Meer overtuiging in uw blogteksten door foutwoorden weg te laten. Maar hoe?
Het resultaat? Meer conversie!
19 December 2019 - Categorie AlgemeenLeestijd: 1 minuut en 14 seconden.
U publiceert blogs en u produceert content op uw website om de lezers daarvan in beweging te krijgen. Zo simpel is het. U blogt immers niet om het bloggen; u blogt om zakelijk voordeel te behalen.
Maar iets meer stelligheid in de tekst van uw blogs, zet al zoden aan de dijk. Want, meer stelligheid leidt tot meer overtuiging bij de doelgroep. En, meer overtuiging leidt tot meer conversie, wat dat ook moge zijn (een aankoop, aanmelden nieuwsbrief, Whitepaper downloaden, doorlinken naar een ander blog etc etc).
Het zit ‘m heel vaak in slechts één enkel woordje, waardoor u de stelligheid – en uw eigen overtuiging van alles wat u vertelt – bevestigt.
Een aantal willekeurige voorbeelden:
1)
FOUT:
Slechts één onnodig woord weglaten in een blog, kan al meer conversie opleveren.
GOED:
Slechts één onnodig woord weglaten in een blog, levert al méér conversie op.
Bij de foute zin: Oh ja, kán het meer conversie opleveren? Blijkbaar niet altijd dus.
Bij de goede zin: Stelligheid! Overtuiging! Meer geloofwaardigheid.
2)
FOUT:
We hopen er een geweldige nieuwjaarsborrel van te maken.
GOED:
We maken er een geweldige nieuwjaarsborrel van!
Bij de foute zin: Hmmm… ze hopen het. Echt overtuigd zijn ze dus niet.
Bij de goede zin: Yesss… natuurlijk! We gaan erheen!
En nog een paar voorbeelden: (ziet u het verschil in nuance?)
3)
FOUT:
Gebruik maken van visuele communicatie, kan het begrip bij uw publiek vergroten.
GOED:
Gebruik maken van visuele communicatie, vergroot het begrip bij uw publiek.
4)
FOUT:
Volgens ons is dit de beste methode om af te vallen.
GOED:
Dit is de beste methode om af te vallen.
5)
FOUT:
Wij denken dat het slim is om niet meer te sparen, maar te gaan beleggen.
GOED:
Wij zijn er van overtuigd dat het slim is om niet meer te sparen, maar te gaan beleggen.
6)
FOUT:
Deze theatervoorstelling zal u verrassen en hopelijk ook betoveren.
GOED:
Deze theatervoorstelling verrast en betovert.
7)
FOUT:
Niet bloggen kan uw bedrijfscontinuïteit in groot gevaar brengen.
GOED:
Niet bloggen brengt uw bedrijfscontinuïteit in groot gevaar.
Twijfelwoordjes en hulpwerkwoorden
De bottomline zit hem in het feit dat het wegstrepen van twijfelwoordjes of hulpwerkwoorden de overtuiging vergroot. Natuurlijk moet u de gedane belofte in Het Echte Leven (dus: als de conversie is waar gemaakt) wél bewijzen. Maar dát is aan u.
Dit – waar we het nu over hebben – gaat over communicatie, marketing en overtuiging.
Voorkom dat de lezer onbewust in de twijfelmodus schiet.
Uitzonderingen
Toch zijn er uitzonderingen te bedenken waarbij het juist verstandig is om die twijfelwoorden of hulpwerkwoorden in de tekst te laten staan. Dat kán afhankelijk zijn van bijvoorbeeld wet- en regelgeving in de betreffende branche, die wil voorkomen dat een gedane belofte met stelligheid leidt tot structurele ontwrichting. Zo zullen bedrijven in de financiële sector voorzichtiger (moeten!) zijn.
Een beleggingsmaatschappij kan beter NIET schrijven:
“Als u belegt, dan maakt u meer rendement dan op een gewone spaarrekening.”
Doe het WEL zo:
“Als u belegt, dan is de kans groter op meer rendement dan op een gewone spaarrekening.” Immers, de resultaten uit het verleden…. U weet wat we bedoelen.
We hebben nog zo’n voorbeeld. Bijvoorbeeld een blog van een afslankcoach.
NIET DOEN:
“Als u één keer per week naar ons fitnesscentrum komt, dan valt u 2 kilo per maand af.”
BETER IS:
“Als u twee keer per week naar ons fitnesscentrum komt, dan vergroot u aanzienlijk de kans dat u 2 kilo per maand afvalt."
Er zijn dus van die branches en vakgebieden (financieel, medisch, juridisch) waar enige voorzichtigheid met ultieme stelligheid geboden is. Maar u begrijpt wat we bedoelen: wees alert op de Kunst en onbewuste trucjes van het Overtuigen in de teksten van uw zakelijke blogs.
Veel succes!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
P.S.
Oh ja…
Natuurlijk wilt u nu van mij weten wat op het gebied van marketing en communicatie voor het jaar 2020 een belangrijke ontwikkeling zal zijn?
Wel, ik denk dat dit de CLOG is.
Wat dit is?
Daar vertel ik later over. U ziet het vanzelf op deze site verschijnen.
Of check in bij onze Toffe MarketingTips. U ziet dan op een gegeven moment alles over de CLOG in uw inbox verschijnen.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.