De MKB-ondernemer verspeelt zijn reputatie als hij deze vragen NIET kan beantwoorden
Wat zijn úw antwoorden op de 8 reputatievragen?
10 December 2019 - Categorie AlgemeenLeestijd: 56 seconden.
Een ondernemer wil met zijn bedrijf geloofwaardig zijn. En, betrouwbaar. Want, alleen dáár ligt de basis voor een hogere omzet, meer klanten, toenemende (bedrijfs)economische reuring én ambassadeurschap van de buitenwacht.
Kortom, de ondernemer wil met zijn bedrijf een goede, positieve reputatie hebben, houden en verder uitbouwen.
Nu kan ik misschien wel 100 kenmerken van een geloofwaardige of betrouwbare ondernemer in een blog benoemen (zoals bijvoorbeeld: afspraak = afspraak), maar ik beperk me in dit stukje proza tot de allerbelangrijkste…
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
Want, het viel me op dat veel ondernemers het antwoord op de hierna volgende vragen niet of nauwelijks wisten. Ik sprak ze soms informeel, dus één-op-één, maar soms ook in een zekere formele setting als dagvoorzitter of gespreksleider bij verschillende events. En omdat deze ondernemers dat antwoord niet of nauwelijks wisten, ben ik er van overtuigd ik dat ze in tijden van het allesomvattende marketingcredo ‘Content Is King’, kansen missen.
Jammer, jammer, jammer!
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
De (8) essentiele reputatie-vragen zijn:
-
Wat waren in het afgelopen jaar (2019) de belangrijkste ontwikkelingen in uw vakgebied of branche?
-
En, waarom waren deze ontwikkelingen zo belangrijk?
-
Zijn deze (branche-)ontwikkelingen incidenteel of structureel?
-
Wat is de oorsprong van deze ontwikkelingen?
-
Wat zijn voor het komende jaar (2020) de belangrijkste ontwikkelingen in uw vakgebied of branche?
-
Waarom zijn die ontwikkelingen in het komende jaar zo belangrijk?
-
Zijn die te verwachten (branche-)ontwikkelingen incidenteel of structureel?
-
Welke invloed hebben deze ontwikkelingen op de producten/diensten die u levert?
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
Bedrijfsprofilering
Ogenschijnlijk lijken dit ‘makkelijke’ vragen. Maar schijn bedriegt.
Ze zijn echter wel van belang. Als u – als ondernemer in het MKB - in staat bent om deze vragen (voor uw branche of vakgebied) feilloos en goed onderbouwd te beantwoorden, dan is dit een positieve impuls op uw (bedrijfs)profilering in de markt.
Immers, de markt (uw potentiële klanten en doelgroepen) beschouwt u en uw organisatie dan als een autoriteit. Vooral in de Business-To-Business heeft men bij het zakendoen behoefte aan businesspartners die verstand van zaken hebben. Dus, die een visie bezitten en breder durven te kijken dan alleen en uitsluitend de eigen producten- en dienstenrange.
We zijn met z'n allen dol op inspirerende ondernemers die weten wat er in de wereld en de samenleving speelt, hoe ze die ontwikkelingen duiden en hoe ze dwarsverbanden ontdekken én definiëren.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
Ondernemers die visie hebben, weten hoe ze oplossingen kunnen formuleren.
En daarmee helpen ze hun klanten!
Goed voor hun reputatie!
Natuurlijk begrijpt u dat The Next Step ook van belang is;
Op welke wijze etaleert u zichzelf met die visie? Hoe laat u aan de buitenwereld zien dat u de meest relevante visie hebt en vooral dat u geen meningloze ondernemer bent. Zo kan een slimme blogstrategie (dus content!) hier een bijdrage aan leveren. Goed voor de profilering.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
Of denkt u eens voor uw organisatie na over strategische Free Publicity!
Dit is - in mijn optiek - het meest onderschatte PR-instrument uit de marketing- en communicatiemix.
Maar natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om in de markt aan deze o zo gewenste profilering te werken.
Zullen we hier een keer over sparren?
Of, als u geen tijd hebt om te sparren (No Problem!), dan heb ik nog een leestip voor u. Bijvoorbeeld hoe u binnen uw eigen branche opiniemaker kunt worden (maar liefst 18 tips!).
Tot slot...
We hopen dat u de bottomline van dit blog te pakken hebt:
U bent met uw bedrijf of organisatie pas écht commercieel relevant als u de genoemde 8 vragen onderbouwd kunt beantwoorden. De markt weet dan dat u serieus met uw vak bezig bent en dat u aantoonbaar kennis van zaken hebt. U zult hier uiteindelijk commercieel profijt van hebben.
Ik wens u veel wijsheid!
En, veel visie!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
P.S.
Oh ja…
Natuurlijk wilt u nu van mij weten wat op het gebied van marketing en communicatie voor het jaar 2020 een belangrijke ontwikkeling zal zijn?
Wel, ik denk dat dit de CLOG is.
Wat dit is?
Daar vertel ik later over. U ziet het vanzelf op deze site verschijnen.
Of check in bij onze Toffe MarketingTips. U ziet dan op een gegeven moment alles over de CLOG in uw inbox verschijnen.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.