MKB niet voorbereid op mogelijke economische crisis - wat te doen?
Ga nu aan de slag met het eenvoudige actieplan!
14 Augustus 2019 - Categorie AlgemeenLEESTIJD: 1 minuut en 28 seconden
Stel dat er werkelijk een nieuwe economische crisis komt, dan weet ik één ding zeker: u bent - als ondernemer in het MKB - niet blij. Daarom stel ik u nu een belangrijke vraag: bent u met uw bedrijf wel genoeg voorbereid op die mogelijke nieuwe economische crisis?
Ik hoop van harte dat u deze vraag met 'Ja' beantwoordt.
En, dat u uw 'Ja' strategisch kunt onderbouwen.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
Mijn constatering is helaas dat als ik doorvraag - in mijn rol van communicatieadviseur - dat blijkt dat die onderbouwing helemaal niet zo goed is.
Met andere woorden: ik twijfel of het gros van de MKB-ondernemers en hun bedrijven wel crisisproof is.
Hoe zit dat bij u?
WAAROM CRISISPROOF ZIJN?
In een economische crisis is er simpelweg minder handel. En dát betekent dat u 'harder' moet werken om de markt succesvol te kunnen blijven bedienen. Tarieven staan wellicht onder druk (daar gáááááán uw marges!) én u ontdekt dat u niet meer zo spontaan 'Top-Of-Mind' bent bij de beoogde doelgroepen.
Daarom dit blogje. Ik wil u inspireren. Ik hoop dat u actie onderneemt. Nu kan het namelijk nog. Het is nu de hoogste tijd dat u zichzelf een aantal kritische vragen stelt.
In mijn optiek is ondernemen in crisistijd namelijk niet een kwestie van overleven, maar van koers houden.
Maar ja, welke koers?
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
5 ACTIEPUNTEN VOOR HET MKB:
1/5
UPGRADE NU UW VERWAARLOOSDE MARKETING EN COMMUNICATIE
In de afgelopen weken en maanden heb ik veel ondernemers gesproken. Als ik hen vroeg waar ze nu eigenlijk (precies) voor staan, dan wist men het niet precies. Ja, er werd wel iets van een missie en visie geroepen maar helemaal exact konden de directeuren/eigenaren (!) het ook niet omschrijven.
Best wel verontrustend. Want JUIST in crisistijd is het van belang om te weten wie en wat u bent. En, de markt móet dat weten.
Daarom....
-
(Her)definieer eens uw eigen waarden. (Wie bent u, wat bent u, waar staat u voor?)
-
Wat is het verhaal dat u altijd kunt vertellen?
-
Waarom bent u beter dan uw concurrenten?
-
Waarom bent u unieker dan uw concurrenten?
-
Wie of wat zijn uw ideale klanten?
Mijn constatering:
Het gros van de kleine tot middelgrote MKB-bedrijven heeft helemaal geen communicatiestrategie! (Men doet communicatie en marketing er een beetje bij.... Of, helemaal niet!)
Mijn advies:
Heb het eens over bovenstaande bullets met uw medewerkers of met uw collega's in de directie of het managementteam. Of.. heb het er met uzelf over!
En ja, daarvoor móet u nu wel even uit de Waan van de Dag stappen. Ik weet dat het nu druk-druk-druk is, maar straks in de crisis zou het zomaar eens wel heel rustig-rustig-rustig kunnen zijn!)
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
2/5
ANALYSEER NU DE AANWEZIGE COMPETENTIES IN UW ORGANISATIE
In de huidige tijdgeest is het van groot belang dat een organisatie wendbaar en flexibel is. Businessmodellen hebben een steeds kortere levensduur. De disruptiviteit staat steeds sneller om de hoek.
Maar is uw organisatie daar wel op ingericht?
Maak eens een analyse van de aanwezige competenties in uw organisatie. Competenties kun je het beste omschrijven als persoonlijke vaardigheden die mensen nodig hebben om bijvoorbeeld wendbaar en flexibel te zijn.
Focus daarbij niet alleen op uw medewerkers. Analyseer ook de flexibele schil rondom de organisatie. Ontdek of uw netwerk kwalitatief op orde is en of de verschillende competenties ook extern te vinden zijn.
Want... u kunt ze in crisistijden zomaar heel hard nodig hebben.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
3/5
ONDERZOEK NU OF U UW EIGEN EXPERTSTATUS KUNT BEWIJZEN
Natuurlijk bent u een expert. U weet hoe de markt in elkaar zit. U kunt ontwikkelingen in uw vakgebied duiden. En natuurlijk communiceert u daarover. Onder andere via een slimme en strategische blogstrategie. (online marketing dus)
Maarrrrrr.... is dat écht zo?
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
Beantwoord voor de aardigheid eens de volgende vragen.
En, als u geen antwoorden weet, dan is mijn advies: ga hiermee aan de slag. Want juist in een crisis willen we experts horen!
-
Hoe ziet uw branche er over 1 jaar uit?
-
Hoe ziet uw branche er over 5 jaar uit?
-
Welke belangrijke technologische ontwikkeling gaat een stempel drukken op de ontwikkelingen in uw vakgebied?
-
Wat sterft uit in uw branche?
-
Welke (externe) maatschappelijke ontwikkelingen zijn te linken aan de ontwikkelingen binnen uw vakgebied?
Wist u trouwens dat u een grotere kans hebt op Free Publicity als u aandacht besteedt aan het opbouwen van uw expertstatus. Een leuke consequentie: die Free Publicity is gewoon gratis marketing en communicatie; het versterkt bovendien uw expertstatus!
LEESTIP: (echt leuk om te lezen)
18 tips hoe u opiniemaker in uw branche wordt. En daardoor 'leading'!
4/5
GA NU (MEER) STUREN OP FINANCIËLE DATA
Vooral relatief kleine MKB-organisaties (zo ongeveer tót ongeveer 25 á 30 medewerkers) sturen nog veel te weinig op financiële data. Gegevens zoals winst, verlies en afschrijvingen worden wel begrepen en er wordt over gesproken.
Maar weet u werkelijk welk product een ware cash-cow is en weet u ook waarom? Kent u uw marges? Weet u de verhouding tussen de inzet van uw salesmensen en de rendementen? Op basis van welke financiële parameters neemt u uw besluiten.
Kortom, meten is weten. Letterlijk!
Het geeft een boost aan uw besluitvorming. Best handig als er écht een economische crisis is!
5/5
ONDERZOEK NU OF U AL PRODUCTEN en DIENSTEN HEBT DIE U IN DE CRISIS KUNT VERKOPEN
Dit is iets waarvan ik vind dat een bedrijf altijd de focus op moet hebben. Maar helaas is dit niet zo. Een bedrijf heeft producten of diensten en that's it. Bij veel (relatief) kleine MKB-bedrijven wordt er helemaal niets aan producten- en diensteninnovatie gedaan.
Kunt u bijvoorbeeld een 'Low Budget' versie van een van uw producten of diensten aanbieden als de crisis zich aandient én als uw klanten gewoonweg minder budget hebben. Ik noem maar wat. In ieder geval is het doel om in tijden van crisis bestaande klanten te blijven binden.
Kortom: Productmanagement!
Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding
TOT SLOT...
Begrijpt u me niet verkeerd.
Ik wil geen doemdenker zijn. Ik ben ook geen doemdenker!
En ik wil ook geen Self Fulfilling Prophecy over u afroepen.
Maar u leest en hoort - net als ik - de berichten in de media. Er is op economisch vlak wel degelijk iets aan de hand. Duitsland - onze belangrijkste handelspartner - heeft het al behoorlijk lastig. En nee... nu - as we speak, augustus 2019 - hebben we er nog geen last van maar het kán verkeren.
En daarom, om toch maar een cliché te gebruiken in dit blog: regeren is vooruitzien. Ga aan de slag.
Ik herhaal mijn devies: een verstandige ondernemer weet dat een economische crisis niet een kwestie van overleven is, maar wel een kwestie van koers houden.
U bent nu aan zet!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
P.S. 1
Uw eerste actie: maak van uw CONTACT-formulier een marketingkans!
P.S. 2
Ik had kort geleden ruzie met de buurvrouw. Wat vindt u? Had ik gelijk?
P.S. 3
Ook slim voor uw online-marketing; SpiderWeb-Linking!
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.