Sorry klant, het komt me nu even niet uit
TELEGRAAFCOLUMN Jerry Helmers (12 januari 2021)
12 Januari 2021 - Categorie AlgemeenKlik HIER voor de originele versie op de site van De Telegraaf (Premium) * column van dinsdag 12 januari 2021 2020.
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Sorry klant, het komt me nu even niet uit!
door Jerry Helmers
Het was op Nieuwjaarsavond meteen raak: mijn eerste stevige ondernemerschapsdiscussie van dit jaar. Ik was in gezelschap van twee vrienden.
Natuurlijk coronasafe en met inachtneming van de benodigde anderhalve meter. Maar wel met wat bubbels en een veilig schaaltje met hapjes om 2021 in te luiden.
Totdat ik enkele appjes van klanten ontving…
Oei, dáár zat ik op mijn vrije avond niet op te wachten.
Er was namelijk een aantal klanten dat een webformulier op één van mijn sites probeerde in te vullen. Maar, het verzenden van dat webformulier lukte niet. Deze mensen wilden zich graag aanmelden voor wat webinars en trainingen. Dat op zich was mooi nieuws; al meteen op de eerste dag van het nieuwe jaar kon ik al wat omzet opbouwen.
Natuurlijk controleerde ik de vermeende euvels meteen op mijn Smartphone. Inderdaad, het laden van de aanmeldpagina’s ging traag. Ik heb onmiddellijk de laptop, die bijna altijd structureel in mijn rugtasje zit, geopend om het ook daar te controleren. En intussen kwam er nog een appje binnen van een andere vaste klant. (“Ik kan me niet aanmelden!”).
Chagrijnig
Ik werd er goed chagrijnig van zeker toen ik constateerde dat enkele andere websites, die ik ook heb onderbracht bij dezelfde hostingpartij, ook traag reageerden.
Voordat ik het wist zat ik tot ergernis van mijn twee mede-nieuwjaarsvierders achter de laptop om de helpdesk te informeren en screenshotjes te sturen van de foutmeldingen.
Nee, niet gezellig voor de sfeer. Dat geef ik meteen toe. Het had immers een klein nieuwjaarsfeestje moeten zijn. En ja, ik had de planning van de avond initieel ook anders in gedachten. De verwijten lieten niet lang op zich wachten. “Jerry, dat kun je morgen ook doen.” “Je kunt het vanavond toch niet oplossen.” “De wereld vergaat heus niet.” “En, klanten kunnen het morgen opnieuw proberen.”
Maar vooral ook: “We zijn teleurgesteld in je.”
De twee metgezellen, prima vrienden die ik al jaren ken, zijn trouwens – net als ik - ZZP’ers en zouden juist daarom óók moeten weten hoe een (echt) ondernemershart klopt en dat je je klanten altijd en onvoorwaardelijk zo goed mogelijk wilt bedienen. En, dat je ze vooral niet wilt teleurstellen. Want, als een webformulier niet functioneert, dan beschouw ik dat als een teleurstelling voor mijn websitebezoekers c.q. klanten die bij me willen afnemen.
Steunmaatregelen
De twee metgezellen zitten echter fundamenteel anders in elkaar dan ik. Misschien verklaart dát dan wel het verschil tussen hen en ondergetekende. Want, de twee mannen hebben het zwaar gehad. Beiden hebben volop gebruik moeten maken van allerlei steunmaatregelen zoals de TOZO1 en de TOZO2.
En ik niet.
Los van het feit dat ik daar – als persoon – nog steeds trots op ben (Graag gedaan hoor, Rutte, Wiebes en Hoekstra!), is het ook een verdienste. Immers, een groot deel van het eigen (succesvol) ondernemerschap gaat namelijk om die mindset; het altijd op orde willen hebben van je dingetjes. Je uiterste best doen. Nét even een stapje verder gaan. Underpromise. Overdeliver! En… vooral met drive proberen om de (aanstaande) klant niet te laten afhaken. Lang verhaal kort: dat betaalt zich uiteindelijk uit in euro’s op je bankrekening.
Onrustig
Ik heb de aansluitende nacht dan ook onrustig geslapen. Niet omdat ik een stevige discussie met mijn vrienden had. Maar wel omdat ik hoopte dat het de provider - na al mijn alertmailtjes – zou lukken om de bug te vinden om technisch alles weer op orde te krijgen waardoor klanten weer vertrouwen zouden hebben. In mij. In mijn bedrijf. En, in mijn dienstverlening.
De twee metgezellen hebben – zo vermoed ik - wellicht ook onrustig geslapen. Niet zozeer om ons onderling meningsverschil, maar wel omdat ze met angst en beven de komende maanden tegemoet zien. En, over de vraag of het kabinet andermaal in 2021 met nieuwe steunmaatregelen komt. Ze weten immers niet of ze op korte termijn omzet gaan maken en of ze het eerstkomende half jaar rendabel kunnen zijn.
Uiteraard kan ik voor mezelf óók niet in de toekomst kijken. Alleen ben ik wat optimistischer dan zij. Natuurlijk weet ik dat nooit foutloos ben maar ik weet wél dat ik écht geef om mijn klanten. Mijn ondernemershart heeft namelijk al ruim 20 jaar glashelder dezelfde boodschap voor mij: stel klanten niet onnodig teleur.
Ook niet als het jou even niet uitkomt.
Jerry Helmers
(wie ben ik?) (Linkedin-profiel)
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Wil je reageren op deze column?
Stuur een berichtje!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen (1x per maand) waarin de Telegraafcolumns zijn opgenomen?
Meld je meteen aan!
Sinds januari 2010 schrijft Jerry Helmers één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf. Hij schrijft over ondernemerschap in Nederland, zowel persoonlijke eigen ondernemersverhalen als duiding van het ondernemersnieuws in Nederland. Vanaf juni 2020 staat deze column echter bij de Premium-artikelen op de site van de Telegraaf. Daarom voor die 'fans and friends' wordt de column van Jerry ook op deze site gepubliceerd.
Ja, vertel mij eens wat meer over de handige en MKB-vriendelijke communicatie-abonnementen van Crown Media. Ik ben nieuwsgierig geworden! Neem contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.