Wat kost een tekstschrijver die superwaardevolle content creëert?
De excellente zakelijk blogger is een Pain In The Ass
21 November 2019 - Categorie AlgemeenHeel MKB'end Nederland begrijpt zo langzamerhand (eindelijk) het credo: Content Is King. En, heel MKB'end Nederland is op zoek naar goede tekstschrijvers. Of bloggers.
Maar, wat kosten deze eigenlijk?
Ik val meteen met de deur in huis, met het ultieme en enige mogelijke antwoord:
Het is nl. volstrekt irrelevant wat een tekstschrijver of zakelijk blogger kost. U moet juist willen weten wat de tekstschrijver u gaat opleveren. Of het nu gaat om content voor de (nieuwe) website, misschien toch nog de papieren folder of wellicht ten behoeve van een prikkelende blogstrategie.
Als uw kandidaat-tekstschrijver of blogger-in-spé het al niet eens heeft over een slimme blogstrategie op basis van een logisch marketingplan, maak dan even op de pas op de plaats met deze kandidaat! Zoek verder!
Als u een eerste oriënterend gesprek voert met een tekstschrijver, ontdek dan of deze tekstschrijver beredeneert vanuit communicatie of beredeneert vanuit het perspectief van wat zinnetjes en alinea's achter elkaar. Want u wilt maar één doel bereiken: u wilt renderende blogs!
Mijn stellingname?
Uw tekstschrijver scherpt op dag één uw opdracht aan. Punt.
Niets meer, niets minder.
Bovendien zijn dit de allerbelangrijkste vragen die een tekstschrijver of zakelijk blogger aan u moet stellen. Zonder deze vragen, geen goed blog.
Daarom...
6 ALERTS BIJ DE SELECTIE VAN UW ZAKELIJK BLOGGER:
-
Een goede zakelijk blogger of copywriter doorbreekt uw denkpatronen; hij ziet het nét even anders.
-
Een excellente zakelijk blogger of tekstschrijver zet u aan het denken; is uw opdracht of briefing inhoudelijk wel correct?
-
Een excellente zakelijk blogger of Content Creator toetst of de briefing goed is dichtgetimmerd of dat er ruimte voor interpretatie is. In het laatste geval: het gesprek is dus nog niet afgelopen!
-
Een excellente tekstschrijver is geen broodschrijver.
Deze is feitelijk een communicatieadviseur. -
Een excellente tekstschrijver weet ook het antwoord op de vraag: wat kost een blog?
-
Euhm.... een excellente tekstschrijver is een Pain In The Ass!
-
Oh ja... de perfecte zakelijke blogger heeft ook een eigen mening.
Mijn conclusie?
De tradtionele tekstschrijver is niet meer relevant en totaal oninteressant.
Daarom: als voor u ook het credo 'Content is King' geldt, dan gaat u op zoek naar een bevlogen, betrokken en deskundige communicatieadviseur. In harde euro's gemeten, is deze inderdaad duurder. Zeker weten.
Maar het gaat u toch om de output en de relevantie van de content die wordt gecreëerd?
Een betere investering dus.
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
LEESTIPS:
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
P.S. 1
Uw excellente tekstschrijver begrijpt ook wat de 20 meest genoemde ergernissen zijn van bloglezers.
P.S. 2
Als u na het lezen van dit blog teleurgesteld bent omdat u had verwacht een tarievenlijstje te zien met een concreet antwoord op de vraag: 'Wat kost een tekstschrijver?', dan is het (helaas) nog veel urgenter voor u om diepgaander na te denken over het credo: 'Content Is King'. Echt!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.