Succesvol zakelijk bloggen: zijn de 5B’s wel verwerkt?
Business, Bijzonderheid, Behoefte, Beschermengel, Betrokken
05 September 2019 - Categorie AlgemeenGemiddelde leestijd: 1 minuut 12 seconden.
Natuurlijk publiceert uw organisatie zakelijke blogs. U – als MKB’er - weet immers het ultieme doel; uw beoogde doelgroepen gaan u als relevant zien. The Next Step is uiteraard conversie. Omzet dus. En, vanzelfsprekend snapt u dat zakelijk bloggen onderdeel is van een gedegen communicatiestrategie.
In dit korte expertiseblog bespreek ik daarom met u de vijf B’s van een goed zakelijk blog.
Beschouw deze 5B’s als een extra hulp voor het eerstvolgende moment dat u – of uw marketing- of communicatiemedewerker – achter de laptop plaatsneemt om een blog te schrijven.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
U weet uiteraard waar het inhoudelijk over moet gaan. Prima! Natuurlijk hoef ik u niets te vertellen over de zoekmachinemarketing en keywords die u in een blog verwerkt . Ook prima! En ook weet u dat Google uw website op een hogere ranglijstpositie plaatst als u regelmatig publiceert.
Maar vergeet nooit het volgende: toets de inhoud van al uw zakelijke blogs vanaf nu wel onverminderd op de aanwezigheid van de 5B’s. Zonder de 5B’s van zakelijk bloggen, vermindert u uw kansen op conversie en omzet.
De 5B’s zijn:
- Een zakelijk blog heeft altijd het genereren van BUSINESS als einddoel.
- In een zakelijk blog verwerkt u een unieke eigen BIJZONDERHEID.
- Met uw zakelijk blog speelt u in op de BEHOEFTE van uw doelgroep.
- U bent de BESCHERMENGEL van uw doelgroep.
- U bent BETROKKEN bij uw doelgroep.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
1/5
Op weg naar BUSINESS
Wie schrijft die blijft. Maar wie blogt, die wordt gekocht.
Schrijf niet alleen voor de fun maar houdt tijdens het schrijven altijd het ultieme doel in de gaten. U wilt uw lezer(s) verleiden om zaken met u te doen. Of, u wilt hen overtuigen van uw goede ideeën. U wilt hen in beweging krijgen.
Uiteraard is dat alles afhankelijk van de vraag wáár de lezer zich in de Customer Journey bevindt, maar linksom of rechtsom: uiteindelijk zal er een ‘aankoop’ of ‘deal’ moeten worden gesloten. Met uw blog wilt u Business genereren.
Niets meer. En, zeker niet minder!
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
2/5
Uw unieke BIJZONDERHEID
U hebt natuurlijk een uitgesproken visie op de branche en op de trends in uw vakgebied. U wéét als geen ander wat er speelt. Vanzelfsprekend weet u dat beter dan uw concurrenten.
Maak daarom gebruik van uw unieke positie; u bent de autoriteit. Misschien bent u zelfs opiniemaker in uw branche! Juist daarom slaagt u er altijd in om een unieke inhoudelijke en absolute originele twist te genereren bij het schrijven van uw zakelijke blogs.
U schrijft wat niemand anders eerder heeft geschreven. Uw content is bijzonder omdat niemand anders in de markt vergelijkbare content heeft geproduceerd. Kortom, verwerk in uw blog uw absolute unieke en eigen bijzonderheid. U wordt (en bent!) meteen interessanter voor uw doelgroep!
3/5
Inspelen op de BEHOEFTE van de lezers
U bent de reddingsboei van uw lezers! U bent het licht van de eerste vuurtoren aan wal na een lange ruige nacht van het schip op zee. U bent het laatste stukje toiletpapier op een openbaar toilet op Koningsdag midden in de stad…
U lost de geldende uitdagingen van uw lezers op. U bent de helpende hand met uw producten, diensten én informatie. Zónder u stopt de wereld van de potentiële klant met draaien.
Kortom, speel in op de behoefte van uw lezers. Laat zien dat u – en écht u alleen – hen kunt helpen met de uitdagingen waar ze voor ze staan. Appeleer aan die behoeften. De lezer zal zich dan gewaardeerd voelen en de interesse in uw producten, diensten en informatie stijgt.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
4/5
U bent de BESCHERMENGEL
Wat zou de wereld moeten zonder u, uw organisatie of uw producten en diensten? Wat een ellende zal er dan ontstaan. Gelukkig bent ú er om uw klanten de benodigde hulp te bieden. U bent de beschermengel van de markt.
Laat dit op een prettige wijze weten. Verwerk uw ‘zorgtaak’ slim in de teksten van uw zakelijke blogs.
5/5
U bent BETROKKEN
In de Tone-Of-Voice van uw zakelijke blogs toont u compassie. U laat helemaal niet blijken dat het u gaat om het creëren van omzet voor uzelf. Nee. U richt uw focus op het helpen van uw doelgroepen. U kunt de markt (uw potentiële klanten!) begeleiden de staande uitdagingen op te lossen.
U bent betrokken. Niet alleen omdat u in staat bent om de problemen / uitdagingen van uw klanten op te lossen, maar u luistert ook oprecht naar de markt. Betrokkenheid dus.
Hoe nu verder?
Natuurlijk overlappen deze 5B’s elkaar deels terwijl ze toch ook weer een echt eigen uniek karakter hebben. De bottomline van deze 5B’s is dat u ze onvoorwaardelijk goed verwerkt in de teksten van uw blogs. U vergroot daarmee uw kans op een succesvolle Call-To-Action.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
Vindt het u nog steeds lastig om een blog te schrijven?
Ik heb – voor uw gemak – diverse beginzinnen op een rijtje gezet. Ik weet 100% zeker dat deze een goede eerste aanzet zijn om op gang te komen!
Lukt het nog steeds niet om een blog te schrijven?
Dan introduceer ik u graag bij een specialist op het gebied van zakelijk bloggen!
Ik wens u veel schrijf-, communicatie- en marketingplezier!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
P.S. 1
Uw eerste actie: maak van uw CONTACT-formulier een marketingkans!
P.S. 2
Ik had kort geleden ruzie met de buurvrouw. Wat vindt u? Had ik gelijk?
P.S. 3
Ook slim voor uw online-marketing; SpiderWeb-Linking!
P.S. 4
Er komt een economische crisis aan. Zegt men. Wel... een goede voorbereiding is het halve werk!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.