Scoren met een zakelijk blog: maak gebruik van de 3 verschillende vormen van actualiteit!
Acute, terugkerende of gecreëerde actualiteit
22 Oktober 2018 - Categorie AlgemeenEen goed zakelijk blog moet rendement opleveren. Bewijs daarom uw deskundigheid. U kunt daartoe verschillende vormen van actualiteit inzetten. Maar, hoe doet u dat?
U kunt daarom bij de planning van uw blogpublicaties rekening houden met de volgende vormen van actualiteit:
- Acute actualiteit
- Terugkerende actualiteit
- Gecreëerde actualiteit
We bespreken ze hieronder.
1. ACUTE ACTUALITEIT
U hebt over uw eigen vakgebied absoluut alle kennis in huis. Dat is één ding dat zeker is. U weet waar u over praat en natuurlijk hebt u een mening over alles wat er in uw vakgebied gebeurt. Eigenlijk vindt u van uzelf dat u dé autoriteit bent.... Toch?
Hoe heerlijk is het dan om te reageren op een acuut nieuwsfeit dat zich in uw branche afspeelt. Of, dat uw vakgebied wezenlijk raakt.
In een blog verwoordt u wat u van het nieuws vindt. Eigenlijk bent u dus een snelle opiniemaker. U duidt de gebeurtenissen. De lezer zal bovendien uw snelheid van reageren op die gebeurtenissen waarderen. U hebt immers niet lang over uw mening hoeven nadenken. U weet waar u voor staat. Een echte expert weet wat hij vindt. Die hoeft niet een week of langer na te denken over het plotselinge ontstane nieuwsfeit.
Twee succesvoorbeelden van ons (ter inspiratie):
Maria Sharapova (1)
Ons - met afstand - best gelezen blog ooit is nog steeds het artikeltje dat wij schreven over tennisster Maria Sharapova, die in 2016 in Los Angeles een persconferentie had belegd omdat ze was betrapt op doping.
Ongeveer een half uur nadat het nieuws van Sharapova wereldwijd bekend werd, publiceerden wij een blog over crisiscommunicatie. Natuurlijk deelden wij het blog op Social Media en we verstuurden meteen een nieuwsbrief. Duizenden - en echt duizenden (!) - lezers in een paar uur tijd. Het heeft ons geen windeieren gelegd. Met dank aan Maria Sharapova.
Diana Matroos (2)
Een ander blog van ons scoorde ook extreem goed omdat wij absoluut de eerste in Nederland waren die een blog publiceerden over het dramatisch verlopen verkiezings-campagnedebat voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017.
Al tijdens het live debat op RTL-4, zagen wij de Nationale Verontwaardiging op Social Media, over de wijze waarop gespreksleidster Diana Matroos het debat leidde. En letterlijk één seconde na afloop van de TV-uitzending hadden wij het blog klaar. En, we publiceerden het. Jawel, we startten met het schrijven van het blog terwijl het nieuws zich ontwikkelde....!
Ook hier: duizenden lezers in een paar uur tijd. Simpelweg omdat we inspeelden op iets waar heel Nederland het op dát moment over had. Opnieuw, geen windeieren! Met dank aan TV-presentatrice Diana Matroos.
Kortom.... Be Prepared.
Meteen dus reageren op groot(s) nieuws uit uw branche of vakgebied. U bent dan de eerste (en daarom vaak: de beste!) opiniemaker!
2. TERUGKERENDE ACTUALITEIT
Elk kalenderjaar heeft ook in uw vakgebied een zekere vorm van 'terugkerende' actualiteit.
Zo worden ziektekostenverzekeraars in november en december heel actief omdat 1 januari traditioneel de datum is waarop mensen van verzekeraar (moeten) zijn gewisseld. Voor deze verzekeraars is het dus van belang om op die belangrijke deadline van 1 januari in te spelen en de juiste content te creëren in de aanloop naar die absolute deadline.
Maar wat denkt u van bijvoorbeeld de touroperators die zomervakanties willen verkopen?
Zij weten dat de meeste mensen - gemiddeld genomen - al in januari of februari beslissen over de bestemming van hun zomervakantie. Wel... ik ben er van overtuigd dat op hun contentkalender staat genoteerd dat ze juist in die maanden met content (zoals blogs en vlogs) komen, om de vakantieganger-in-spé te interesseren en warm te maken voor allerlei vakantiebestemmingen.
Dit alles is van te voren te plannen. Deze blog-actualiteit komt elk jaar terug.
De vraag aan u is dus: wat zijn de cycli in uw branche of vakgebied? En, speelt u daar slim op in met uw blogs en publicaties?
3. GECREËERDE ACTUALITEIT
Als u in uw contentplanning 'op zoek' bent naar onderwerpen voor uw blogs (en vlogs), kunt u actualiteit creëren.
Zo hadden we dit jaar (2018) op 25 mei de invoering van de wet AVG. Wel, een advocatenkantoor kan hier nu nog steeds op inspelen door bijvoorbeeld een blog te publiceren met de vraag wat de 10 meest gestelde vragen zijn in de eerste 250 dagen ná invoering van deze wet. Men publiceert dan het blog op exact 250 dagen ná 25 mei.
Of, als u weet dat er in uw branche of vakgebied per komende 1 januari een nieuwe wet van kracht wordt, dan kunt u 'actualiteit creëren' door exact 100 dagen (als voorbeeld) vóór deze 1 januari een blog te publiceren met de titel: 'U hebt nog 100 dagen om ....... op orde te brengen!'. En, u deelt dan uw expertise.
Een eigen onderzoek...
Maar ook kunt u denken aan het verwelkomen van bijvoorbeeld de 10.000e klant, de 75e deelname van een klant aan een workshop of training of.... het 20-jarig bestaan van uw bedrijf. Ook kunt u een eigen onderzoek doen en de uitkomsten daarvan als nieuwswaarde naar buiten brengen. Grote organisaties doen dit over het algemeen al heel goed. Ze houden een enquête onder alle klanten en alleen al op basis van de onderzoeksresultaten, weten ze een blog of nieuwsartikel te genereren.
Zoals bijvoorbeeld: "64% van onze klanten heeft meer omzet gedraaid in 2018 ten opzichte van 2017. Ze geven het afgelopen jaar een 8. De verwachtingen voor 2019 zijn nog beter: 73% van de klanten verwacht een verdere omzetstijging......"
Beschouw al deze ideeën als handige haakjes om in gesprek te gaan met uw lezers.
Uiteindelijk maakt u hiermee reclame voor uw producten en diensten te maken. Of, in ieder geval genereert u op een positieve wijze aandacht op basis van nieuwswaarde. Voor deze 'gecreëerde' actualiteit, is uiteraard wel enige creativiteit nodig. Maar, als u zich binnen uw organisatie bezighoudt met marketing en bedrijfscommunicatie, dan is dat geen probleem, toch?
EN NU BENT U AAN ZET!
Loop bovenstaande drie vormen van actualiteit eens door ten aanzien van uw eigen contentplanning.
Omarm deze ten behoeve van uw eigen slimme blogstrategie. We zijn er van overtuigd dat uw lezers dit waarderen. Ze beschouwen u nog meer als dé expert of als dé autoriteit binnen het vakgebied.
Dit is écht geen overbodige luxe; bedrijven met zichtbare expertise en met bewezen autoriteit hebben het nl. altijd makkelijker gehad om nieuwe klanten aan zich te binden.
We wensen u veel succes! Overigens.... een bizar slecht geschreven blog kan nog steeds succesvol zijn....
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.