Trending Topic Marketing is het MKB-credo als het er écht op aankomt: metéén resultaat!
Voor MKB'ers die onmiddellijk willen scoren!
27 Oktober 2020 - Categorie AlgemeenSoms moet het even. Als het ertoe doet. Gooi al het andere werk meteen neer. First Things First. Ongepland maar wel nodig om kansen te pakken: Trending Topic Marketing!
Vorige week was het voor mij weer even 'alle remmen los'. Ik had geen keuze. Want, ik zag een kans. En greep die.
Ik gooide letterlijk al mijn andere werk op dat moment neer. In anderhalf uur tijd scoorde ik een enorme conversie. Heel simpel.
Nou ja, simpel.
Ik reageerde gewoon alert mede omdat ik ál-tijd per definitie opensta voor inspiratie en prikkels vanuit de buitenwereld.
Het is geen ingewikkeld ondernemers- of marketingverhaal. Maar ik deel het hier met plezier omdat ik hoop dat ook u - als ondernemende MKB'er - begrijpt dat er dus ook voor u een kans ligt.
Ik noem het: Trending Topic Marketing. Met volle kracht vooruit.
Goed, hier komt mijn marketingbelevenis:
Vorige week (derde week van oktober 2020) was ik lekker rustig op kantoor aan het werk en was ik zo rond 12.00 uur 's middags al aardig op schema met het wegwerken van mijn To Do-lijstje voor die dag.
Ik had op de achtergrond de televisie aanstaan en daar hoorde ik het nieuws dat Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima een videoboodschap online hadden geplaatst.
Ze boden het Nederlandse volk excuses aan voor hun onbezonnen en ondoordachte vakantietrip naar Griekenland.
Ik spitste mijn oren.
En mijn marketing- en communicatiehart klopte sneller.
Want... natúúúúúúrlijk had ik een mening over de wijze waarop het Koningspaar deze excuses aan ons aanbood. En die mening wilde ik delen met de wereld.
Bovendien was het overduidelijk dat deze speech de komende dagen het nieuws zou beheersen!
Ik gooide al mijn werk neer en schreef onmiddellijk een blog over deze video-excuses. Ik beschreef wat er 100% faliekant fout was aan de wijze waarop de Koning zijn excuses aanbood. En, waarom de excuses dus ongeloofwaardig waren. Met natuurlijk een tip voor alle lezers: wat kun je het beste doen als je een groep mensen oprechte excuses wilt aanbieden?
En, wat moet je laten.
Ik had het expertiseblog binnen 45 minuten geschreven. Ik voegde er bovendien nog een pop-up aan toe die de lezers zouden zien als ze zich 20 seconden op de desbetreffende pagina zouden bevinden. En in die pop-up zat een alert voor de webinars 'Speech van je Leven' die we bij debat-trainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub aanbieden. Want... de nieuwsbrief was voor mijn debatclub.
In 10 minuten tijd had ik het blog gedeeld op al mijn Social Media kanalen.
En, ik heb meteen een EXTRA nieuwsbrief gemaakt en verzonden. Ongeveer anderhalf uur ná het online zetten van de videoboodschap kon ik dus een relevante én ACTUELE boodschap verzenden aan alle abonnees op de nieuwsbrief.
De conversie?
-
Een record aantal kliks vanuit de nieuwsbrief.
(Meer dan 50% van alle abonnees klikte binnen een etmaal naar het blog toe!) -
Een record aantal unieke views - ook vanuit Social Media - voor het prikkelende expertiseblog.
-
Binnen 24 uur 4 aanvragen voor een dagvoorzitterschap en een workshop debatteren voor beginners.
-
Binnen een week 5 webinars 'Speech van je leven' verkocht.
-
0 afmeldingen voor de digitale nieuwsbrief.
-
In 24 uur tijd 34 aanmeldingen erbij voor de digitale nieuwsbrief.
De reden van deze hoge conversie?
- Actualiteit, actualiteit, actualiteit....
Immers, 'heel Nederland' had wel een mening over de excuus-speech van de Koning. En daar kwam dan ineens ook nog eens de analyse van de deskundige, die eigenlijk bevestigde wat veel Nederlanders al vonden. Mensen zijn geïnteresseerd in het trending topic van dát moment en dús willen ze er iets over lezen!
- Sneller dan de concurrent!
Natuurlijk zijn er ook andere debat-trainingsinstituten in Nederland maar wij waren de eersten! We waren dus sneller dan de concurrent. Dat geeft - heel simpel - een voorsprong.
- Goed voor de beeldvorming
Als je ergens verstand van hebt (zoals bijvoorbeeld over 'spreken in het openbaar', 'pitchen', 'debatteren' en 'speechen', dan hoef je niet lang na te denken over 'dingen' die in de samenleving gebeuren en jouw vakgebied of expertise raken. Stel dat ik nog 2 dagen had moeten 'nadenken' over mijn eigen analyse van de speech van de Koning, dan was dit niet goed geweest voor de beeldvorming. Snelheid is in dit geval voor de ontvangers een bevestiging van duidelijke expertise!
- Goed schrijfwerk
Oké, natuurlijk begrijp ik dat je niet alleen de expertise in huis moet hebben. Het spreekt voor zich dat je uiteraard ook in staat moet zijn om behoorlijk snel een goed leesbaar blog te produceren. Wel... dat lukte. Met dank aan mijn grote vriend en toeverlaat, de alom geprezen BlogBoy! ;-)
Hieronder twee eerdere blogs waarbij ik dezelfde Trending Topic Marketing-strategie toepaste (en die dus onwaarschijnlijk veel werden gelezen):
- Slechts 3 uurtjes ná de geruchtmakende persconferentie van Maria Sharapova, deelde ik mijn visie met de wereld.
- Al tijdens het verkiezings-campagnedebat voor de Tweede Kamer, schreef ik dit blog.
Toen de RTL4-uitzending was afgelopen, publiceerde ik mijn visie....
Maar zoals gezegd:
Het blog over de video-excuses van het Koningspaar brak ook bij mij alle records!
Dus, wat is mijn tip voor u?
- Gooi al uw werk meteen neer als er iets in uw branche of vakgebied gebeurt, wat 'hot and happening' is en reageer ONMIDDELLIJK met een blog, vlog of andersoortige publicatie.
Dus, sta open voor inspiratie en prikkels van buitenaf. En doe er wat mee!
- Maak dit tot een onderdeel van uw slimme contentstrategie!
Zullen we hier een keertje over sparren?
Ik wens u veel 'Trending Topics!'
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
DEZE ZOMER HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.