Bescheidenheid siert de MKB’er (nu)
TELEGRAAFCOLUMN Jerry Helmers (30 juni 2020)
09 Juli 2020 - Categorie AlgemeenKlik HIER voor de originele versie op de site van De Telegraaf (Premium) * column van dinsdag 30 juni 2020.
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Bescheidenheid siert de MKB’er (nu)
door Jerry Helmers
Vaak verbaas ik me over ondernemers die géén publieke aandacht voor zichzelf of hun bedrijf willen. Dat ze zich dan zéér terughoudend opstellen als er een kans op Free Publicity aan de deur klopt. Of, dat ze ‘nee’ zeggen op een interviewverzoek van Het Lokale Sufferdje. Onbegrijpelijk.
Tegelijkertijd ben ik heel liberaal. Eigen verantwoordelijkheid. Dán de concurrent maar de kans geven 2-minutes-of-Fame op de radio vrijelijk in te vullen. Dat geldt ook voor Social Media. Vanzelfsprekend kan iedereen daar ook zijn persoonlijke inschatting op maken.
Tóch ben ik in de afgelopen weken wat geschoven in opinie ten aanzien van het creëren van Free Publicity en gratis aandacht voor jezelf.
Ik leg het u uit.
Er zijn nu nogal wat MKB’ers die het moeilijk hebben.
De Corona-subsidierondes zullen immers met grote zekerheid niet verlengd worden en je kunt je vingers er op natellen dat veel bedrijven het loodje leggen of moeten saneren.
Knagende onzekerheid
Daar zijn overigens al voorbeelden van. En het zijn juist die nieuwe failliete ondernemers, waar ik me over heb verbaasd. Zo zag ik een bedrijf in het MKB dat vóór de Coronacrisis 45 medewerkers in dienst had. De eigenaar moest saneren; hij gaat nu in zéér afgeslankte vorm met ongeveer 15 mensen verder.
Het rekensommetje is helder: 30 (ex-)medewerkers zitten plots thuis in grote vertwijfeling en met een knagende onzekerheid.
De kans op een nieuwe baan is immers door alle wereldwijde ellende niet groter geworden in de laatste tijd.
Wat ik dan niet begrijp – en dan kom ik bij mijn punt – is dat de ondernemers die hun bedrijven hebben gesaneerd, nu nét iets te vrolijk doen op hun eigen (persoonlijke) Social Media-accounts. Zo hoorden de 30 medewerkers van dat hier eerder genoemde bedrijf, op een donderdag dat het voor hen definitief voorbij was.
Maar meteen op de aansluitende zaterdag liet de baas trots op Social Media zien dat hij met champagne, sushi en andere smakelijke lekkernijen in buffetvorm, zijn nieuwe peperdure sloep inwijdde en Het Nieuwe Meer bij Amsterdam opvoer.
Beste lezers, verplaats u zich eens even in die onzekere en ongetwijfeld ook boze ex-werknemers, die dat (dus!) ook zagen op Social Media. Ik begrijp hun onbegrip en de verontwaardiging wel. Waar is de sociale publieke compassie van de baas?
Deze sloepeigenaar heeft z’n credits definitief verspeeld.
Thumbs Up!
Ander voorbeeld: ik zag een vlogje op Instagram waar de vrouw van de baas haar nieuwe auto kreeg; die werd feestelijk ‘onthuld’ door in de showroom het grote doek van de AUDI weg te trekken. Lachen! Blijdschap. Ook hier champagne. Maar het bedrijf van haar man zat en zit in zwaar weer met helaas ook gedwongen ontslagen.
Hoe – denkt u - zullen de (ex-)medewerkers tegen al deze vrolijkheid aankijken?
Of, dat trainingsinstituut (nog een voorbeeld!) waar ook zo’n beetje iedereen er uit is gebonjourd. En, dat je dan de sanerende ondernemer twee weken later breed lachend en feestend in de tuin ziet barbecuen. Met Thumbs Up.
‘Veel verdriet’
Natuurlijk begrijp ik dat je de ‘achterblijvende’ ondernemer zijn pleziertjes niet kunt ontnemen. De geleverde nieuwe sloep of de bestelde nieuwe auto zeg je niet af. En, eten moet je toch. Dat kan ook in barbecue-vorm. Maar, moet dat in deze bizarre tijden nu zo nadrukkelijk ‘gepresenteerd’ worden aan de buitenwereld, wetende dat die zelfde buitenwereld bestaat uit mensen waar je ‘met veel verdriet’ gedwongen afscheid van nam?
U raadt het al.
Het antwoord is: Nee.
Er zijn namelijk momenten waarop je de o zo gewenste publieke aandacht voor jezelf even moet laten voor wat het is. Zoals nu, tijdens de grootste en meest dramatische economische crisis ná de Tweede Wereldoorlog. Dus, maak een pas op de plaats. Compassie is het begripvolle recept.
Het credo is dan ook kraakhelder: bescheidenheid siert de MKB’er.
Jerry Helmers
(wie ben ik?) (Linkedin-profiel)
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Wil je reageren op deze column?
Stuur een berichtje!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen (1x per maand) waarin de Telegraafcolumns zijn opgenomen?
Meld je meteen aan!
Sinds januari 2010 schrijft Jerry Helmers één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf. Hij schrijft over ondernemerschap in Nederland, zowel persoonlijke eigen ondernemersverhalen als duiding van het ondernemersnieuws in Nederland. Vanaf juni 2020 staat deze column echter bij de Premium-artikelen op de site van de Telegraaf. Daarom voor die 'fans and friends' wordt de column van Jerry ook op deze site gepubliceerd.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.