Zó meet u de impact van een blog
En dan hebben we het niet over clicks, conversie en leestijd
13 April 2019 - Categorie AlgemeenAls u wilt toetsen of uw gepubliceerde zakelijke blog succesvol is, dan kunt u daar heel eenvoudig achterkomen. En dan hebben we het in dit geval even NIET over clicks, conversie, leestijd én andere SEO-aspecten.
Nee, het is heel simpel:
-
Een week na publicatie stelt u gewoon de volgende vraag aan de lezer:
'Wat hebt u onthouden uit het blog' -
Of:
'Kunt u in twee zinnen samenvatten wat de essentie van mijn blog was?'
Als in het antwoord op die vraag de kern van uw boodschap zit opgesloten, dan kunt u concluderen dat het blog impact had.
Natuurlijk gaat de tekst onder dit plaatje verder
Slimme blogstrategie
Uiteraard is het praktisch onmogelijk om steeds een week ná publicatie aan de lezers te vragen of ze nog weten wat ze een week eerder hebben gelezen. Maar u kunt dit principe wel gebruiken als startpunt. Simpelweg om de kans te vergroten dat u impact genereert met uw zakelijke blogs.
Uw doel is nl. dat uw boodschap 'blijft hangen'. Niets meer en niets minder!
Veel ondernemers en bedrijven, die weten dat het verstandig is om een slimme blogstrategie te hebben, vinden het echter nog lastig om een goed zakelijk blog te schrijven dat impact genereert.
Als u voor uw laptop zit en als u aanvangt met het schrijven van dat zakelijke blog, stelt u zichzelf daarom de volgende belangrijke twee vragen:
-
'Wat moeten de lezers per sé onthouden als ze het blog hebben gelezen?'
-
'Als ik een week later aan hen vraag, wat er in mijn blog stond, wat moeten ze dan antwoorden?'
Als u bij de start van het schrijven van uw zakelijke blogs uitgaat, van deze twee bovenstaande vragen, dan vergroot u de kans op impact. Denk tegelijkertijd na over de vraag of u offensief of defensief wilt bloggen.
Laten we overigens al het bovenstaande eens omdraaien:
Als u een blog publiceert en u ontdekt een week later dat uw lezers helemaal niets van uw blog hebben onthouden, dan weet u dat er geen impact was. Het schrijven van uw blog was zonde van uw tijd.
Wij gunnen u echter het beste.
Dus...
-
als u een blog schrijft, dan wilt u impact.
-
U wilt dat de boodschap overkomt.
-
Bepaal wat sowieso moet blijven hangen bij de lezers.
-
Bouw uw blog om die kern heen.
Meer weten?
Laat het ons weten.
We beantwoorden graag uw vragen!
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.