelijk hét credo!
Zo zijn er nog genoeg discussies te voeren over de vraag wat ChatGPT eigenlijk met al jouw ingevoerde data doet? Wie het weet, mag het zeggen.
Een aantal essentiële tips op een rij:
1
Bescherm je bedrijfsgegevens
Wanneer je ChatGPT gebruikt om content te genereren, is het cruciaal om geen gevoelige informatie in te voeren. Deze aanpak helpt om je bedrijfsinformatie veilig te houden en te voorkomen dat deze in toekomstige sessies aan anderen wordt onthuld. En met bedrijfsgegevens bedoel ik dus dat je bijvoorbeeld geen namen van klanten of medewerkers invoert. En, wees niet te scheutig met het onthullen van je toekomstige strategieën of vertel (toch) niet te veel over bijvoorbeeld een product waarvoor je patent hebt aangevraagd.
Alles wat je invoert wordt immers 'ergens' opgeslagen.
Jouw eigen cruciale bedrijfsgegevens zijn gewoon 'Top Secret'. Zo simpel is het.
2
Anonimiseer je vragen
Probeer je vragen zo te formuleren dat ze algemeen en niet specifiek voor je bedrijf zijn. Dit betekent dat je wel vragen kunt stellen over je sector of de thema’s die relevant zijn voor je bedrijf, maar zonder directe verwijzingen naar je bedrijf zelf. Zo kun je nog steeds waardevolle en gerichte content genereren, zonder je privacy op het spel te zetten. Want alles wat jij invoert, wordt door ChatGPT verder 'verwerkt' om vragen van toekomstige gebruikers nóg beter te beantwoorden. Wees dus niet al te scheutig met het geven van bijvoorbeeld bedrijfsnamen of hele specifieke informatie die bij jouw bedrijf hoort.
Dus, als je een prompt (een opdracht) invoert in ChatGPT....
Niet doen: "Schrijf voor mij een blog van 500 woorden dat wordt gepubliceerd op de website van Crown Media, marketing- en communictatiebureau in Badhoevedorp."
Wel doen: "Schrijf voor mij een blog van 500 woorden dat wordt gepubliceerd op de website van een marketing- en communicatiebureau."
3
Creatief en veilig gebruik van ChatGPT
Zie ChatGPT als een brainstormpartner. Voer algemene topics in die relevant zijn voor je bedrijf en laat je inspireren door de ideeën en invalshoeken die ChatGPT biedt. Deze kun je vervolgens zelf verder uitwerken en personaliseren met unieke inzichten over je bedrijf en sector. Of anders gezegd: beschouw ChatGPT niet als jouw tekstschrijver maar als bondgenoot in het genereren van nieuwe opvallende ideeën, die je daarna dan zelf uitwerkt.
4
Focus op SEO
Als je goede blogcontent voor je bedrijfswebsite wilt creëren, vergeet dan niet om SEO-geoptimaliseerde keywords te integreren. ChatGPT kan je helpen bij het vinden van relevante keywords voor je sector. Gebruik deze keywords vervolgens strategisch in je content om je online vindbaarheid te vergroten. Het is eigenlijk heel simpel: je kunt ChatGPT vragen: "Wat zijn voor de website van een middelgroot marketing- en communicatiebureau de belangrijkste keywords die in een blog moeten worden verwerkt met het doel om nieuwe klanten te werven?"
Ook hier geldt (zie de eerdere punten in dit bulletlijstje): verraad niet aan ChatGPT namens welk bedrijf je dit vraag!
5
Eindcontrole en personalisatie
Hoewel ChatGPT een geweldig startpunt biedt, is het belangrijk om elke gegenereerde content te reviewen en te personaliseren. Voeg je unieke stem en expertise toe om de content echt van jou te maken. Dit zorgt niet alleen voor authenticiteit maar helpt ook bij het bouwen van een sterkere connectie met je doelgroep. Vanaf dit punt ga je dus in de tekst een aantal zaken wél concreet maken. Logisch ook: want je staat op het punt om de tekst te gaan publiceren. Voor je lezers moet het duidelijk zijn waar het over gaat en.... wie de content heeft gecreëerd!
Kortom...
ChatGPT biedt ongekende mogelijkheden voor bedrijven in het MKB, zeker die voor het midden- en ondersegment en dan met name die organisaties die geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben, om innovatieve en aansprekende content te genereren.
Door slim en veilig gebruik te maken van deze technologie, kun je jouw bedrijf onderscheiden en je online voetafdruk vergroten.
Echter... bescherm altijd de veiligheid van je gegevens en bedenk zelf je eigen unieke waarde die je als ondernemer / copywriter / content marketeer aan de content toevoegt. Zo maak je optimaal gebruik van ChatGPT voor het creëren van boeiende blogposts die resoneren met je doelgroep en kun je concluderen dat je daarnaast een geweldige bondgenoot aan je netwerk hebt toegevoegd!
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.