Is dit in 2022 het mooiste voorbeeld van Social Marketing door een Nederlands bedrijf? Spoiler alert: JA!
Jonge start-up GEEZERBOX verovert letterlijk de harten van eenzame jongeren in Rotterdam!
07 Mei 2022 - Categorie AlgemeenAls je als ondernemer met je bedrijf in het MKB niet aan Social Marketing doet, dan tel je niet meer mee. Een bedrijf 'moet' immers iets voor de samenleving willen betekenen. Het hoort bij de tijdgeest waar we in leven.
Zo simpel is het eigenlijk.
Maar bovendien: er zou toch niets mis mee moeten zijn om je vanuit je bedrijf voor de samenleving in te zetten?
In de afgelopen weken stuitte ik op een prachtig mooi voorbeeld van Social Marketing (of lees: maatschappelijk bevlogen en bewust ondernemerschap!).
De jonge Rotterdamse start-up Geezerbox lanceerde een prachtig project in de Maasstad.
Eerst even in het kort over Geezerbox: het bedrijf verkoopt maaltijdboxen voor studenten. Ze willen het zelf waarschijnlijk niet horen, maar je kunt dit jonge bedrijf enigszins vergelijken met HelloFresh, maar dan alleen gericht op studenten. En, dus betaalbaarder. Begin dit jaar was Geezerbox zelfs ook al genomineerd voor de verkiezing 'Start Up van het Jaar'. Dikke complimenten dus voor founder Okke Everts, ook zelf nog student.
Kijk eerst eens naar dit korte snelle filmpje met een mooie boodschap:
In april lanceerde GeezerBox een campagne waarbij aandacht werd gevraagd voor de ongeveer 13% jongeren in Nederland die aangeeft psychisch ongezond te zijn. Het aantal zelfmoorden onder studenten is mede door de lockdown-drama’s gestegen.
GeezerBox helpt deze jongeren bij het oppakken van hun sociale leven door hen maaltijdboxen aan te bieden waarmee ze weer samen kunnen komen met leeftijds- en lotgenoten.
Want… “Het geluk zit ‘m in de kleine dingetjes”.
Daarmee doelt de bevlogen CEO op het gewoon gezellig samen kunnen eten.
Dus, samen koken, de tafel dekken, afwassen. Socializen dus. Iets wat ooit min of meer normaal was maar onder druk kwam door de dramatische corona-ellende van de afgelopen twee jaar.
Natuurlijk gaat de tekst over dit inspirerende voorbeeld van Social Marketing verder onder de afbeeldingen.
Foto boven: de Geezerbox-bezorgers zie je steeds meer in het straatbeeld van Rotterdam.
Foto onder: het wordt weer een feestje in de keuken.
De C van Charity
Zó doe je dus aan Social Marketing. Je laat je betrokkenheid met de samenleving zien en je doet er ook iets concreets mee. Veel complimenten dus voor Geezerbox.
Het jonge bedrijf heeft de C van Charity (uit de MarketingCode) dus goed toegepast. Nee, wij hebben zélf niet deze actie voor de Rotterdamse start-up bedacht. Alle credits zijn voor Geezerbox-zélf.
De vraag is dus (tevens de wijze les uit deze Geezerbox-casus) wat jij kunt doen aan Social Marketing?
- Kortom, hoe geef je vorm aan de C van Charity in de totale Marketingmix?
Hieronder lees je ter inspiratie hoofdstuk 16 uit De MarketingCode.
De van Charity is een van de 69C's uit de MarketingCode.
Een béétje ondernemer heeft oog voor wat er in de samenleving speelt en probeert daar een bijdrage aan te leveren. De grote vraag is echter altijd op welke wijze je je kunt profileren met deze C van Charity.
En, 'moet' je je daarmee wel willen profiteren? Ga je hardop in al je uitingen zeggen dat je bijvoorbeeld 2.000 euro hebt geschonken aan de lokale kinderboerderij?
Daarnaast vraag je je ongetwijfeld af wélke goede doelen je zou willen steunen.
Vraag eens aan je medewerkers wat zij belangrijk vinden. Misschien zijn zij in hun vrije tijd met iets heel maatschappelijks of sociaals bezig. Prima uiteraard! Wellicht kun je jouw medewerkers daarin ondersteunen?
Ze zullen het als een leuke tertiaire arbeidsvoorwaarde beschouwen en ze zullen nog meer – vanuit hun hart - de ambassadeur zijn voor jouw commerciële doelstellingen. Dat is – zo begrijp je – een leuke bijvangst voor jou.
Kortom, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen dus.
Of, Maatschappelijk Bewust Ondernemen.
Of, Maatschappelijk Betrokken.
Maak echter wél een heldere keuze of je hiermee wel of niet naar buiten treedt. Linksom of rechtsom: als de buitenwereld ervaart dat het van jouw kant uit oprechte betrokkenheid is met de samenleving, dan ontvang je altijd waardering. Uiteindelijk is dat goed voor de beeldvorming over jouw bedrijf.
De C van Charity als onderdeel van de MarketingCode is dan ook – gek genoeg – tegelijkertijd een ‘ordinair’ PR-instrument. Doe daar iets mee.
Iets geven aan de buitenwereld is dus ook goed voor jouw bedrijf.
Een keertje hierover sparren?
Neem contact met me op!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de MarketingCode. Neem svp contact met mij op; ik zou graag willen weten wat de Code voor mijn organisatie kan betekenen
Lees hier ons privacy statement.