Guerilla marketing is gorilla marketing: durft jouw bedrijf de CHUTZPAH van de branche te zijn?
Een nuttig maar wel gewaagd marketinginstrument.
27 November 2020 - Categorie AlgemeenDit blog gaat over de vraag hoe jij jouw eigen imago - als ondernemer - een 'boost' kunt geven waardoor je méér commercieel succes genereert. Welke keuze kun je daartoe maken? |
Mijn moeder zei vroeger altijd: ‘Brutalen hebben de halve wereld’.
Dat statement heb ik meegenomen in mijn leven. Vooral toen ik ondernemer werd. Ik kan concluderen dat mijn enigszins ‘brutale gedrag’ inderdaad zoden aan de dijk zette. Het heeft me meer opgeleverd dan dat het me heeft gekost.
Kortom, ben ik een gotspe?
En hier komt de marketingvraag: Ben jij (met jouw bedrijf) een gotspe?
Ben jij de persoon of ondernemer waar wel eens ‘schande’ van wordt gesproken. Ben jij de Chutzpah? Ben jij gewaagd en brutaal? Ben jij degene die een virtuele middelvinger opsteekt naar alles wat er om je heen gebeurt?
En, weet jij het zelf altijd beter?
Toen De Telegraaf mij in 2010 vroeg om columns over ondernemerschap te schrijven, heb ik daar vanzelfsprekend ‘Ja’ op gezegd. Toch pakte ik wat bedenktijd toen ik die verrassende vraag kreeg. Want, hoe ga ik mijn columns insteken?
-
Ga ik er met een gestrekt been in?
-
Lekker ongenuanceerd, messcherp en vrijelijk fulmineren?
-
Of zou ik een rustige pas op de plaats maken?
Ik koos toen voor het gestrekte been, terwijl ik me goed realiseerde dat ik daardoor niet altijd vrienden zou maken.
Daarom vroeg ik me af of het schrijven van een column in de Telegraaf invloed zou hebben op de profilering van mij als ondernemer en mijn bedrijf.
Het antwoord is JA.
Ik wist bovendien zeker dat ik mogelijke prospects juist verder dan ooit van mij zou verwijderen en dat ze nooit klant bij me zouden willen worden, simpelweg omdat ik schreef wat ik schreef. En, waar ze het niet eens mee zouden zijn.
Het was dus een bewuste keuze om af en toe de Brullende Aap te willen zijn. De olifant in de porseleinkast. Of met 150 kilometer per uur tegen het verkeer inrijden. Anders dan anders.
De kernvraag in dit blog is dan ook of jij het lef hebt om jezelf te zijn in jouw ondernemerschap of dat je er voor kiest om een sociaal geaccepteerd toneelstukje te spelen.
Heleboel mensen zeggen namelijk vaak over zichzelf What You See Is What You Get. Echter… ik ben de mensen, die dat écht zijn, nog niet zo vaak tegengekomen. Meestal kiezen mensen – en dus ook ondernemers –voor de veilige weg om reputatieschade te voorkomen.
Ben jij echter een Steve Jobs die het vanaf dag één anders heeft willen doen en ook deed? Ben jij in jouw vakgebied de Über, die disruptief de spelregels verandert? Of ben je de braaf meelopende ondernemer?
We hebben het hier dus over een marketingvraagstuk:
-
Heb jij de energetische durf om hondsbrutaal te zijn?
-
Heb jij de kwaliteiten om niet alleen buiten de lijntjes te tekenen maar ook gewoon nieuwe lijntjes te bedenken, zoals Steve Jobs van Apple? Of, denk eens aan Über, Facebook, Spotify en Airbnb die met die mindset succesvol werden? Ik zei het al eerder in dit blog.
-
Bezit jij het gestrekte been en laat jij anderen het licht zien?
-
En kan het je geen fluit schelen hoe de rest van de wereld reageert op wat jij vindt, zegt en doet?
Ben jij de gotspe van de samenleving waarna later de buitenwereld concludeert dat dit gestrekte been van jou toch iets in werking heeft gezet?
Ben jij bereid om te accepteren dat dit jouw imago wordt?
Mijn vragen aan jou bij marketinginstrument de CHUTZPAH:
-
Wat is jouw definitie van risico nemen m.b.t. jouw (bedrijfs)imago?
-
Waar ligt m.b.t. het (bedrijfs)imago jouw grens t.a.v. risico nemen?
-
Ben jij een Brullende Aap?
Heb jij Chutzpah?
Wil jouw bedrijf De Brullende Aap zijn? -
Zo ja, hoe ga je daar gebruik van maken?
-
Zo nee, waarom ben je zo voorzichtig?
-
Noteer eens in maximaal twee zinnen wat Chutzpah jou of jouw bedrijf kan opleveren?
-
Ben jij bereid om dat risico te nemen om die winst te behalen?
Zullen we hier een keertje over sparren?
Graag ga ik met jou - beste ondernemer in het MKB - op zoek naar het antwoord op de vraag of jij wat minder braaf zou kunnen zijn in jouw eigen profilering waardoor je commercieel succesvoller wordt.
RELEVANT ANDER ARTIKEL OVER DIT ONDERWERP
Durft jouw bedrijf de CONVENTIES van de markt te doorbreken?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
DEZE ZOMER HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.