Bericht voor bedrijven die de regenboogvlag gebruiken: veel homo’s en lesbina’s hebben er geen behoefte aan
Want... praatjes vullen geen gaatjes.
15 Juni 2021 - Categorie AlgemeenMoet u nu wel of niet de regenboogkleuren in uw bedrijfslogo of andere uitingen laten terugkomen, vooral in deze maand juni?
Want – u wist het waarschijnlijk al – het is Pride Month, een fenomeen dat (ook) is overgewaaid vanuit Amerika. In de maand juni vieren we de liefde maar is er vooral aandacht voor de LHBTIQA+-gemeenschap, die te kampen heeft met onbegrip, ongelijke rechten en geweld.
Maar let op: al in augustus ‘moeten’ we andermaal aan de bak. Dan is het in Nederland al weer de hoogste tijd voor de Pride Week.
Het volgende viel me meteen in juni op: heel veel bedrijven maken plots allerlei regenboog- en inclusiviteitsstatements. Ondernemers hangen ‘met trots’ de regenboogvlag aan de gevel, er zijn gadgets en relatiegeschenken ontwikkeld waar de regenboogkleuren in terugkomen én op bedrijfswebsites en in uitingen op Social Media hebben we het ineens massaal over ‘inclusiviteit’ en ‘one love’.
Uiteraard ook dán gelardeerd met allerlei regenboogkleurtjes.
-
Maar ja… is het slim om in het eigen bedrijfslogo ineens de kleuren van de regenboogvlag te verwerken?
-
Is het verstandige marketing?
-
Of, is het commercieel opportunisme?
-
En is de boodschap daadwerkelijk oprecht en vanuit het hart?
Kortom, met dit blogje wil ik u aan het nadenken zetten.
Want, wat is de keuze die u maakt voor uw bedrijf?
Voordat u meegaat in de ‘stream’ en ‘klakkeloos’ met allerlei regenbooguitingen van start gaat, is het namelijk goed om van een aantal zaken bewust te zijn:
1/5
GEEN ASSOCIATIE MET REGENBOOGVLAG
Er zijn een heleboel homo’s en lesbina’s die zich steeds minder associëren met de regenboogvlag. Sterker nog: ze hebben er – door de zeer aanwezige collectieve polarisering - een gruwelijke hekel aan gekregen en willen juist NIET met deze vlag en inclusiviteitsmarketing worden geassocieerd. (“We zijn toch geen kijk-aapjes op een rots in de dierentuin?”) .
Heleboel homo’s en lesbina’s voelen zich immers niet bijzonderder dan hetero’s. Hun identiteit wordt helemaal niet bepaald door hun homo- of lesbina-zijn.
Daarom: bent u er bijvoorbeeld 100% zeker van dat de in uw organisatie werkzame homo’s en lesbina’s de regenboogvlag (van uw bedrijf) onvoorwaardelijk steunen?
En nog belangrijker: weet u zeker dat deze homo’s en lesbina’s zich vrij genoeg voelen om hun mogelijke ‘anti-regenboog-gevoel’ ook in de organisatie te uiten? Kortom, is uw bedrijfscultuur genoeg open waardoor er juist in de chit-chat-gesprekjes bij het koffieapparaat en in de pauze ook een diversiteit aan meningen blijkt?
2/5
KLANTEN WILLEN HET NIET
Weet u dat er binnen uw (klanten)doelgroepen dus ook homo’s en lesbina’s zijn die geen enkele affiniteit met “die regenboogflauwekul” hebben en dat er in ieder geval bij hen géén positieve PR voor uw bedrijf ontstaat?
Bestudeer de Social Media maar eens goed: de groep homo’s en lesbina’s die zich verzet tegen de ‘opgedrongen regenboogterreur’ laat zich meer en meer horen. Dit wat conservatievere geluid is langzamerhand zijn plekje aan het veroveren. Er zijn meer mensen dan u denkt die hartstikke homo of lesbina zijn, maar gruwelen van de opgedrongen regenboogmarketing.
En zelfs bewust niet meer zaken doen met bedrijven die voor deze marketing en communicatie kozen.
3/5
WAAROM NIET VANZELFSPREKEND?
Waarom wilt u eigenlijk – door het tonen van de regenboogcommunicatie - benadrukken dat u zo “divers en inclusief’ bent? Zou dat eigenlijk niet een vanzelfsprekendheid moeten zijn?
Want linksom of rechtsom: door het juist in de maand juni heel zichtbaar als een marketing- en communicatie-instrument in te zetten, laadt u wel de verdenking op zich dat het niet uit het hart komt en dat de gemaakte keuzes zijn ingegeven vanuit opportunisme.
U kunt daar fikse kritieken op krijgen. Want, waarom laat u deze ‘Wij-Zijn-Inclusief’-marketing dan niet het hele jaar zien?
4/5
ALS HET MISGAAT...
Maar goed: stel nu eens dat u écht gelooft in de waarde van de regenboogcommunicatie én dat het u positieve PR oplevert: u kunt dan alsnog aardig in verlegenheid worden gebracht als er plots toch iets goed misgaat binnen uw organisatie. Dus, dat er ineens juist toch sprake is van bijvoorbeeld discriminatie of racisme. En dat de inclusiviteit en het respect juist heel ver te zoeken zijn!
(Korte update in juli 2021) De KLM, die ook heel graag zichzelf propageert als ‘vriend van de regenboog’, werd begin juli toch aardig in verlegenheid gebracht.
Hebt u de kern van uw boodschap wel naar uw personeel gecommuniceerd, waardoor ze zich er ook zo naar gaan gedragen? De KLM vraagt het zich nu vertwijfeld af.
Van Facebook-KLM: "Wij zijn inclusief....." (Maar ondertussen....)
5/5
EN IN DE PRAKTIJK?
Wat doet u werkelijk in de praktijk als u koos voor regenboogcommunicatie?
Zijn het alleen de vlaggen aan de gevel en het verwerken van de regenboogkleurtjes in uw logo? Of, sponsort u bijvoorbeeld ook (sport)clubs waar homo’s en lesbina’s bijvoorbeeld aan hun eigen weerbaarheid kunnen werken? Overigens: weerbaarheid is helaas nog een groot taboe onder homo’s en lesbina’s.
Of, doneert u jaarlijks een mooi bedrag aan organisaties die knokken voor gelijke rechten?
En als u uw inkoop eens kritisch bekijkt: wat zijn de standpunten van uw leveranciers? Maar ook: vindt u het gerechtvaardigd om bijvoorbeeld nog wel te importeren uit landen waar de rechten van homo's en lesbina's niet zo goed geregeld zijn?
Dus: wat is uw werkelijke hele concrete praktische bijdrage waardoor de wereld écht een beetje inclusiever en gezelliger wordt?
Symboolpolitiek is leuk.
Maar helpt het?
Praatjes vullen immers geen gaatjes!
BEWAAK (dus) UW GELOOFWAARDIGHEID
Natuurlijk mag u helemaal zélf de keuze maken. Als het vanuit uw hart komt… ik vind het prima. U zult ongetwijfeld uw geloofwaardigheid op peil weten te houden.
Maar, als u meegaat in de hype “omdat iedereen het doet én het wel handig is voor de marketing en PR van het eigen bedrijf”, dan is de kans groot dat u uiteindelijk uw eigen glazen ingooit. Want, de buitenwereld ziet op een gegeven moment dat u een stukje authenticiteit mist.
En laat authenticiteit nu nét een belangrijk – zo niet, het belangrijkste! – marketinginstrument zijn.
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik wil graag alles van de MARKETINGCODE ontvangen:
Lees hier ons privacy statement.