Scoren met een redactioneel artikel.... Kan dat?
Pas de 10% = 100%-regel toe!
21 Augustus 2019 - Categorie Algemeen
Leestijd: 1 minuut en 18 seconden
Dit artikel was eerder op 12 juli 2015 gepubliceerd. Aangepast voor publicatie op 21 augustus 2019
U hebt het vast wel eens meegemaakt…. U krijgt ‘ineens’ de kans om in een vakblad, of in een krant, of op een nieuwswebsite, iets over uzelf en uw product of dienst te vertellen.
Er zijn talloze redenen waarom dat u aangeboden kan worden en natuurlijk zegt u geen ‘Nee’. De redactie vraagt echter wel of u het stukje zelf wilt schrijven. Wow! Wat een kans! U krijgt zomaar een stukje Free Publicity.
De essentie
Maar ja – wat is de essentie van een écht goed redactioneel artikel? Die belangrijke vraag kan men vanzelfsprekend ook doortrekken naar een advertorial (een betaald redactioneel artikel, dat vaak door de redactie aan u wordt gegund als u adverteert).
Maar hóe pakt u dat aan?
Wij hebben het antwoord!
Wat is een succesvol redactioneel artikel?
Pas de 10% = 100% -regel toe.
Het is eigenlijk heel simpel. Tel het aantal woorden van het geschreven artikel op en zorg ervoor, bij het schrijven, dat maar maximaal 10% van de woorden daadwerkelijk over u, het feitelijke product of de aan te bieden dienst gaat. Dus: in een artikeltje van 500 woorden, besteedt u maximaal 50 woorden aan hetgeen u feitelijk wilt verkopen.
Natuurlijk wilt u wél graag uw product, dienst of idee verkopen. (Ik begrijp dat best wel!)
Maar weet u..... Eigenlijk is de lezer (de potentiële klant!) daarin niet geïnteresseerd.
Oplossingen!
Die wil vooral weten welke oplossing u ziet voor zijn probleem. U dient dus het probleem (van de markt, van de doelgroep, van de klant) te omschrijven, een stukje emotie te raken en vanzelfsprekend uw visie daarop te ventileren. De lezer moet zich persoonlijk in iets herkennen. En dát is in ieder geval niet hetgeen u wilt verkopen....
Begrijpt u?
Ik begrijp uw eerste reactie nu meteen.
U bent nu natuurlijk bang dat uw lezer (uw doelgroep, uw potentiële klant) nu te weinig te weten komt over hetgeen u werkelijk wilt verkopen. En dat klopt. Maar dat is ook helemaal niet van belang. Die lezer heeft namelijk behoefte aan een leverancier die visie uitstraalt, die oplossingen biedt en die werkelijk – vanuit het hart – begrijpt wat de persoonlijke en zakelijke uitdagingen van zijn lezersgroep zijn.
Uw reclame en uw acquisitie zijn bij deze 10% = 100%-regel dus feitelijk verpakt in het profileren van uzelf als expert, als deskundige, als de leverancier met een missie. Dát is wat aanspreekt.
Communiceer dat u snapt, waar het werkelijk om gaat.
Als u slechts 10% (liefst minder!) van de woorden spendeert aan het ‘keiharde verkoopverhaal’, dan heeft u 100% effect.
U bent namelijk geloofwaardig(er) geworden. Het vertrouwen in u - als potentiële leverancier - is gestegen. En we willen toch alleen maar zaken doen met een leverancier die je kunt vertrouwen....?
Overigens, in dit miniblogje van mijn hand heb ik de 10% = 100% regel vanzelfsprekend ook toegepast.
Want heeft u mij in alle regels hierboven horen zeggen dat u Crown Media kunt inhuren om bijvoorbeeld uw bedrijfscommunicatie te verzorgen?
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.