EXPERTISEBLOG: Wat kost een blog?
Over het verschil tussen 100 euro en 1000 euro
05 Juli 2017 - Categorie AlgemeenAnderhalve week geleden kreeg ik een aanbod, dat ik nooit eerder had gehad. Of ik een spoedblog kon schrijven. Echt spoed. Er werd mij 1.000 euro (!) geboden. Wow. De blogmarkt lijkt wel de huizenmarkt...
De goede man, een MKB-ondernemer, was nl. in paniek. Er móest absoluut diezelfde dag nog een blog op zijn website worden gepubliceerd. De concurrent had nl. een aantal blogs geschreven, die beslist goed leesbaar waren en die uitgebreid werden gepromoot op Social Media.
De MKB-ondernemer voelde aan z'n water dat hij op dat moment op achterstand werd gezet. En, hij moest absoluut - in zijn optiek - een 'tegenblog' publiceren. Hij had daar maar liefst 1.000 euro voor over.
Hij wilde elk risico vermijden dat zijn klanten wellicht zouden overstappen naar de concurrent.
tekst gaat verder onder de afbeelding
OVERSPANNEN
Het is een teken aan de wand; de blogmarkt is net als de huizenmarkt. De tarieven voor goede ghost- en gastbloggers schieten omhoog. In sommige gevallen een totaal overspannen situatie. "Er is geen goede blogger meer te vinden!", is op dit moment veel gehoord in het bedrijfsleven.
Toch maken veel ondernemers een denkfout.
De vraag moet niet zijn: wat kost een blog? In eerste instantie moet de ondernemer zich afvragen welke vragen hij moet stellen aan zijn potentiële blogger.
We hebben die MustKnows op een rijtje gezet.
tekst gaat verder onder de afbeelding
WAT MÓET U WETEN OVER DE DOOR U INGEHUURDE ZAKELIJKE BLOGGER?
1.
Kan uw blogger zijn blogs voor u koppelen aan een communicatiestrategie?
Laten we eerlijk zijn: iedereen kan tegenwoordig wel een stukje schrijven. Maar slim zakelijk bloggen gaat verder. Véél verder! Slim zakelijk bloggen moet gekoppeld zijn aan doelstellingen en doelgroepen. En aan de vraag hoe je draagvlak ontwikkelt.
Als de zakelijke blogger, met wie u in contact bent, hierover geen vragen stelt, dan adviseren wij u toch nog eens even verder te kijken. Zelfs als deze blogger misschien maar 50 euro vraagt per blog!
2.
Is uw blogger in staat om een communicatieadviseur te zijn?
Bloggen is communiceren. Bloggen is The Road To Conversion. Bloggen behoort een wezenlijk onderdeel te zijn van een bewuste en slimme communicatiestrategie. Hebt u géén communicatiestrategie geformuleerd, dan geeft dat niet. In het kader van effectieve contentcreatie zal een goede blogger u hiermee ondersteunen.
Een succesvol zakelijk blogger moet in staat zijn de rol aan te nemen van communicatieadviseur. En, als het even kan; een eigenwijze communicatieadviseur.
3.
Weet uw blogger tekstrelevantie te creëren?
Zelfs als de blogger excellente stukjes schrijft... Zelfs als de blogger de lezer weet te verrassen, te vermaken en te verblijden... Zelfs als de blogger ook kan optreden als communicatieadviseur, dan nóg moet de blogger in staat zijn om de zgn. tekstrelevantie naar het hoogste niveau te tillen.
Is het stukje, dat wordt gepubliceerd écht relevant voor uw doelgroep? Hebben we de juiste Tone-Of-Voice te maken? Of juist niet: om de doelgroep misschien te triggeren. Maak een keuze, samen met de blogger! Zoekmachines zijn nl. al heel goed in staat om te bepalen of de geschreven tekst relevant is.
4.
Heeft uw blogger verstand van technologische ontwikkelingen?
De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Ieder bedrijf - van klein MKB tot grote multinationale proporties - is bezig om een zo hoog mogelijke ranking en rating te behalen in de Google-zoekmachines. Waar een jaar geleden SEO nog de boventoon voerde, zo zijn er nu andere criteria waar een goed blog - vanuit technisch perspectief - aan moet voldoen.
U hebt nog nooit gehoord van SEO? Geeft niet.
Vraag het uw blogger. Maar vraag hem/haar ook wat nu belangrijk is!
En... vraag uw blogger ook wat hij weet van de technische structuren van websites en met welke CMS hij werkt / heeft gewerkt.
5.
Kan uw blogger de blogs slim koppelen?
Het publiceren van één enkel blog zet nauwelijks zoden aan de dijk. Hoewel er soms nog zomaar 500 euro kan worden neergeteld om een blog ergens anders te mogen plaatsen (bijvoorbeeld op een ondernemerssite), gaat het anno nu ook aan het slim koppelen van blogs, onder andere door SpiderWeb-Linking.
Is uw zakelijke blogger in staat om een reeks binnen een thematische keuze te maken?
DUS: WAT KOST EEN BLOG?
Kortom, bloggen is véél meer dan het louter publiceren van wat stukjes tekst op uw site. Het inhuren van een tekstschrijver die enerzijds wellicht foutloos Nederlands schrijft maar anderzijds nét niet die extra benodigde waarde kan leveren, zal een duurkoop blijken te zijn.
De vraag dient daarom niet te zijn; wat kost een blog?
Maar:
- Wat kost een slimme blogstrategie?
- Hoe ziet die blogstrategie er dan uit?
Als u deze vragen goed beantwoord krijgt, dan weet u dat u op de juiste weg bent. Op weg naar bijvoorbeeld meer verkoop, een betere profilering, een hoger marktaandeel, meer bekendheid etc etc.
Wij wensen u veel succes, inspirerende wijsheid en effectief blogplezier toe!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur / Blogger
Crown Media Group
Jerry Helmers van Crown Media blogt voor verschillende zakelijke opdrachtgevers. En u begrijpt ongetwijfeld dat de vraag of een blog 100 euro of 1000 euro moet kosten, echt niet relevant is. Toch?
Meer weten?
Vul onderstaand formulier in en u ontvangt zomaar in uw inbox o.a. een overzicht van de vier aller-aller-aller-allerbelangrijkste voorwaarden waar een goed blog aan moet voldoen.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.