Nederlanders boos over essay Baudet.
Maar weet men wel wat een essay is?
22 Mei 2019 - Categorie AlgemeenWie de afgelopen dagen niet heeft meegekregen dat er ophef is over de uitspraken van Thierry Baudet, heeft onder een steen geleefd.
Er is veel gedoe over een essay van Baudet. Iedereen heeft een mening. Maar, weten Nederlanders wel wat een essay is?
En, wat is het verschil tussen een essay en een column? Of, tussen een blog en een opiniestuk. En, een ingezonden brief?
We hebben het hieronder op een rijtje gezet.
Best nuttig, want elke organisatie kan al deze vormen van schriftelijke communicatie inzetten om de boodschap over te brengen bij de doelgroep. Een essay, een column, een blog, een opiniestuk en een ingezonden brief zijn commerciële middelen.
Of het nu gaat om een commercieel bedrijf dat tandenborstels verkoopt, een politieke partij die zo veel mogelijk stemmen wil genereren of de buurtvereniging die protesteert tegen de aanleg van een nieuwe snelweg door de weilanden.
Overleg met uw communicatieadviseur waar u voor kiest.
Of, maak hier zélf uw keuze:
1/5
ESSAY
De auteur van een essay ventileert zijn persoonlijke visie op de actualiteit gekoppeld aan een vaak hele brede maatschappelijke context.
In een essay worden maatschappelijke dwarsverbanden gelegd en probeert de auteur een debat in de samenleving op gang te brengen. Bovendien probeert de auteur de maatschappelijke dwarsverbanden te ontrafelen. What's Going On?
Wat in een essay staat vermeld hoeft niet per sé de mening te zijn van de auteur; op filosofische wijze beschouwt hij de uitdagingen waarvoor men (de samenleving) staat. Hij probeert de lezer te triggeren over de genoemde dwarsverbanden na te denken en daardoor zelf ook met oplossingen te komen.
Een essay kan soms vrij lang zijn. Zelfs in boekvorm! Er wordt immers diepgang aangebracht. Argumenten worden ter sprake gebracht die de auteur met dieperliggende waarden probeert te bewijzen. Een essay heeft als belangrijkste Call-To-Action de lezer een breder perspectief te bieden.
2/5
COLUMN
In een column mag er meer sprake zijn van een 'gestrekt been'. Actuele, maatschappelijke of persoonlijke situaties en ontwikkelingen mogen worden uitvergroot. Ja, ze mogen soms wel wat belachelijk worden gemaakt. Een column is meestal niet veel meer dan 500 á 700 woorden, maar korter kan uiteraard ook. Langer niet. Diepgang is er zeker niet altijd (daar is de ruimte niet voor, zoals dit wel bij een essay het geval is) waardoor slechts het belangrijkste argument in de tekst groot wordt gemaakt. Tegenstanders van de opinie van de columnist worden als gekkies, of als onwetend neergezet.
Natuurlijk is de column voor de lezers ook om over na te denken. Een auteur of columnist schrijft zijn column vooral voor de mensen die het niet met hem eens zullen zijn; die wil hij aan het denken zetten. Of, een spiegel voorhouden. Bij de column zit de verrassing vaak aan het slot. Als de column messcherp is opgebouwd (lees het als een spannend verhaal!), dan zal het geen probleem zijn om de lezer vast te houden tot aan het slot!
Een column mag (moet!) controversieel en confronterend zijn. Een column mag best wel wat reuring en beroering veroorzaken. In een column hoeft de nuancering niet op het hoogste academische niveau te liggen.
En juist daarom: een columnist moet wel een olifantenhuid hebben.
(Deze columnist vind ik overigens écht fantastisch! Ik ben fan van hem!)
:-)
3/5
BLOG
De letterlijke definitie van een blog is business-log. Een log is het beste te omschrijven als een overzicht van gebeurtenissen binnen een bepaald kader. Zoals vroeger een log in de scheepvaart werd bijgehouden.
Met een blog probeert de auteur de lezer uiteindelijk tot een Call-To-Action te verleiden. In het blog deelt de auteur namelijk inspirerende kennis waardoor de lezer zomaar een fan kan worden van de blogger. Deze biedt nieuwe inzichten of stappenplannen om zijn lezers verder te helpen met de uitdagingen waar zij voor staan.
Hoewel alle andere vormen van tekstuele communicatie in de vorm van artikelen voor iedere organisatie ook aan te raden zijn, is de blog vooral in het bedrijfsleven en in de politiek een belangrijk middel om te communiceren met de klanten. En, de potentiële klanten.
De blogger is zich er van bewust dat er twee strategieën zijn: je kunt offensief bloggen of defensief bloggen. De keuze die wordt gemaakt is geheel afhankelijk van de gewenste profilering op de lange termijn.
Veel bedrijven en organisaties weten intussen al wel dat het bloggen een wezenlijk onderdeel moet zijn van de gehele marketing- en communicatiestrategie. Niet alleen om potentiële doelgroepen te inspireren maar ook omdat een slimme blogstrategie bijdraagt aan de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.
4/5
OPINIESTUK
In een opiniestuk, dat bijvoorbeeld in een krant of op een nieuws-website geplaatst kan worden (maar natuurlijk ook op uw eigen site!), is het vooral de bedoeling om door middel van een helder betoog de lezer te overtuigen van uw gelijk. U bent namelijk op zoek naar draagvlak. De kracht zit al meteen aan het begin van een goed opiniestuk: in fatsoenlijke bewoordingen legt u uw doel uit. U wilt de lezer op indringende wijze laten zien dat het onderwerp van groot belang is.
Daarna brengt u een aantal argumenten ter sprake, die u in een begrijpelijke en logische volgorde presenteert waarna er een vanzelfsprekende conclusie volgt. In een opiniestuk bent u veel meer verbindend dan in een column. In een opiniestuk speelt u in op de gemeenschappelijke waarden en normen die u hebt met de mensen, die u wilt overtuigen. U bent eigenlijk best wel aardig in uw opiniestuk. Combineer die charme met een goed onderbouwde kritische noot.
Een goed opiniestuk bevat meestal - net als een column - zo een 500 tot 700 woorden. Maar soms geven redacties van media méér ruimte. Informeer dus van te voren als u een opiniestuk wilt plaatsen.
Een excellent opiniestuk kan overigens tot verdere media-aandacht leiden. Beschouw het schrijven van een opiniestuk dus ook als een onderdeel van uw strategie op Free Publicity.
5/5
INGEZONDEN BRIEF
Een ingezonden brief gaat vrijwel altijd in op een directe actualiteit. Er gebeurt iets in de samenleving, zelfs ook lokaal, en u reageert daar binnen enkele dagen op middels een briefje dat u stuurt aan de redactie van een krant of tijdschrift. Een ingezonden brief is kort en bondig. Zonder al te veel fratsen komt u snel to-the-point. U steunt de gebeurtenis of u neemt afstand - met argumenten - van het actuele nieuws. Klip en klaar bent u.
Een ingezonden brief heeft meestal niet meer dan 200 of 300 woorden. Het is dus echt een kunst om zonder al te veel uit te wijden en details te benoemen uw punt te maken.
Daarvoor is het van belang dat u goed weet - van te voren - wat de ware essentie is van de boodschap die u wilt uitdragen.
Meer weten?
We horen van u! We beantwoorden graag uw vragen! Wij helpen heel graag al die bedrijven in het MKB die geen eigen communicatie- of marketingafdeling hebben of waar dit er 'een beetje' wordt bijgedaan. Van een complete communicatie- of marketingstrategie tot aan het creëren van relevante content.
Dat doen we al sinds oktober 2000! Met veel plezier!
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.