Vergroot de economische waarde van uw vakmanschap! (12 MKB-tips)
Meer marketing, meer communicatie en meer PR
19 Augustus 2020 - Categorie AlgemeenWaarom doet u wat u doet? Waarom koos u voor het vak dat u nu uitoefent en waar u uw bedrijf van hebt gemaakt?
In dit blog heb ik het graag met u over de ware essentie van uw bedrijfsentiteit oftewel uw vakmanschap!
We gaan het hebben over uw intrinsieke DNA.
Een ondernemer bezit vakmanschap als hij in staat is om – beredeneerd vanuit het eigen vakgebied – snel te reageren op veranderende (externe en interne) omstandigheden. U bezit vakmanschap als u in staat bent om ontwikkelingen in het vakgebied te voorspellen en te duiden.
En, ze zelfs te initiëren.
Vakmanschap is daarnaast vooral een persoonlijke competentie of kwaliteit.
Dat geldt niet alleen voor de directeur/manager of CEO van elk bedrijf in het MKB maar natuurlijk geldt dit ook voor uw medewerkers.
Vakmanschap is een combinatie van persoonlijke vaardigheden en competenties waardoor men in staat is om een eindproduct te leveren wat de hoogst mogelijke kwaliteit heeft, die bovendien collectief wordt gewaardeerd door de markt. Met minder geen genoegen!
Marketing en communicatie
De vraag ten aanzien van de marketing en communicatie van uw bedrijf is in hoeverre de ondernemer zijn eigen vakmanschap zichtbaar aan de wereld laat zien.
Dus, dat de buitenwacht (waaronder klanten en potentiële klanten) daadwerkelijk ervaart dat hij verstand van zaken heeft en dat hij weet wat de kwaliteitsnorm moet zijn van alle producten en diensten die worden geleverd.
Vakmanschap is dan ook een marketinginstrument dat bijdraagt aan het vertrouwen dat anderen in u, uw bedrijf of uw producten/diensten zullen moeten hebben. Het is tevens een boost voor uw geloofwaardigheid en als het even kan een impuls voor uw positie in de markt.
Maar, hoe ‘bewijst' u uw vakmanschap in uw eigen marketing en communicatie?
12 suggesties!
-
U wordt gevraagd (en wordt er zelfs voor betaald!) om spreekbeurten of key note speeches te houden over uw vakgebied.
Spreken in het openbaar is dus geen enkel probleem.
Wordt u nog niet gevraagd voor dergelijke key notes? Wel... aan de slag dus! -
U wordt uitgenodigd door de media (kranten, radio, TV) om ontwikkelingen in het vakgebied te duiden; u geeft interviews.
En dus is uw strategie ten aanzien van Free Publicity helemaal op orde. -
U publiceert prikkelende blogs, opiniestukken, essays of artikelen met verrassende visies op het vakgebied. Uw trackrecord op dit vlak is inspirerend!
U begrijpt het: u hebt vanzelfsprekend een slimme blogstrategie ontwikkeld. -
In aansluiting op punt 3: u wordt regelmatig uitgenodigd door relevante branchewebsites (waar uw doelgroepen zich ook bevinden) om aldaar indirecte blogs te plaatsen;
-
U laat op Social Media uiteraard uw goed onderbouwde mening horen als u elders iets leest over het vakgebied;
-
U vraagt tevreden klanten of ze een Review willen schrijven over de door u geleverde diensten en/of producten.
Die reviews publiceert u vanzelfsprekend op uw eigen site(s) en als het even kan ook in Google Business. -
U laat aan de buitenwereld zien dat u belangrijke keurmerken en certificaten hebt behaald.
Vanzelfsprekend legt u uit waarom het u en uw bedrijf is gelukt om die papieren te behalen. -
U publiceert een boek over uw vakgebied!
U komt met iets waar niemand anders mee is gekomen in het vakgebied! U bent meteen uniek! -
Natuurlijk vindt u het geweldig om zo af en toe gastcolleges te geven in het onderwijs. Want, ga er maar van uit dat onderwijsinstellingen u niet ‘zomaar’ los laten op studenten. Ze moeten écht wel zeker weten dat u van kaliber bent. Maar als u dan voor de klas staat, grijp uw kans. Inspireer de leerlingen. En vertel aan de buitenwereld dat u die gastcolleges geeft!
-
Uw medewerkers hebben vanzelfsprekend ook de kern van het benodigde vakmanschap voor uw bedrijf in hun vingers zitten.
Ze hebben uw visie daarop omarmd.
Ze zijn bovendien zichtbaar ambassadeur geworden van uw vakmanschap. -
U hebt Awards gewonnen die uw vakmanschap bevestigen!
-
U neemt als deskundige plaats in de jury van een verkiezing of ondernemerswedstrijd.
Op zo’n uitnodiging zegt u nooit ‘Nee’!
Of beter gezegd: U kunt ook zelf een Award in het leven roepen! Zo staat u letterlijk boven de partijen met uw expertise!
Kortom...
U hebt vakmanschap.
Grijp uw kans en vertel het de buitenwereld!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
DEZE ZOMER HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.