Waarom persberichten er in 2020 anders uitzien dan in 2015! Vergroot uw kans op Free Publicity!
Media-aandacht voor uw bedrijf is een onderdeel van uw marketingstrategie!
22 Juli 2020 - Categorie AlgemeenHoe komt u met uw bedrijf of uw organisatie in de media? Dus, dat journalisten over u publiceren of uw persbericht overnemen?
Elke ondernemer (maar eigenlijk geldt dit voor iedereen!) begrijpt dat effectieve Free Publicity zoden aan de dijk zet.
Want, als u in de media verschijnt, dan ziet ‘het grote publiek’ u als betrouwbaarder of als deskundiger. Fijn dat u die voorsprong dan hebt omdat uw concurrent géén strategisch beleid op Free Publicity heeft ontwikkeld.
Natuurlijk gaat het creëren van Free Publicity veel verder dan alleen het versturen van een goed persbericht. Immers, Free Publicity behoort een wezenlijk onderdeel te zijn van de totale marketing- en communicatiemix.
Toch besteed ik in dit blog – voor het gemak – aandacht aan slechts dát persbericht. Want, het gericht en goed schrijven van een persbericht is in de loop der jaren niet eenvoudiger geworden. Of anders gezegd: er is een andere dimensie ontstaan. En die is gerelateerd aan de uitdaging om met de inhoudelijkheid van uw persbericht zo veel mogelijk bereik te halen.
Er is namelijk een groot verschil met een aantal jaren geleden.
Vijf jaar geleden zag uw persbericht er anders uit dan nu.
Hoe dat komt?
Online is namelijk nog belangrijker geworden.
U kunt er namelijk van uitgaan dat uw persbericht (mits met nieuwswaarde én goed geschreven!) ook online wordt gepubliceerd op de kanalen van de media aan wie u dat persbericht hebt gestuurd. De kans is zelfs levensgroot dat diverse media uw persbericht niet eens meer in de fysieke krant opnemen, maar slechts op hun websites. Sommige nieuwsplatforms hebben al niet eens meer een fysieke krant; die bestaan alleen online!
Precies in die online publicatie zit nu de crux: hebt u nagedacht over de tekst van het persbericht, gekoppeld aan de vindbaarheid?
Daarom......
5 TIPS om in 2020 méér bereik met uw persbericht te creëren:
1/5
VERWERK DE JUISTE ZOEKWOORDEN IN HET PERSBERICHT
Free Publicity is niet het doel. Het is het middel (!) om uw potentiële doelgroepen (klanten?) te bereiken.
Juist als ze nog nooit van u hebben gehoord.
Daarom is het verstandig om in een persbericht ook aan SEO-marketing te doen. Dat wil zeggen: verwerk de juiste zoekwoorden in het persbericht.
Euhm.... U weet ongetwijfeld welke zoekvraag uw doelgroepen in Google intoetsen, toch?
Beantwoord in uw teksten hoe dan ook zo veel mogelijk die zoekvraag: de kans is dan het grootst dat die zoekers (organisch) op uw site terecht komen.
Maar, het is uiteraard ook prima als ze bij dat gepubliceerde persbericht terechtkomen. Ze zijn dan meteen bij de boodschap die u verkondigt!
2/5
EMBED EEN VLOG
Tegenwoordig is het beslist geen overbodige luxe om in het persbericht, dat u uitstuurt, een opgenomen vlog te embedden, dat u zelf al op YouTube hebt geplaatst. In dat vlog vertelt u nog kort en bondig de essentie van uw persbericht.
Als u dan bij het versturen van het persbericht de insluitcode van het vlog op YouTube meestuurt, dan triggert dit de redactie van een nieuwssite om dat vlog dus ook op te nemen in de publicatie.
Uw persbericht krijgt letterlijk een gezicht én… (niet onbelangrijk!) … Google zal het gepubliceerde persbericht hoger waarderen omdat het is gecombineerd met een filmpje!
Uw vindbaarheid krijgt daarmee een impuls!
3/5
BRENG LINKJES AAN
Lezers van een nieuwsartikel vinden het fijn als er in het stukje tekst ook 2 of 3 (externe) linkjes staan vermeld.
Immers, als u in uw persbericht bijvoorbeeld refereert aan een ontwikkeling in uw vakgebied, dan is het goed om dat ‘bewijs’ te leveren en dan naar die externe (nieuws)bronnen te verwijzen.
4/5
EINDIG HET PERSBERICHT MET EEN BOILERPLATE
Een boilerplate is een kort stukje tekst dat men veelal aan het slot van persberichten ziet. Je ziet het ook wel onder vacatures staan.
Het is een korte presentatie (hooguit 50 woorden) van uw bedrijf. Wie zijn we, hoe lang bestaan we, wat is onze missie, waar zijn we gevestigd…. Dat soort dingen. Plaats vooral uw bedrijfsnaam in die boilerplate. Dat is handig voor de vindbaarheid.
En, plaats ook hier een externe link naar de belangrijkste homepage van uw bedrijf!
(SPOILER: De homepage van een website bestaat niet meer! - LEESTIP dus)
5/5
SCHRIJF VOOR VERSCHILLENDE MEDIA ANDERE TEKSTEN
Als uw persbericht op meerdere verschillende media wordt gepubliceerd, dan doet u het goed. Media blijken dus interesse te hebben in wat u zegt.
Goed gedaan!
Maar… als teksten één-op-één op verschillende media zijn gepubliceerd, dan kan dit nadelig zijn voor de vindbaarheid. Google houdt namelijk van unieke teksten.
Google ziet in dit geval exact dezelfde teksten op verschillende plekken staan en zal dit bestraffen met een lagere ranking.
De oplossing?
Schrijf dan ook voor elk mediaplatform dat van u een persbericht ontvangt, een apart persbericht.
BELANGRIJK:
Verwar het schrijven van verschillende persberichten niet met het verschil tussen DIRECTE en INDIRECTE blogs!
DUS, VERGROOT UW ORGANISCH BEREIK!
Deze 5 aandachtspunten waren in 2015, nog maar slechts 5 jaar geleden, nog niet zo heel erg relevant ten opzichte van hoe zoekmachines nu werken.
Anno 2020 is het dus verstandig om méér dan ooit in de vormgeving van uw persberichten na te denken over het creëren van organisch bereik via de online kanalen.
By the way....
Wist u trouwens dat ik ook best vaak in de media ben te vinden. Op 22 juli 2020 wilde het Algemeen Dagblad nog iets van mij weten.... (Ja, ja, ik ben best wel deskundig over een bepaald onderwerp!). En, sowieso vindt u mij al jarenlang als columnist in de meest Wakkere Krant van Nederland!
:-)
Enfin, veel succes!
En, veel publicatieplezier!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Heel graag ontvang ik leuke en handige tips om de Free Publicity van mijn bedrijf een boost te geven. Ik laat mijn gegevens hieronder achter:
Lees hier ons privacy statement.