Emma Wortelboer had niet in de smiezen dat ze door Thierry Baudet werd ingezet als marketinginstrument
De verrassende inspiratie voor ondernemers die ook hun punt willen maken!
24 Februari 2021 - Categorie AlgemeenAls eerste: schakel uw persoonlijke mening over Thierry Baudet of het Forum voor Democratie eens uit.
Of u het nu wel of niet eens bent met hem of zijn partij: het maakt niet uit. Het is in die zin ook volstrekt niet relevant om eventueel na afloop van het lezen van dit blog aan mij te vragen op welke partij ik stem. Is niet interessant.
Want, dit blog gaat alleen maar over:
-
Marketing
-
Communicatie
-
Strategie en
-
Free Publicity.
-
En, over hoe politicus Thierry Baudet zijn doel bereikte.
Dat leverde niet alleen leuke televisie op.
Maar het werd ook een inspirerende Lesson Learned, voor het moment dat u zelf uw punt wil maken, bijvoorbeeld als u in de media bent. Al is het ‘maar’ bij de lokale televisie of tijdens een interview voor het plaatselijke sufferdje.
Bekijk eerst eens het filmpje hieronder.
En, lees dan verder.
Nadat dit moment op televisie werd uitgezonden (18 februari 2021), gingen alle analyses los. Vooral op Social Media. Thierry Baudet zou een angsthaas zijn. Hij zou dédain hebben. Hij zou een loser zijn. En: hij zou niet weten hoe hij met de media moet omgaan.
Maar… dat laatste is niet waar: Baudet wist beter dan wie dan ook hoe hij met de media moest omgaan.
LET OP: Vergeet niet ná het lezen van dit blog ook de 2 interessante PS'jes onderaan even te bekijken! |
Hij wist namelijk heel goed van te voren welke boodschap hij wilde afgeven. Die boodschap was overigens ook geen verrassing want hij roept het al jaren: ‘De NPO moet gesaneerd worden!’ Weg met de NPO! De NPO heeft geen toegevoegde waarde en is alleen maar vooringenomen.’
Precies die boodschap – het is immers campagnetijd zo in de aanloop naar de verkiezingen op 17 maart – heeft hij uitstekend kunnen overbrengen. Hij wilde zijn ‘gelijk’ bewijzen (‘De NPO deugt niet’).
Heeft hij dan nu iedereen overtuigd door de wijze waarop hij handelde jegens Emma Wortelboer? Zal hij nu definitief zijn gelijk hebben behaald?
Uiteraard niet.
Maar Baudet wist wel op WELKE MENSEN (lees: welke kiezers) hij zich moest richten.
MARKTINDELING
Als we ‘Het Nederlandse Volk’ voor het gemak eens in vijf groepen indelen waarbij we uitgaan van de vraag hoe mensen over Baudet en het FVD zullen denken, dan krijg je bijvoorbeeld onderstaande indeling.
Baudet wist goed dat hij de mensen die zich in de twee rechterkolommen bevinden, nooit gaat overtuigen. Daarentegen was en is hij er zich van bewust dat de kiezers die zich in de twee linkerkolommen bevinden, wel aan zich zal kunnen binden.
Als eerste de mensen geheel links: die zijn al fan van hem en zullen op hem stemmen. Deze mensen zien bevestigd dat Baudet gelijk heeft (‘De NPO deugt niet.’).
De mensen in de tweede kolom van links zullen ervaren dat Baudet ‘misschien toch wel een punt heeft’ waardoor de interesse in Baudet – door zijn handelen in dit TV-fragment - toeneemt. Deze mensen staan enigszins open voor het geluid van Baudet. En de kans is aanwezig dat zij dus enigszins naar de linkerkolom zullen opschuiven.
Zoals je ziet staat de rode cirkel in deze staafdiagram ook een heel klein stukje in dat deel van de bevolking dat volledig neutraal is.
Ook daar zullen er echt wel mensen zijn die door wat er gebeurde op televisie iets opschuiven naar links.
Maar niet iedereen. De mensen zijn voornamelijk neutraal.
LET OP: Vergeet niet ná het lezen van dit blog ook de 2 interessante PS'jes onderaan even te bekijken! |
WAT IS DE WIJZE LES VOOR U?
Wel, u bent bijvoorbeeld ondernemer in het MKB, of ZZP’er, en ook u bent elke dag bezig met het overtuigen van de markt. Want, uw producten of diensten zijn immers ‘de beste’.
U zult echter ook weten dat er altijd een groep is in de markt die nooit met u in zee zal gaan… Wel, die hoeft u dan ook niet te overtuigen.
Met andere woorden: richt u zich in al uw marketingcommunicatie dan ook op de groepen (doelgroepen, prospects) in de markt die op dit moment het meest voor uw geluid openstaan.
Dáár ligt namelijk de grootste kans op rendement. Het heeft namelijk helemaal geen zin om een generieke boodschap voor iedereen te maken. Je kunt nu eenmaal niet iedereen overtuigen.
Het overbrengen van die boodschap - namens uw bedrijf - kunt u uiteraard vormgeven door middel van een slimme blogstrategie. Maar ook kunt u er vanaf nu voor kiezen om de belangrijke marketing-tool Free Publicity een serieus onderdeel van uw totale marketingmix laten worden.
U wilt namelijk toch ook (net als Baudet) bereik, op weg naar een grotere bekendheid, een betere profilering en een hogere omzet?
DE CRITICI VAN BAUDET CREËRDEN TROUWENS OOK BEREIK… VOOR BAUDET!
Overigens is het ‘grappig’ om te zien dat de vele critici, die zich intens ergerden aan het optreden van Baudet in dit TV-programma, gek genoeg door hun kritieken juist een podium gaven aan Baudet.
Want door onder andere op Social Media flink te fulmineren tegen het ‘belachelijke gedrag’ van Baudet, maakten zij het bereik van Baudet groter.
LET OP: Vergeet niet ná het lezen van dit blog ook de 2 interessante PS'jes onderaan even te bekijken! |
Immers, de mensen die het televisiefragment nog niet hadden gezien, zullen ongetwijfeld nieuwsgierig zijn geworden op het moment dat ze op Social Media de kritieken voorbij zagen komen. ("Maar wat is er dan gebeurd? Ik ga nu zelf even het filmpje bekijken!")
De FVD-politicus heeft dus wel degelijk een succesvol campagnemomentje gehad, want linksom of rechtsom: hij wil zijn boodschap zo breed mogelijk verkondigen, in ieder geval aan de mensen die open staan voor zijn geluid.
De critici hebben hem dus eigenlijk ook nog geholpen.
Met andere woorden: Baudet wist hoe het werkte. Hij profiteerde optimaal van dit moment van Free Publicity.
En daarom eindig ik dit blog – beste lezer, ondernemer, MKB’er of ZZP’er – met 3 belangrijke vragen:
-
Als u in de krant verschijnt met een artikel (u wordt geïnterviewd door een journalist) of als u een kans krijgt om op televisie of radio te verschijnen: WAT is dan de KERN van uw BOODSCHAP?
-
WIE wilt u precies overtuigen?
-
En, HOE krijgt u dit voor mekaar?
Emma Wortelboer had in ieder geval niet in de smiezen dat zij door Thierry Baudet heel slim en strategisch werd ingezet als marketingmateriaal.
Dat geldt ook voor u, als u in de media mag verschijnen. Beschouw de media als een ordinair marketingkanaal voor uzelf.
Claim onvoorwaardelijk uw moment.
Grijp uw kans. Pitch Like A Bitch! Dit is namelijk precies wat Baudet deed!
LET OP: Vergeet niet ná het lezen van dit blog ook de 2 interessante PS'jes onderaan even te bekijken! |
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
PS 1 - (over de truc van Lilliane Ploumen)
Overigens heeft Lilliane Ploumen van de PvdA afgelopen week exact ‘dezelfde truc’ uitgehaald. Toevallig ook tégen Baudet. Zij wilde niet met hem in debat. En daar had ze een reden voor. Wel, dat debat komt er niet. En tóch heeft Ploumen een statement daarmee kunnen maken, waardoor ze bereik creëerde.
Overigens wel jammer dat dit debat er niet kwam. Wij hadden nog wel een excellente dagvoorzitter gekend die dit debat professioneel had kunnen leiden. En, als Baudet en Ploumen hun debatvaardigheden hadden willen bijschaven, dan hadden we ook wat dat betreft nog wel een leuk adresje geweten! ????
PS 2 - (Hoe bescheiden bent u?)
Mijn credo is altijd: 'Bescheidenheid siert de mens, maar niet de ondernemer!'. Het is dus van belang om bewust te werken aan een slimme strategie om meer aandacht te krijgen. Elke ondernemer zou onvoorwaardelijk bereid moeten zijn om de catwalk te pakken!
En... laat de Catwalk nu precies één van de belangrijkste C's van CommunicatieMarketing te zijn. Ik heb het hierover in mijn boek 'De MarketingCode' dat kort geleden is uitgekomen.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.