Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement!
Met strategie op weg naar groei voor de lange termijn
20 April 2020 - Categorie AlgemeenLeestijd: 58 seconden.
U wilt met uw bedrijf toch meer verkopen? Een hogere omzet halen? Of, op z’n minst een grotere bekendheid toch?
Ik weet 100% zeker dat u deze vragen met ‘Ja’ beantwoordt; zeker als u een ondernemer in het MKB bent. Of, misschien bent u verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van het bedrijf waar u werkt.
Wel… dan weet u dat u anno 2020 vooral zichtbaar moet zijn om onder de aandacht van uw doelgroepen te komen én te blijven.
Dat kan o.a. met geschreven content voor uw website en Social Media platforms. Kortom; zakelijk bloggen is een must. U deelt uw expertise, u laat zien dat u misschien zelfs de opiniemaker in uw branche bent en u weet heel goed of u kiest voor inspiratie of impact met uw teksten. (Daar zit nl. een verschil tussen!)
Als ik het met onze opdrachtgevers heb over de vraag hoe we het zakelijk bloggen gaan inrichten, dan komt bijna elke keer de vraag terug: maar hoe weten we dat we méér gaan verkopen als we zakelijk bloggen?
Ik maak dan altijd de vergelijking met het beleggen op de beurs.
3 overeenkomsten tussen bloggen en beleggen:
1/3
Als u niet belegt, dan groeit uw vermogen ook niet!
Als u uw geld op een gewone spaarrekening laat staan, dan teert u in. De rente is 0%; het levert niets op. Echter, als u belegt, dan weet u dat uw vermogen uiteindelijk is gegroeid. Het is méér geworden.
Dat geldt ook voor zakelijk bloggen: het is een investering voor de toekomst. Nu starten levert op termijn rendement op!
2/3
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Als u belegt, dan kent u ongetwijfeld de disclaimer dat u het risico loopt dat u uw ingelegde vermogen kunt kwijtraken. Of, dat het minder waard wordt. Resultaten uit het verleden.... Maar… een goede en bewuste belegger past elke keer zijn strategie aan. Deze analyseert de marktomstandigheden, de stand van zaken in de economie en bekijkt elke keer weer de samenstelling van zijn portefeuille.
Dat geldt ook voor zakelijk bloggen: als u nooit uw content-strategie aanpast aan de veranderende marktomstandigheden of aan de nieuwe technologische ontwikkelingen (bijvoorbeeld in zoekmachines zoals Google), dan heeft zakelijk bloggen geen zin. Een belegger noemt dit het herbalanceren van zijn portefeuille. En zo herbalanceert u dus ook altijd de strategie op het zakelijk bloggen om de kans te vergroten op rendement. In dit geval dus op een hogere conversie: meer omzet, meer klanten!
3/3
Nooit voor de korte termijn!
Als u belegt dan doet u dat altijd voor de lange termijn! Zo kunt u bijvoorbeeld uw vermogen laten groeien voor uw pensioen over 20 jaar. Of, voor die wereldreis die u over 10 jaar wilt maken. Beleggen vereist een lange termijn visie.
Dat geldt ook voor zakelijk bloggen: de publicatie van één blog (*) zet geen zoden aan de dijk. Met regelmaat en een gedegen meermaanden of -jaren strategie is de kans op succes het grootst.
(*)
Overigens moet ik hier eerlijk bekennen dat het me juist wel eens is gelukt om na slechts één blogpublicatie over een specifiek onderwerp meteen commercieel succes te hebben.
Zo heb ik dat twee keer meegemaakt met een blog dat van mijn hand was (binnen een dag verwelkomde ik in beide gevallen een nieuwe klant), en één keer gebeurde het bij een blog dat ik voor één van onze klanten had geschreven. Dat stukje tekst leidde direct (de dag erna!) tot een lead én bij mijn opdrachtgever tot het verwelkomen van een nieuwe klant. Maar gemiddeld genomen duurt het wat langer. Eerlijk is eerlijk!
De voorbeelden die bij Crown Media tot direct succes leidden:
- Scoren met een redactioneel artikel - pas de 10%/100% regel toe.
- De excellente crisiscommunicatie van Maria Sharapova was een succes!
WEL MET EEN STRATEGIE!
Goed zakelijk bloggen levert overigens het meeste rendement op als er van te voren een daadwerkelijke strategie op wordt losgelaten, bijvoorbeeld op basis van een goed en strategisch doordacht communicatieplan.
Dus, ga niet ‘zomaar’ van start met bloggen, zo is het devies.
Hoewel… een bizar slecht geschreven blog kan tegelijkertijd toch ook heel succesvol zijn! Er is dus nog hoop voor u!
Enfin… als u de ambitie hebt om meer te verkopen, een hogere omzet te bereiken of een grotere bekendheid te creëren in de markt waarin u actief bent, dan is het advies helder: ga zakelijk bloggen. En, beschouw zakelijk bloggen als een nuttige investering met groeipotentie.
Net als op de beurs!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.